loading



Enligt Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers, finns det flera utmaningar i återvinningen av REE. Foto: Sandra Nayeri
Enligt Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers, finns det flera utmaningar i återvinningen av REE. Foto: Sandra Nayeri
Inrikes

Professor: ”Återvinning kommer inte att täcka behovet”

Eva Sagerfors

Sällsynta jordartsmetaller kan återvinnas ur produkter och utvinnas ur gruvavfall för att komplettera brytning i gruvor. Men att få fram enskilda metaller är svårt och måste vara lönsamt, menar professor Christian Ekberg.

Sällsynta jordartsmetaller, REE (rare earth elements), finns i en mängd produkter och är framför allt eftertraktade till starka magneter i elbilsmotorer och vindkraftverk. För EU, som i dag inte har någon egen produktion, är det prioriterat att öka den europeiska produktionen för att säkerställa tillgången i EU.

Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers tekniska högskola, har forskat på återvinning av REE i 15 år. Han säger att för att få en fungerande återvinning behöver den vara lönsam.

Framtida behov av REE

13 000 ton sällsynta jordartsmetaller kan behövas till nya elbilar i Sverige till 2030. Siffran bygger på att en elbilsmotor 2020 vanligen kunde innehålla ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller.

Drygt 398 000 laddbara bilar finns i dag i Sverige. Enligt en prognos från Elbilsstatistik.se kan Sverige ha tre miljoner laddbara personbilar 2030.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Enligt Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers, finns det flera utmaningar i återvinningen av REE. Foto: Sandra Nayeri
Enligt Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers, finns det flera utmaningar i återvinningen av REE. Foto: Sandra Nayeri
Inrikes

Professor: ”Återvinning kommer inte att täcka behovet”

Eva Sagerfors

Sällsynta jordartsmetaller kan återvinnas ur produkter och utvinnas ur gruvavfall för att komplettera brytning i gruvor. Men att få fram enskilda metaller är svårt och måste vara lönsamt, menar professor Christian Ekberg.

Sällsynta jordartsmetaller, REE (rare earth elements), finns i en mängd produkter och är framför allt eftertraktade till starka magneter i elbilsmotorer och vindkraftverk. För EU, som i dag inte har någon egen produktion, är det prioriterat att öka den europeiska produktionen för att säkerställa tillgången i EU.

Christian Ekberg, professor i industriell materialåtervinning vid Chalmers tekniska högskola, har forskat på återvinning av REE i 15 år. Han säger att för att få en fungerande återvinning behöver den vara lönsam.

Framtida behov av REE

13 000 ton sällsynta jordartsmetaller kan behövas till nya elbilar i Sverige till 2030. Siffran bygger på att en elbilsmotor 2020 vanligen kunde innehålla ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller.

Drygt 398 000 laddbara bilar finns i dag i Sverige. Enligt en prognos från Elbilsstatistik.se kan Sverige ha tre miljoner laddbara personbilar 2030.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024