loadingMed stor inlevelse framförde Kraja finstämda traditionella och nykomponerade sånger med Lina Högström som gästartist. Foto: Lisalove Bäckman
Med stor inlevelse framförde Kraja finstämda traditionella och nykomponerade sånger med Lina Högström som gästartist. Foto: Lisalove Bäckman
Musik

Recension: Stämningsfull stämsång med Kraja

Jenny Ljungkvist

Sånggruppen Kraja med gästartisten Lina Högström, gästade Folkets Hus i Umeå med sin stämningsfulla konsert Gnistrande vinterklanger. Konserten, som både innehöll traditionella och nyskrivna sånger, spelades in och finns i P2.

Den 11 december framförde sånggruppen Kraja sin konsert Gnistrande vinterklanger på Idunscenen i Folkets Hus i Umeå. Under konserten medverkade sångerskan Lina Högström som gästartist. I sitt soloprojekt kallas hon även Skator. Konserten spelades in och finns i Klassiska konserten i P2 där avsnittet heter Gnistrande vinterklanger med Kraja. För den som vill få uppleva en avslappnad och finstämd musikstund med avskalade arrangemang kan konserten rekommenderas. Än är ju julfirandet inte riktigt slut och kanske kan det passa att avnjuta musiken med det sista av julglöggen. I konserten framfördes traditionella psalmer, folklåtar och julvisor samt nykomponerad musik.

Kraja består av de fyra sångerskorna Lisa Lestander, Frida Johansson, Eva Lestander och Linnea Nilsson och har genom åren skapat ett eget sound med sin raka och rena folkmusikbaserade fyrstämmiga sång. Repertoaren som till stor del bygger på den svenska folkmusiktraditionen har till största delen framförts a cappella. Ända sedan gruppen bildades i Umeå för över 20 år sedan har musiken fört sångerskorna till scener både i Sverige och utomlands och förutom den svenska publiken har de också skaffat sig en lyssnarskara i bland annat Japan och Tyskland. Under årens gång har Kraja också spelat in många skivor, blivit nominerad till en grammis och samarbetat med flera andra musiker. Kraja är ett samiskt ord som betyder ”platsen dit du längtar”.

Musik

Traditionella samt nykomponerad sånger och psalmer.

Medverkande: Kraja, Lina Högström, gästartist