Recension: I Haren och Vråken blandas högt och lågt

Scenkonst: Teater

Caroline Rauf som Ulla och Amanda Kilpeläinen Arvidsson som Anna-Britta i pjäsen Haren och Vråken vid Stadra Teater. Foto: Dragan Popovic


Stadra Teater iscensätter Lars Forssells pjäs Haren och Vråken. Ensemblen är samspelt och bjuder in till Bellmans dekadenta värld. Med scennärvaro och konstnärlig uttrycksförmåga agerar de så att teaterpudret flyger.


Bland Bergslagens vackra natur öppnar sig en plats där himmel och jord möts, och äldre och sentida berättelser får liv. I en park vid sjön Greckens södra strand ligger Stadra Teater invid Stadra herrgård. En gammal ladugård har gjorts om till teater. Det är intimt och publiken kommer skådespelarna nära, vilket speglar teaterdirektören Magnus Wetterholms vision – ”Allt vårt skapande är till för er. För det vackra mötet mellan scen och salong.”

Årets uppsättning Haren och Vråken av Lars Forssell är den tjugofemte i raden av årligt återkommande sommarföreställningar. Forssells ursprungliga treaktare från 1978 har i teaterns bearbetning blivit en tvåaktare som rymmer både högt och lågt.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!