loading
Mat

Semlan – bageriernas livboj

Eva Sagerfors

På fettisdagen den 13 februari förväntas tre av fem svenskar äta minst en semla. Det betyder mycket för bagerierna som ser semlan som en livboj den här tiden på året.

2023 åt svenskarna rekordmånga semlor. Enligt branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer åt 59 procent av svenskarna, tre av fem, minst en semla på fettisdagen. Vd Martin Lundell menar att branschen ändå påverkas av inflationen och att människor håller hårt i pengarna.

– Då minskar vardagsinköpen i vår bransch, men när man ska fira något handlar man ännu mer än tidigare.

Semlan i siffror

59 procent av alla svenskar åt minst en semla på fettisdagen 2023, vilket är ett rekord. Man åt då omkring åtta–nio miljoner semlor, varav de flesta var köpta semlor.

38 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna av sin arbetsgivare. Det var vanligare inom den privata sektorn än inom den offentliga sektorn.

132 ton mandelmassa, 211 ton grädde och 211 ton vetemjöl gick åt till de semlor som såldes under fettisdagen, utifrån Svenska Bagarlandslagets standardrecept.

Källa: Sveriges bagare & konditorer

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Mat

Semlan – bageriernas livboj

Eva Sagerfors

På fettisdagen den 13 februari förväntas tre av fem svenskar äta minst en semla. Det betyder mycket för bagerierna som ser semlan som en livboj den här tiden på året.

2023 åt svenskarna rekordmånga semlor. Enligt branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer åt 59 procent av svenskarna, tre av fem, minst en semla på fettisdagen. Vd Martin Lundell menar att branschen ändå påverkas av inflationen och att människor håller hårt i pengarna.

– Då minskar vardagsinköpen i vår bransch, men när man ska fira något handlar man ännu mer än tidigare.

Semlan i siffror

59 procent av alla svenskar åt minst en semla på fettisdagen 2023, vilket är ett rekord. Man åt då omkring åtta–nio miljoner semlor, varav de flesta var köpta semlor.

38 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna av sin arbetsgivare. Det var vanligare inom den privata sektorn än inom den offentliga sektorn.

132 ton mandelmassa, 211 ton grädde och 211 ton vetemjöl gick åt till de semlor som såldes under fettisdagen, utifrån Svenska Bagarlandslagets standardrecept.

Källa: Sveriges bagare & konditorer

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024