loadingDjurgårdens Jesper Myrenberg släpper in Modos 4–0 mål under söndagens avslutande final i hockeyallsvenskan i Hägglunds Arena i Örnsköldsvik.Foto: Johan Löf/TT
Djurgårdens Jesper Myrenberg släpper in Modos 4–0 mål under söndagens avslutande final i hockeyallsvenskan i Hägglunds Arena i Örnsköldsvik.Foto: Johan Löf/TT
Ishockey

Nära konkurs men nu i finrummet

Johan Thorén

SHL är svensk ishockeys finrum. Modo är tillbaka efter att ha besegrat Djurgården i en finalserie över sju matcher. Modofansen kan börja drömma om SM-Guld medan Djurgården får ta omtag i hockeyallsvenskan med mindre ekonomiska resurser.

Peter ”Foppa” Forsberg och alla modoiter fick se Modo åka ur SHL efter säsongen 2015/16. Klubben stod på randen till konkurs med ett minusresultat och ett negativt eget kapital. Modo har fått anpassa sig till förutsättningarna i hockeyallsvenskan.

– Vi har bedrivit ett långsiktigt arbete över tid för att komma tillbaka till SHL. Det viktiga har varit att ha goda relationer med omgivningen och bygga något som folk tror på och vill investera i, säger Johan Widebro, klubbdirektör.

– Det finns ett fantastiskt engagemang för klubben som gör att vi kan överleva i en liten bygd och fortsätta satsa. Nästan tio procent av kommunens befolkning går på hockey varje vecka. Jag upplever inte att kraven på oss har varit större än någon annan klubb.

Djurgården Hockey degraderades första gången efter 35 år efter säsongen 2012/13. Inför årets säsong var det återigen dags att spela i hockeyallsvenskan. Redan i årsredovisningen kunde fans och intressenter läsa att klubben skulle studsa tillbaka till SHL.

– Vi ska sätta ett slagkraftigt lag på isen även nästa säsong, men ett andra år i hockeyallsvenskan får ekonomiska konsekvenser. Kudden som lag som åker ur SHL får på sex miljoner kronor försvinner. Det blir fortsatt kostnadsoptimering i verksamheten, säger Thomas Kraft, klubbdirektör Djurgården Hockey.

Kommersiella intäkterna inom SHL är betydligt större än i hockeyallsvenskan. I juni 2020 tecknade SHL ett nytt medieavtal med C-More som enligt Hockeynews.se genererar fem miljarder kronor över perioden 2024/25 fram till 2029/30. Det ger runt 830 miljoner per år att fördela till klubbarna.

– SHL är den högsta och största ligan vilket gör att intresset och attraktionen från publiken och det mediala utrymmet blir större. Vårt medieavtal med C-More och andra kommersiella intäkter är en effekt av det och tillsammans gör att vi den här säsongen kan dela ut 46 miljoner till våra klubbar, säger Jenny Silfverstrand vd på SHL.

Både Modo och Djurgården har numera ett positivt kapital om runt 18 miljoner kronor och sponsringsintäkter på runt 20 miljoner kronor enligt Sport & Affärer. Fördelen är att lokala sponsorer tenderar att vara uthålliga i sitt engagemang. Samtidigt är nålsögat till SHL-avancemang mycket litet, vilket nyligen lett till en diskussion om antalet lag i SHL.

– En utökning av lag måste ses utifrån flera olika faktorer och en helhet för svensk hockey. Intresse för publiken, ekonomisk hållbarhet och inte minst att vi har en hållbar arbetsmiljö för spelare och medarbetare. Vid en eventuell utredning som pekar på förändringar så tas beslut därefter på Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte, säger Jenny Silfverstrand.

Modo Hockey vill att avancemang till SHL sker på sportsliga grunder.

– Vi är för principen att nästa sportsliga nivå sker genom att vinna matcher. Vi är mot en stängd liga då drömmen måste få leva, se på klubbar som Oskarshamn. Däremot är det bra att frågan om antalet lag utreds och då ur ett större perspektiv för svensk hockey, säger Johan Widebro.

Djurgården välkomnar en översyn av dagens seriesystem.

– Vi är ett antal klubbar i hockeyallsvenskan som berikar hockeyn genom att prestera på hög nivå och har stora publikskaror. Sedan ska det finnas en god rörlighet mellan divisionerna så att man på sportsligt manér kan ta sig upp och ner. Nu skapas stor ekonomisk stress för klubbarna som åker ner och det är svårt att bygga långsiktigt och hållbart, avslutar Thomas Kraft.

