loading

Foto: Epoch Times
Foto: Epoch Times
Inrikes

SD och AFS har störst engagemang på Facebook

Epoch Times

Sverigedemokraterna är det parti som skapar mest engagemang på Facebook. Det nystartade partiet, Alternativ för Sverige (AFS), har också fått ett stort genomslag på sociala medier, skriver SvD.

Tidningen har tittat på siffror från webbsidan Ezyeinsight som jämför de politiska partiernas förmåga att skapa engagemang i sociala medier. Webbsidan analyserar antalet delningar, gilla-tryckningar och kommentarer vad gäller inläggen som de politiska partierna får.

Det är nästan alltid de partier som postar flest inlägg som renderar i mest reaktioner. En stor del som också spelar en roll är hur ofta man postar inlägg.

– Hög inläggsfrekvens kan i sig aldrig ersätta ett innehåll som attraherar. Men om du inte postar hela tiden minskar du samtidigt dina chanser att bli sedd, säger Steve El-Sharawy, utvecklingschef på Ezyinsight, till SvD.

I och med bilbränderna i Göteborg fick både SD och AFS en skjuts uppåt på Facebook. Sverigedemokraterna hade lite mer än 200 000 interaktioner förra veckan, vilket är fler än alla andra partier tillsammans, skriver den digitala tidskriften Breakit.

Alternativ för Sverige fick också en rejäl skjuts uppåt på Facebook förra veckan då partiet kom på tredje plats vad gäller engagemang på plattformen.

De fem enskilda inlägg som genererat i mest delningar och kommentarer den senaste månaden var ett specifikt inlägg som rörde bilbränderna i Göteborg, skogsbränderna, krav på burkaförbud, ett förslag om hårdare straff från Moderaterna och presentationen av Socialdemokraternas målsättning inför valet.

SvD skriver att både SD och AFS ökade på Facebook då bilbränderna i Göteborg dominerade i medierapporteringen. Tidningen skriver att det är inlägg som är kopplade till aktuella händelser som går bäst snarare än allmänt hållna inlägg.

Det var över 28 000 Facebook-användare som delade AFS uppdatering om bilbränderna, skriver Breakit, som hämtat siffrorna från Crowdtangle.

Av 165 inlägg under perioden 22 juli-22 augusti fick Sverigedemokraterna 487 000 reaktioner. Alternativ för Sverige fick 163 000 reaktioner av 138 inlägg. Moderaterna hade 99 inlägg vilket renderade i 217 000 reaktioner.

Socialdemokraterna däremot gick det inte lika bra för. Av 138 inlägg fick partiet 163 000 interaktioner. Vänsterpartiets 89 inlägg renderade i 103 000 reaktioner.

Av alla partier har SD överlägset mest engagemang på Facebook under 2018. Partiet har nämligen 47 procent jämfört med Moderaternas 13 procent. Socialdemokraterna hamnar på en tredjeplats med sina 12 procent. AFS har 7 procent.

Centerpartiet går det inte så bra för då partiet endast har 3 procent. Ännu värre är det för Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet som vardera har 2 procent.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Val 2018 – Utmanarna till riksdagen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Foto: Epoch Times
Foto: Epoch Times
Inrikes

SD och AFS har störst engagemang på Facebook

Epoch Times

Sverigedemokraterna är det parti som skapar mest engagemang på Facebook. Det nystartade partiet, Alternativ för Sverige (AFS), har också fått ett stort genomslag på sociala medier, skriver SvD.

Tidningen har tittat på siffror från webbsidan Ezyeinsight som jämför de politiska partiernas förmåga att skapa engagemang i sociala medier. Webbsidan analyserar antalet delningar, gilla-tryckningar och kommentarer vad gäller inläggen som de politiska partierna får.

Det är nästan alltid de partier som postar flest inlägg som renderar i mest reaktioner. En stor del som också spelar en roll är hur ofta man postar inlägg.

– Hög inläggsfrekvens kan i sig aldrig ersätta ett innehåll som attraherar. Men om du inte postar hela tiden minskar du samtidigt dina chanser att bli sedd, säger Steve El-Sharawy, utvecklingschef på Ezyinsight, till SvD.

I och med bilbränderna i Göteborg fick både SD och AFS en skjuts uppåt på Facebook. Sverigedemokraterna hade lite mer än 200 000 interaktioner förra veckan, vilket är fler än alla andra partier tillsammans, skriver den digitala tidskriften Breakit.

Alternativ för Sverige fick också en rejäl skjuts uppåt på Facebook förra veckan då partiet kom på tredje plats vad gäller engagemang på plattformen.

De fem enskilda inlägg som genererat i mest delningar och kommentarer den senaste månaden var ett specifikt inlägg som rörde bilbränderna i Göteborg, skogsbränderna, krav på burkaförbud, ett förslag om hårdare straff från Moderaterna och presentationen av Socialdemokraternas målsättning inför valet.

SvD skriver att både SD och AFS ökade på Facebook då bilbränderna i Göteborg dominerade i medierapporteringen. Tidningen skriver att det är inlägg som är kopplade till aktuella händelser som går bäst snarare än allmänt hållna inlägg.

Det var över 28 000 Facebook-användare som delade AFS uppdatering om bilbränderna, skriver Breakit, som hämtat siffrorna från Crowdtangle.

Av 165 inlägg under perioden 22 juli-22 augusti fick Sverigedemokraterna 487 000 reaktioner. Alternativ för Sverige fick 163 000 reaktioner av 138 inlägg. Moderaterna hade 99 inlägg vilket renderade i 217 000 reaktioner.

Socialdemokraterna däremot gick det inte lika bra för. Av 138 inlägg fick partiet 163 000 interaktioner. Vänsterpartiets 89 inlägg renderade i 103 000 reaktioner.

Av alla partier har SD överlägset mest engagemang på Facebook under 2018. Partiet har nämligen 47 procent jämfört med Moderaternas 13 procent. Socialdemokraterna hamnar på en tredjeplats med sina 12 procent. AFS har 7 procent.

Centerpartiet går det inte så bra för då partiet endast har 3 procent. Ännu värre är det för Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet som vardera har 2 procent.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Val 2018 – Utmanarna till riksdagen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024