loadingSverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att SD skulle se det som ett brott mot Tidövavtalet med regeringen om reduktionsplikten bara halveras. Noll är SD:s mål. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att SD skulle se det som ett brott mot Tidövavtalet med regeringen om reduktionsplikten bara halveras. Noll är SD:s mål. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

SD pressar regeringen för sänkt reduktionsplikt

Lars Larsson

En halvering av reduktionsplikten för inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel räcker inte, enligt Sverigedemokraterna.

– Det ser jag som ett avsteg från Tidöavtalet, säger Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiske talesperson, till TT.

Regeringen och SD förhandlar för närvarande om vad reduktionsplikten ska ligga på från 2024. Vad nivån hamnar har betydelse för priserna för bensin och diesel vid pump. Eftersom biodrivmedel är dyrare än fossila drivmedel har ökade krav på inblandning ofta lett till högre priser för en liter bensin eller diesel vid pump, även om världsmarknadspriser och valutakurser ofta spelar huvudroller.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att SD skulle se det som ett brott mot Tidövavtalet med regeringen om reduktionsplikten bara halveras. Noll är SD:s mål. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att SD skulle se det som ett brott mot Tidövavtalet med regeringen om reduktionsplikten bara halveras. Noll är SD:s mål. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

SD pressar regeringen för sänkt reduktionsplikt

Lars Larsson

En halvering av reduktionsplikten för inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel räcker inte, enligt Sverigedemokraterna.

– Det ser jag som ett avsteg från Tidöavtalet, säger Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiske talesperson, till TT.

Regeringen och SD förhandlar för närvarande om vad reduktionsplikten ska ligga på från 2024. Vad nivån hamnar har betydelse för priserna för bensin och diesel vid pump. Eftersom biodrivmedel är dyrare än fossila drivmedel har ökade krav på inblandning ofta lett till högre priser för en liter bensin eller diesel vid pump, även om världsmarknadspriser och valutakurser ofta spelar huvudroller.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024