loadingSamtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Samtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Ekonomi & Näringsliv

Pilotfacken säger ja till SAS-avtal

TT

Det svenska, danska och de norska pilotfacken har gett grönt ljus till piloternas nya kollektivavtal, uppger facken. Tidsfristen för omröstningarna löpte ut natten till lördagen.

93 procent av de danska piloterna, med ett totalt deltagande på 89 procent, röstade ja till avtalet, enligt det danska facket. Avtalet har en löptid på drygt fem år och innebär bland annat en lönereduktion för piloterna och upp till 60 timmars arbetsvecka, från tidigare 47 timmar per vecka.

Piloterna lyckades däremot få igenom sin viktigaste fråga, att de SAS-piloter som varslades under pandemin skulle återanställas.

Det vet vi om piloternas nya kollektivavtal

(TT)

1. Avtalet gäller i fem och ett halvt år. Under den tiden kan piloterna inte omförhandla kollektivavtalet eller gå ut i strejk. Kollektivavtalet omfattar även piloter som är anställda i SAS två dotterbolag SAS Link och SAS Connect, som tidigare hade andra kollektivavtal än piloterna anställda i moderbolaget.

2. De piloter som varslades under pandemin återanställs. 450 piloter återgår till sitt arbete med en gradvis upptrappning till heltid, i takt med att flygbolagets verksamhet ska skalas upp fram till 2024. 110 av de totalt 560 piloter som varslades under pandemin har redan återanställts i moderbolaget SAS Scandinavia under första halvåret i år.

3. Längre arbetsdagar och lägre lön. Det nya kollektivavtalet ger piloterna en övre arbetstid på 60 arbetstimmar i veckan mot tidigare 47 timmar. I avtalet har piloterna även gått med på en lönesänkning på fem procent. Under vintersäsongen kommer piloterna att jobba färre dagar än de har gjort tidigare, men få längre dagar. Något som också kommer att innebära en lönesänkning på cirka 8 procent per år, när pilotlönen baseras på antalet dagar som man arbetar.

4. Ledningens löner ska frysas. Det är inte bara piloterna som ska gå ned i lön. Även SAS-ledningen har gått med på att lönerna ska frysas från 2019 till och med 2025.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSamtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Samtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Ekonomi & Näringsliv

Pilotfacken säger ja till SAS-avtal

TT

Det svenska, danska och de norska pilotfacken har gett grönt ljus till piloternas nya kollektivavtal, uppger facken. Tidsfristen för omröstningarna löpte ut natten till lördagen.

93 procent av de danska piloterna, med ett totalt deltagande på 89 procent, röstade ja till avtalet, enligt det danska facket. Avtalet har en löptid på drygt fem år och innebär bland annat en lönereduktion för piloterna och upp till 60 timmars arbetsvecka, från tidigare 47 timmar per vecka.

Piloterna lyckades däremot få igenom sin viktigaste fråga, att de SAS-piloter som varslades under pandemin skulle återanställas.

Det vet vi om piloternas nya kollektivavtal

(TT)

1. Avtalet gäller i fem och ett halvt år. Under den tiden kan piloterna inte omförhandla kollektivavtalet eller gå ut i strejk. Kollektivavtalet omfattar även piloter som är anställda i SAS två dotterbolag SAS Link och SAS Connect, som tidigare hade andra kollektivavtal än piloterna anställda i moderbolaget.

2. De piloter som varslades under pandemin återanställs. 450 piloter återgår till sitt arbete med en gradvis upptrappning till heltid, i takt med att flygbolagets verksamhet ska skalas upp fram till 2024. 110 av de totalt 560 piloter som varslades under pandemin har redan återanställts i moderbolaget SAS Scandinavia under första halvåret i år.

3. Längre arbetsdagar och lägre lön. Det nya kollektivavtalet ger piloterna en övre arbetstid på 60 arbetstimmar i veckan mot tidigare 47 timmar. I avtalet har piloterna även gått med på en lönesänkning på fem procent. Under vintersäsongen kommer piloterna att jobba färre dagar än de har gjort tidigare, men få längre dagar. Något som också kommer att innebära en lönesänkning på cirka 8 procent per år, när pilotlönen baseras på antalet dagar som man arbetar.

4. Ledningens löner ska frysas. Det är inte bara piloterna som ska gå ned i lön. Även SAS-ledningen har gått med på att lönerna ska frysas från 2019 till och med 2025.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024