loadingFilmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet. Foto: Filmstaden/TT
Filmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet. Foto: Filmstaden/TT
Inrikes

Nya bioskylten får underkänt: "En styggelse"

Epoch Times

Nu plockas de klassiska SF-skyltarna ner från landets biografer. Men biokedjans nya symbol har redan fått ett kyligt mottagande.

SF Bio har bytt ägare och heter numera Filmstaden. Det betyder att den nära hundra år gamla och snirkliga SF-symbolen som pryder biograferna försvinner.

I stället kommer en ny logotyp – en rödvit logga med ett F i en cirkel. Men precis som i skolorna betyder ett rött F underkänt. I alla fall i de hundratals kommentarer som strömmat in på biografkedjans Facebooksida.

"Det var det värsta jag har sett – fruktansvärt ful", skriver en person om den nya symbolen, som är framtagen av designbyrån Söderhavet.

De gamla bioskyltarna har gjort sitt. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild

"Denna logga är en styggelse!", skriver en annan.

Andra tycker att den nya logotypen liknar en förbudsskylt, eller att den snarare skulle passa till ett politiskt parti eller ett lågprisvaruhus.

Bytet av namn och grafisk profil kommer efter det att SF Bio förra året köptes upp av amerikanska biojätten AMC, som i sin tur ägs av kinesiska Dalian Wanda Group.

Rättigheterna till den nära 100 år gamla SF-symbolen och till den klassiska SF-vinjetten stannar dock kvar hos tidigare ägaren Bonnier, som fortfarande äger produktionsbolaget SF Studios.

I somras bad bioföretaget svenska folket att rösta fram en ny biovinjett. Även då svallade känslorna över i kommentarsfältet.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFilmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet. Foto: Filmstaden/TT
Filmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet. Foto: Filmstaden/TT
Inrikes

Nya bioskylten får underkänt: "En styggelse"

Epoch Times

Nu plockas de klassiska SF-skyltarna ner från landets biografer. Men biokedjans nya symbol har redan fått ett kyligt mottagande.

SF Bio har bytt ägare och heter numera Filmstaden. Det betyder att den nära hundra år gamla och snirkliga SF-symbolen som pryder biograferna försvinner.

I stället kommer en ny logotyp – en rödvit logga med ett F i en cirkel. Men precis som i skolorna betyder ett rött F underkänt. I alla fall i de hundratals kommentarer som strömmat in på biografkedjans Facebooksida.

"Det var det värsta jag har sett – fruktansvärt ful", skriver en person om den nya symbolen, som är framtagen av designbyrån Söderhavet.

De gamla bioskyltarna har gjort sitt. Foto: Bertil Ericson/TT-arkivbild

"Denna logga är en styggelse!", skriver en annan.

Andra tycker att den nya logotypen liknar en förbudsskylt, eller att den snarare skulle passa till ett politiskt parti eller ett lågprisvaruhus.

Bytet av namn och grafisk profil kommer efter det att SF Bio förra året köptes upp av amerikanska biojätten AMC, som i sin tur ägs av kinesiska Dalian Wanda Group.

Rättigheterna till den nära 100 år gamla SF-symbolen och till den klassiska SF-vinjetten stannar dock kvar hos tidigare ägaren Bonnier, som fortfarande äger produktionsbolaget SF Studios.

I somras bad bioföretaget svenska folket att rösta fram en ny biovinjett. Även då svallade känslorna över i kommentarsfältet.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024