loadingBromma flygplats. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bromma flygplats. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Riksdagen: Bromma får inte snabbavvecklas

TT/Lars Larsson

Pandemin måste vara över och en plan tas fram för att utöka och utveckla Arlanda före det att ett beslut om framtiden för Bromma flygplats kan fattas, slår riksdagen fast. Regeringen får inte snabbavveckla flygplatsen.

Tillkännagivandet finns i trafikutskottets betänkande om motioner om luftfartsfrågor, och röstades igenom av en majoritet bestående av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna.

I det tillkännagivande som regeringen nu får från riksdagen sägs att Bromma ska fortsätta att vara en modern flygplats. Ett beslut om framtiden för Bromma bör tidigast tas när flyget har "återhämtat sig och tillförlitliga prognoser avseende flygets utveckling kan göras."

Plan i år

Regeringen ges också i uppdrag att ta fram en plan för utveckling och utökning av Arlanda, med de miljötillstånd som krävs, för att säkra flygkapaciteten i Stockholmsområdet. Riksdagen vill ha den planen senast om ett halvår, i december.

Tillkännagivandet är en reaktion på att regeringen den 21 april, på en pressträff, gav besked om att den vill avveckla Bromma och utreda en flytt till Arlanda. En utredning har tillsatts och ska vara klar redan den 31 augusti. Den ska bland annat ta reda på om Arlanda har kapacitet att ta över den trafik som finns på Bromma och som fanns där före pandemin. Finns det till exempel bra start- och landningstider för flyget som flyttas från Bromma, på tider som är rimliga för dem som reser inrikes?

Att säkra kapacitet på Arlanda handlar även om kommunikationer till och från flygplatsen.

I ett särskilt yttrande beskriver regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet hur de ser på framtiden för Bromma och Arlanda. I debatten betonade Teres Lindberg (S) att det hela frågan gäller är att Arlanda måste utvecklas för att kunna ta upp kampen med flygplatserna i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn om att vara storflygplatsen med bäst internationella förbindelser. För att det ska vara möjligt måste resandet samlas på en flygplats i Stockholm.

Nej till ny bana

När trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) frågade miljöpartiets företrädare Lorenz Tovatt om vad utveckling betyder sade Tovatt att man kan göra olika tolkningar.

– När man säger att en flygplats ska utvecklas så ser jag framför mig att den ska ha mer biobränsle och möjlighet att ladda elflyg.

Tovatt underströk att Arlanda, som Miljöpartiet bedömer det, har all kapacitet som behövs för att rymma flyget från Bromma decennier framåt.

– Frågar du mig och mitt parti är svaret att vi aldrig kommer att behöva mer rullbanekapacitet på Arlanda. Då klarar vi inte klimatavtalet, sade han.

(Lars Larsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBromma flygplats. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bromma flygplats. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Riksdagen: Bromma får inte snabbavvecklas

TT/Lars Larsson

Pandemin måste vara över och en plan tas fram för att utöka och utveckla Arlanda före det att ett beslut om framtiden för Bromma flygplats kan fattas, slår riksdagen fast. Regeringen får inte snabbavveckla flygplatsen.

Tillkännagivandet finns i trafikutskottets betänkande om motioner om luftfartsfrågor, och röstades igenom av en majoritet bestående av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna.

I det tillkännagivande som regeringen nu får från riksdagen sägs att Bromma ska fortsätta att vara en modern flygplats. Ett beslut om framtiden för Bromma bör tidigast tas när flyget har "återhämtat sig och tillförlitliga prognoser avseende flygets utveckling kan göras."

Plan i år

Regeringen ges också i uppdrag att ta fram en plan för utveckling och utökning av Arlanda, med de miljötillstånd som krävs, för att säkra flygkapaciteten i Stockholmsområdet. Riksdagen vill ha den planen senast om ett halvår, i december.

Tillkännagivandet är en reaktion på att regeringen den 21 april, på en pressträff, gav besked om att den vill avveckla Bromma och utreda en flytt till Arlanda. En utredning har tillsatts och ska vara klar redan den 31 augusti. Den ska bland annat ta reda på om Arlanda har kapacitet att ta över den trafik som finns på Bromma och som fanns där före pandemin. Finns det till exempel bra start- och landningstider för flyget som flyttas från Bromma, på tider som är rimliga för dem som reser inrikes?

Att säkra kapacitet på Arlanda handlar även om kommunikationer till och från flygplatsen.

I ett särskilt yttrande beskriver regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet hur de ser på framtiden för Bromma och Arlanda. I debatten betonade Teres Lindberg (S) att det hela frågan gäller är att Arlanda måste utvecklas för att kunna ta upp kampen med flygplatserna i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn om att vara storflygplatsen med bäst internationella förbindelser. För att det ska vara möjligt måste resandet samlas på en flygplats i Stockholm.

Nej till ny bana

När trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) frågade miljöpartiets företrädare Lorenz Tovatt om vad utveckling betyder sade Tovatt att man kan göra olika tolkningar.

– När man säger att en flygplats ska utvecklas så ser jag framför mig att den ska ha mer biobränsle och möjlighet att ladda elflyg.

Tovatt underströk att Arlanda, som Miljöpartiet bedömer det, har all kapacitet som behövs för att rymma flyget från Bromma decennier framåt.

– Frågar du mig och mitt parti är svaret att vi aldrig kommer att behöva mer rullbanekapacitet på Arlanda. Då klarar vi inte klimatavtalet, sade han.

(Lars Larsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024