loadingAmerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda. Arkivbild. Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Amerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda. Arkivbild. Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nike sparkar 1 400

Epoch Times

Amerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda när företaget omstruktureras.

I en allt tuffare konkurrens från konkurrenter som Adidas och Under Armour ska företaget dessutom minska sin produktionslinje av kläder och skor med 25 procent och i stället satsa på vissa segment som löparskor liksom basket- och fotbollsskor.

Företaget ska också fokusera sin försäljning på tolv nyckelstäder i tio länder, bland annat New York, Berlin, Paris och Barcelona.

Även om Nike fortfarande har 50 procent av den viktiga USA-marknaden var det förra året en Adidas-sko som var den sålde allra bäst, en position som Nike haft i över tio år.

Företagets besked fick aktien att dyka 2,7 procent på Wall Street.

(TT-Reuters)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAmerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda. Arkivbild. Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Amerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda. Arkivbild. Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nike sparkar 1 400

Epoch Times

Amerikanska kläd- och skotillverkaren Nike sparkar 1 400 anställda när företaget omstruktureras.

I en allt tuffare konkurrens från konkurrenter som Adidas och Under Armour ska företaget dessutom minska sin produktionslinje av kläder och skor med 25 procent och i stället satsa på vissa segment som löparskor liksom basket- och fotbollsskor.

Företaget ska också fokusera sin försäljning på tolv nyckelstäder i tio länder, bland annat New York, Berlin, Paris och Barcelona.

Även om Nike fortfarande har 50 procent av den viktiga USA-marknaden var det förra året en Adidas-sko som var den sålde allra bäst, en position som Nike haft i över tio år.

Företagets besked fick aktien att dyka 2,7 procent på Wall Street.

(TT-Reuters)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024