loadingOm A-traktorn byggts om så att den kan ta passagerare i baksätet spelar det ingen roll om den inte går fortare än 30 kilometer i timmen. Den räknas ändå som personbil. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Om A-traktorn byggts om så att den kan ta passagerare i baksätet spelar det ingen roll om den inte går fortare än 30 kilometer i timmen. Den räknas ändå som personbil. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Nu blir det svårare att trängas i A-traktorn

TT

Antalet A-traktorer har ökat explosionsartat de senaste åren och det har blivit ett populärt sätt för ungdomar att transportera sig och sin vänner. Och kanske några vänners vänner. Men nu blir det svårare att tränga ihop sig i A-traktorerna.

I en vanlig personbil är det antalet säten som avgör hur många passagerare man får ha. För A-traktorer gäller andra regler. Där styr i stället om passagerarna är så många, eller placerade på ett sådant sätt, att det blir trafikfarligt.

Att antalet passagerare inte regleras i lagen är något som utnyttjas flitigt, intygar Petter Wahllöf, gruppchef vid trafikpolisen i Karlskrona.

A-traktorer

(TT)

Ursprungstanken med A-traktorernas föregångare, de så kallade epa-traktorerna, var att de skulle kunna fungera som arbetsfordon inom lantbruket.

När en bil byggs om till A-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen och det ska endast med stor svårighet gå att öka hastigheten.

Den 15 juli 2020 ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Det gjorde att det blev lättare att bygga om modernare bilar till A-traktorer och har bidragit till den stora ökningen av A-traktorer.

I slutet av 2021 fanns det 45 000 A-traktorer registrerade i Sverige - i snitt 4,3 A-traktorer per 1 000 invånare.

Den allra vanligaste A-traktorn är en ombyggd Volvo.

Källa: Transportstyrelsen, Trafa

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOm A-traktorn byggts om så att den kan ta passagerare i baksätet spelar det ingen roll om den inte går fortare än 30 kilometer i timmen. Den räknas ändå som personbil. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Om A-traktorn byggts om så att den kan ta passagerare i baksätet spelar det ingen roll om den inte går fortare än 30 kilometer i timmen. Den räknas ändå som personbil. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Nu blir det svårare att trängas i A-traktorn

TT

Antalet A-traktorer har ökat explosionsartat de senaste åren och det har blivit ett populärt sätt för ungdomar att transportera sig och sin vänner. Och kanske några vänners vänner. Men nu blir det svårare att tränga ihop sig i A-traktorerna.

I en vanlig personbil är det antalet säten som avgör hur många passagerare man får ha. För A-traktorer gäller andra regler. Där styr i stället om passagerarna är så många, eller placerade på ett sådant sätt, att det blir trafikfarligt.

Att antalet passagerare inte regleras i lagen är något som utnyttjas flitigt, intygar Petter Wahllöf, gruppchef vid trafikpolisen i Karlskrona.

A-traktorer

(TT)

Ursprungstanken med A-traktorernas föregångare, de så kallade epa-traktorerna, var att de skulle kunna fungera som arbetsfordon inom lantbruket.

När en bil byggs om till A-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen och det ska endast med stor svårighet gå att öka hastigheten.

Den 15 juli 2020 ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Det gjorde att det blev lättare att bygga om modernare bilar till A-traktorer och har bidragit till den stora ökningen av A-traktorer.

I slutet av 2021 fanns det 45 000 A-traktorer registrerade i Sverige - i snitt 4,3 A-traktorer per 1 000 invånare.

Den allra vanligaste A-traktorn är en ombyggd Volvo.

Källa: Transportstyrelsen, Trafa

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024