Bordsmargarinet Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara.
Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.
Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.
"Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan", lyder en del av motiveringen.
Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet.
"Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta", säger Björn Bernhardson.
Upfield skriver på Lättas sajt att det valt att bara kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom "rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar".
På andra plats kommer dryckjätten Cocas produkt Colas Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.
(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)