loadingGeorge Gershwins förmåga att förena influenser från populärmusik, jazz och klassisk musik är och förblir unik. Foto: Public Domain
George Gershwins förmåga att förena influenser från populärmusik, jazz och klassisk musik är och förblir unik. Foto: Public Domain
Musik

När Gershwin slog världen med häpnad

Magnus Löwendahl

I publiken i New Yorks Aeolian Hall den 12 februari 1924 fanns tonsättaren Sergej Rachmaninov, violinvirtuosen Fritz Kreisler, marschkungen John Philip Sousa, jazzpianomästaren Willie ”the Lion” Smith, och otaliga andra av tidens stora musikpersonligheter. Paul Whiteman och hans orkester presenterade ett omfattande program kallat ”An Experiment in Modern Music” men publikens entusiasm ville inte riktigt infinna sig.

Inför näst sista numret kom en välskräddad ung man in, satte sig vid pianot, och klarinettisten i Whitemans 23-mannaorkester påbörjade en stigande kromatisk skala som övergick till ett absurt utdraget glissando och avslutades med en jazzinfluerad melodislinga. En knapp kvart senare var succén ett faktum och publiken vild av entusiasm. Rhapsody in Blue hade börjat sitt segertåg över världen med sin nydanande kombination av former hämtade från den klassiska musiken, kombinerade med idiom och spelsätt från jazzens värld.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGeorge Gershwins förmåga att förena influenser från populärmusik, jazz och klassisk musik är och förblir unik. Foto: Public Domain
George Gershwins förmåga att förena influenser från populärmusik, jazz och klassisk musik är och förblir unik. Foto: Public Domain
Musik

När Gershwin slog världen med häpnad

Magnus Löwendahl

I publiken i New Yorks Aeolian Hall den 12 februari 1924 fanns tonsättaren Sergej Rachmaninov, violinvirtuosen Fritz Kreisler, marschkungen John Philip Sousa, jazzpianomästaren Willie ”the Lion” Smith, och otaliga andra av tidens stora musikpersonligheter. Paul Whiteman och hans orkester presenterade ett omfattande program kallat ”An Experiment in Modern Music” men publikens entusiasm ville inte riktigt infinna sig.

Inför näst sista numret kom en välskräddad ung man in, satte sig vid pianot, och klarinettisten i Whitemans 23-mannaorkester påbörjade en stigande kromatisk skala som övergick till ett absurt utdraget glissando och avslutades med en jazzinfluerad melodislinga. En knapp kvart senare var succén ett faktum och publiken vild av entusiasm. Rhapsody in Blue hade börjat sitt segertåg över världen med sin nydanande kombination av former hämtade från den klassiska musiken, kombinerade med idiom och spelsätt från jazzens värld.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025