Finallagens siffror

Modo säsongen 2021/22
Omsättning: 100 Mkr
Resultat: 4,6 Mkr
Sponsring: 22 Mkr *
Eget Kapital: 18,1 Mkr
Publiksnitt: 3 680

Djurgården säsongen 2021/22
Omsättning: 132Mkr
Resultat: 1,9 Mkr
Sponsring: 23 Mkr *
Eget Kapital: 18,1 Mkr
Publiksnitt: 5 085

Källa: Sport & Affärer samt klubbarnas årsredovisningar

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDjurgårdens Jesper Myrenberg släpper in Modos 4–0 mål under söndagens avslutande final i hockeyallsvenskan i Hägglunds Arena i Örnsköldsvik.Foto: Johan Löf/TT
Djurgårdens Jesper Myrenberg släpper in Modos 4–0 mål under söndagens avslutande final i hockeyallsvenskan i Hägglunds Arena i Örnsköldsvik.Foto: Johan Löf/TT
Ishockey

Nära konkurs men nu i finrummet

Johan Thorén

SHL är svensk ishockeys finrum. Modo är tillbaka efter att ha besegrat Djurgården i en finalserie över sju matcher. Modofansen kan börja drömma om SM-Guld medan Djurgården får ta omtag i hockeyallsvenskan med mindre ekonomiska resurser.

Peter ”Foppa” Forsberg och alla modoiter fick se Modo åka ur SHL efter säsongen 2015/16. Klubben stod på randen till konkurs med ett minusresultat och ett negativt eget kapital. Modo har fått anpassa sig till förutsättningarna i hockeyallsvenskan.

– Vi har bedrivit ett långsiktigt arbete över tid för att komma tillbaka till SHL. Det viktiga har varit att ha goda relationer med omgivningen och bygga något som folk tror på och vill investera i, säger Johan Widebro, klubbdirektör.

– Det finns ett fantastiskt engagemang för klubben som gör att vi kan överleva i en liten bygd och fortsätta satsa. Nästan tio procent av kommunens befolkning går på hockey varje vecka. Jag upplever inte att kraven på oss har varit större än någon annan klubb.

Djurgården Hockey degraderades första gången efter 35 år efter säsongen 2012/13. Inför årets säsong var det återigen dags att spela i hockeyallsvenskan. Redan i årsredovisningen kunde fans och intressenter läsa att klubben skulle studsa tillbaka till SHL.

– Vi ska sätta ett slagkraftigt lag på isen även nästa säsong, men ett andra år i hockeyallsvenskan får ekonomiska konsekvenser. Kudden som lag som åker ur SHL får på sex miljoner kronor försvinner. Det blir fortsatt kostnadsoptimering i verksamheten, säger Thomas Kraft, klubbdirektör Djurgården Hockey.

Kommersiella intäkterna inom SHL är betydligt större än i hockeyallsvenskan. I juni 2020 tecknade SHL ett nytt medieavtal med C-More som enligt Hockeynews.se genererar fem miljarder kronor över perioden 2024/25 fram till 2029/30. Det ger runt 830 miljoner per år att fördela till klubbarna.

– SHL är den högsta och största ligan vilket gör att intresset och attraktionen från publiken och det mediala utrymmet blir större. Vårt medieavtal med C-More och andra kommersiella intäkter är en effekt av det och tillsammans gör att vi den här säsongen kan dela ut 46 miljoner till våra klubbar, säger Jenny Silfverstrand vd på SHL.

Både Modo och Djurgården har numera ett positivt kapital om runt 18 miljoner kronor och sponsringsintäkter på runt 20 miljoner kronor enligt Sport & Affärer. Fördelen är att lokala sponsorer tenderar att vara uthålliga i sitt engagemang. Samtidigt är nålsögat till SHL-avancemang mycket litet, vilket nyligen lett till en diskussion om antalet lag i SHL.

– En utökning av lag måste ses utifrån flera olika faktorer och en helhet för svensk hockey. Intresse för publiken, ekonomisk hållbarhet och inte minst att vi har en hållbar arbetsmiljö för spelare och medarbetare. Vid en eventuell utredning som pekar på förändringar så tas beslut därefter på Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte, säger Jenny Silfverstrand.

Modo Hockey vill att avancemang till SHL sker på sportsliga grunder.

– Vi är för principen att nästa sportsliga nivå sker genom att vinna matcher. Vi är mot en stängd liga då drömmen måste få leva, se på klubbar som Oskarshamn. Däremot är det bra att frågan om antalet lag utreds och då ur ett större perspektiv för svensk hockey, säger Johan Widebro.

Djurgården välkomnar en översyn av dagens seriesystem.

– Vi är ett antal klubbar i hockeyallsvenskan som berikar hockeyn genom att prestera på hög nivå och har stora publikskaror. Sedan ska det finnas en god rörlighet mellan divisionerna så att man på sportsligt manér kan ta sig upp och ner. Nu skapas stor ekonomisk stress för klubbarna som åker ner och det är svårt att bygga långsiktigt och hållbart, avslutar Thomas Kraft.

Finallagens siffror

Modo säsongen 2021/22
Omsättning: 100 Mkr
Resultat: 4,6 Mkr
Sponsring: 22 Mkr *
Eget Kapital: 18,1 Mkr
Publiksnitt: 3 680

Djurgården säsongen 2021/22
Omsättning: 132Mkr
Resultat: 1,9 Mkr
Sponsring: 23 Mkr *
Eget Kapital: 18,1 Mkr
Publiksnitt: 5 085

Källa: Sport & Affärer samt klubbarnas årsredovisningar

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024