loadingFrån och med nu krävs digital eller skriftlig signatur från konsumenten för att ingå avtal över telefon. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Från och med nu krävs digital eller skriftlig signatur från konsumenten för att ingå avtal över telefon. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Epoch Times

Från och med nu krävs en digital eller skriftlig bekräftelse från köparen för att telefonförsäljare ska få ingå avtal över telefon – ett beslut som välkomnas av konsumentvägledare.

Tidigare har det räckt med muntlig bekräftelse från kunden för att telefonförsäljare ska kunna teckna avtal – något som lett till att skrupelfria försäljare lurat många svenskar att köpa produkter eller tjänster de egentligen inte vill ha.

– Oseriösa och påstridiga telefonförsäljare har varit ett gissel i många år. Sverige har haft slappa lagar med EU-mått mätt. Vi har kämpat för detta länge, så det är väldigt välkommet att man nått politisk enighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till TT.

Självklar rättighet

Bertoft anser att det är självklart att konsumenter ska ha möjlighet att betänka, diskutera och jämföra innan ett avtal ingås.

– Det som säljs via telefon är ofta komplexa produkter, exempelvis abonnemang. Då är det viktigt att man inte pressas att säga ja under samtalet, säger han.

Trots de nya reglerna finns det fortfarande anledning att vara vaksam som konsument.

Viktigt att vara observant

– Vi har sett att företag försöker kringgå detta genom att ringa upp omedelbart efter det inledande samtalet, säga att de har ett digitalt avtal redo och be kunden signera det direkt, säger Jan Bertoft.

– Man ska vara oerhört observant – om man inte förstår eller hinner läsa igenom avtalet ska man tacka nej. Om försäljare inte rättar sig får man skärpa lagen ytterligare och kräva att förhandsinformation ges redan innan samtalet. Så gör man i Tyskland, Danmark och Finland, och det tycker vi är ett steg man kan ta redan nu, fortsätter han.

(Joel Malmén/TT)

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFrån och med nu krävs digital eller skriftlig signatur från konsumenten för att ingå avtal över telefon. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Från och med nu krävs digital eller skriftlig signatur från konsumenten för att ingå avtal över telefon. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Epoch Times

Från och med nu krävs en digital eller skriftlig bekräftelse från köparen för att telefonförsäljare ska få ingå avtal över telefon – ett beslut som välkomnas av konsumentvägledare.

Tidigare har det räckt med muntlig bekräftelse från kunden för att telefonförsäljare ska kunna teckna avtal – något som lett till att skrupelfria försäljare lurat många svenskar att köpa produkter eller tjänster de egentligen inte vill ha.

– Oseriösa och påstridiga telefonförsäljare har varit ett gissel i många år. Sverige har haft slappa lagar med EU-mått mätt. Vi har kämpat för detta länge, så det är väldigt välkommet att man nått politisk enighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till TT.

Självklar rättighet

Bertoft anser att det är självklart att konsumenter ska ha möjlighet att betänka, diskutera och jämföra innan ett avtal ingås.

– Det som säljs via telefon är ofta komplexa produkter, exempelvis abonnemang. Då är det viktigt att man inte pressas att säga ja under samtalet, säger han.

Trots de nya reglerna finns det fortfarande anledning att vara vaksam som konsument.

Viktigt att vara observant

– Vi har sett att företag försöker kringgå detta genom att ringa upp omedelbart efter det inledande samtalet, säga att de har ett digitalt avtal redo och be kunden signera det direkt, säger Jan Bertoft.

– Man ska vara oerhört observant – om man inte förstår eller hinner läsa igenom avtalet ska man tacka nej. Om försäljare inte rättar sig får man skärpa lagen ytterligare och kräva att förhandsinformation ges redan innan samtalet. Så gör man i Tyskland, Danmark och Finland, och det tycker vi är ett steg man kan ta redan nu, fortsätter han.

(Joel Malmén/TT)

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024