Så väcker dansen upp elevernas kulturarv


New Tang Dynastys (NTD) åttonde årliga tävling i klassisk kinesisk dans lockade över 190 dansare från fler än tio länder och regioner. Av dem tog sig 6o deltagare, efter sållningar i Nordamerika och Asien- Stillahavsregionen, till finalen på Manhattan, New York.

Tävlingsdomaren Vina Lee säger att dessa dansare är solida, trots sin ringa ålder, och mycket svåra att hitta.

– De kan kontrollera sina känslor, sträva framåt i karriären och ha självdisciplin, samtidigt som de inte är alltför tävlingsinriktade. Hela teamet är väldigt solitt, väldigt positivt. Så ur det här perspektivet är de utomordentligt bra, säger Vina Lee.

Många av de dansare som växte upp i västvärlden upplever att de har lärt sig mycket om kinesisk kultur genom dansen, och fått en djupare förståelse för vad kultur innebär.

Kun Jing Wu, som vann guld i gruppen för unga män i Australien, berättar att han inte var så bra på det kinesiska språket och inte förstod kinesisk kultur innan han började dansa.

– När jag började med [klassisk kinesisk] dans kände jag helt annorlunda. [Dansen] har ett mycket djupt innehåll och jag ville veta mer och mer.

– Jag har alltid levt i ett västerländskt samhälle, så att lära mig klassisk kinesisk dans hjälpte mig förstå mitt arv och min kultur bättre, säger kanadensaren Meilan Yang från Fei Tian Art College.

Den klassiska kinesiska dansen har en historia på tusentals år, enligt dansgruppen Shen Yuns hemsida, och den har utvecklats till ett helt system. Med sina unika dansrörelser, rytmer och inre betydelser förkroppsligar dansen traditionella estetiska principer.

Den har sina egna träningsmetoder för grundläggande färdigheter, fysiska uttryck och specifika poser, samt serier av olika tekniker. Stor vikt läggs vid historieberättande, vilket visas i artisternas hållning. Klassisk kinesisk dans rymmer Kinas djupa kulturella traditioner och möjliggör rikt uttryckta rörelser, såsom såsom karaktärernas personligheter och känslor, och de kan porträtteras väldigt tydligt.

Bo Wei Chen som vann sin första guldmedalj i år i gruppen för unga män, sade:

– Innan du lär dig dansa säger läraren att om du vill lära dig att dansa måste du först lära dig att vara en god person. Så moral och karaktär är väldigt viktigt i dans. Om det inte finns moral kommer framträdandet inte att bli bra. Så om du vill dansa måste du först kultivera ditt hjärta och höja din moral.

För att lära sig spela karaktärerna bra måste dansarna studera och lära sig hur de levde.

– jag läser mycket litteratur och tittade på många filmer om Yue Fei. Jag studerade hans vanliga liv fram tills dess att kejsaren gav honom en guldmedalj. Han måste ha haft en särskild sinnesstämning.

Hou Ren Chen, den andra guldmedaljören i gruppen för unga män sade:

– Mitt svåraste ögonblick var precis innan jag kom upp på scen, jag måste fördjupa mig själv i karaktären.

 

Syftet med NTDs danstävling är att återuppväcka, utveckla och främja den klassiska kinesiska dansen, och lyfta fram den här utomordentliga delen av kinesisk traditionell kultur på världsscenen.

Vina Lee säger att NTD:s tävling ”ser hela bilden” och är ”på högsta nivå” i sin klass.

Det är mycket betydelsefullt att delta i tävlingen, säger de tävlande. Det känns som ett kall att låta fler få veta vad klassisk kinesisk dans är.

– Det är inte så många som känner igen den riktiga kinesiska dansen. Jag tror att [tävlingen i] kinesisk klassisk dans som NTD håller kommer att få fler människor att förstå den kinesiska kulturens innersta väsen, säger Bo Wei Chen.