loadingOljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. Foto: Roland Johansson/TT-arkivbild
Oljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. Foto: Roland Johansson/TT-arkivbild
Mat

Margarinet Lätta utses till årets matbluff

Epoch Times

Bordsmargarinet Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara.

Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.

Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.

"Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan", lyder en del av motiveringen.

Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet.

"Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta", säger Björn Bernhardson.

Upfield skriver på Lättas sajt att det valt att bara kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom "rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar".

På andra plats kommer dryckjätten Cocas produkt Colas Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingOljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. Foto: Roland Johansson/TT-arkivbild
Oljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. Foto: Roland Johansson/TT-arkivbild
Mat

Margarinet Lätta utses till årets matbluff

Epoch Times

Bordsmargarinet Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara.

Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.

Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.

"Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan", lyder en del av motiveringen.

Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet.

"Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta", säger Björn Bernhardson.

Upfield skriver på Lättas sajt att det valt att bara kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom "rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar".

På andra plats kommer dryckjätten Cocas produkt Colas Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025