Sanna Ehdin: Upptäck och åtgärda binjurestress (del 1 av 3)
Författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa
Sanna Ehdin, Australien 2017. Foto: Privat


Binjurestress är vanligare än vi tror. Många är kroniskt utmattade idag, vilket kan yttra sig som att man med nöd och näppe klarar av att jobba – men är för trött för att fungera bra socialt och i relationer. En längre tids utnötning av hela systemet, utan tillräcklig tid för återhämtning, håller givetvis inte i längden. Vad kan vi göra åt det?

Tecken på nedsatt binjurefunktionen kan vara lågt blodsocker, lågt blodtryck, låg kroppstemperatur, man svettas lätt och känner en total känsla av utmattning. Men det påverkar även psyket och kan visa sig som frustration, irritabilitet, depression, sömnlöshet, PMS, nervositet och bristande koncentrationsförmåga.

Binjurarna behövs för att vi ska kunna ta oss igenom en dag med energi, entusiasm och effektivitet.

Ett annat typiskt exempel är att man blir sjuk så fort man tar semester. Orsaken är att det ständiga adrenalinpåslaget gör att man kan prestera och vara effektiv – och trycker undan infektionen – men så fort man ”drar ur kontakten” kommer det som tryckts undan fram. Kroppen ser till att ordna sängläge genom sjukdom för att kunna återhämta sig.

Fakta:

Det finns totalt åtta endokrina körtlar (samt levern och njurarna) som utsöndrar hormoner i blodet. De körtlar som har starkast påverkan på tankarna och känslorna är binjurarna, könskörtlarna, tallkottskörteln och hypofysen. De två sistnämnda finns i hjärnan. Tallkottskörteln producerar bland annat melatonin, som behövs för sömnen, medan hypofysen utsöndrar ett antal reglerande hormoner som påverkar organ och körtlar i kroppen.

Binjurarna

Binjurarna är stora som en tumme och sitter ovanpå njurarna. Körtlarna producerar stresshormonerna adrenalin och noradrenalin, vilket gör att vi presterar väl under pressande omständigheter. De behövs för att kunna ta sig igenom en dag med energi, entusiasm och effektivitet.

Många faktorer kan bidra till nedsatta eller uttröttade binjurar, såsom fysisk trauma, kemiska toxiner, dålig kost, brist på sömn, infektioner, receptbelagda läkemedel,  känslomässigt trauma, ångest, depression, överdriven motion och graviditet

Binjurarnas funktion försämras av bland annat näringsbrist (slarv med maten), otillräcklig sömn och av kronisk stress.

Det kan vara stress som kommer utifrån eller inifrån. Stress inifrån kan orsakas av att man bär på en mängd obearbetade emotionella upplevelser. Att känna en bristande kontroll i sitt liv eller sitta fast i ett sjukligt beroende (alkoholism, spelberoende etc.) är också en form av kronisk påfrestning. Att arbeta med något som man absolut inte vill kan också suga mycket energi.

Om binjurarna fungerar dåligt känner man sig ofta trött på morgonen, har svårt att komma i gång utan kaffe och behöver något sött för orka igenom dagen. Fastän man är uttröttad på kvällen är det svårt att somna, för alla tankar som mal i huvudet.

Hög konsumtion av sockerprodukter och kaffe tröttar ut binjurarna snabbare.

En person med stressade binjurar kan lätt bli ljuskänslig, känna sig yr, förvirrad och ha minskad tolerans för ljud. När symtomen förvärras ökar även risken för inflammation i kroppen, och man kan bli orkeslös, få allergier, lågt blodsocker, huvudvärk, födoämnesintoleranser och ett ständigt sötsug.

Stress ger även frisättning sv kortisol från binjurarna, och visste du att konstant förhöjda kortisolnivåer sänker koncentrationsförmågan, ger åldersglömska och nedsatt energi – dvs åldrande i förtid? 

Binjurestress är vanligare än man tror, men sjukvården har tyvärr sällan kompetensen att diagnostisera detta tillstånd.

Stärk binjurarna

Man kan komma igen relativt snabbt från binjureutmattning genom att ändra till en bättre kost och specfika kosttillskott (se nedan). Det är viktigt att ta bort all stimulantia, för det har bidragit till att köra binjurarna i botten. Så bort med snabba kolhydrater och framförallt socker. Jag rekommenderar att man äter Gröna kuren i ett par veckor för att ge binjurarna en paus. Pröva även att äta glutenfritt, för jag känner åtskilliga personer som kom igen efter ”utbrändhet” snabbt när de tog bort spannmålsprodukterna. (Obs undvik glutenfria produkter med högt GI.)

Vidta stärkande åtgärder för binjurarna med meditation och sömn – somna helst före tio på kvällen, för binjurarna återhämtar sig bäst före midnatt. Bara genom att ge mer pauser för aktiv vila: meditation och sömn – kan mycket förbättras på kort tid. När tog du en sömnhelg senast?

Ibland är det bästa man kan göra – ingenting.

Happy Heart-metoden är mycket potentiell för att stärka binjurarna, eftersom den aktiverar vaguserven. Vagusnerven är en av de viktigaste nerverna som kommer från hjärnan och den går till alla större organ och reglerar dem. Forskningen har visat att denna nerv aktiveras genom avslappning, meditation och liknande metoder. Därmed kan du styra dina immunceller, minska inflammationer och även förebygga sjukdomar och åldrande.

Vårt nervsystem påverkas vid stress, och aktiverar system som leder till nedbrytning och åldrande. Genom att aktivera vagusnerven, till exempel med Happy Heart-metoden eller annan hjärtcentrerad meditation och Mindfullness, motverkar du detta och stärker föryngrande processer.

Viktigt också att sluta stressandas eller andas genom munnen. Investera i att lära dig rätt andningsteknik, och använd gärna en andningstränare – det har jag gjort i sju år! Akupunktur, örter, yoga, avslappningstekniker, motion samt näringsrik kost och tillskott bidrar också till att främja läkningsprocessen.

Stärk binjurarna med vitamin B-komplex, vitamin A, Vitamin B6 och Vitamin C, natrium och magnesium, samt örterna ginseng, rosenrot och chisandra. Örtblandningen Stressbalans  innehåller välkända adaptogener som större kroppens stressförmåga. Ta det gärna förebyggande också. Ett Multivitamin-komplex är allmänt stärkande. Jag rekommenderar även att man tar binjureextrakt i kapslar, eftersom återhämtningen vid uttröttning går betydligt snabbare.

Fakta:

Adaptogener höjer kroppens stressresistens och effektivitet. Det är allmänt verkande medel som ökar cellernas effekt, kroppens anpassningsförmåga och därmed förbättrar vår förmåga att hantera stress. Exempel på adaptogener är örterna ginseng, rosenrot, chisandra, astragalus, rysk rot, fo-ti, gotu kola, Maca, havregryn och sarsaparilla.

Dr. Sanna Ehdin

Ur Nya Självläkande människan, © Sanna Ehdin, 2014.

Läs mer om Medveten Andning.

Håll utkik nästa vecka då jag tar upp stresshormonet kortisol – och ger råd för hur man tar kontroll över sin situation.

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.