loadingBara var fjärde resenär känner till sina rättigheter när flyget är försenat, enligt en undersökning. Arkivbild. Foto.
Johan Nilsson/TT
Bara var fjärde resenär känner till sina rättigheter när flyget är försenat, enligt en undersökning. Arkivbild. Foto. Johan Nilsson/TT
Inrikes

Många missar tusenlappar vid flygförseningar

Epoch Times

Är ditt flyg försenat? Då kan du ha rätt till flera tusen kronor i ersättning - något som endast var fjärde resenär känner till, enligt en ny Sifo-undersökning.

– Vi ser att frågan är en av de mest frekventa gällande försenade flyg i vårt frågeforum. Man känner inte till vad man har rätt till, säger Jolanda Girzl, enhetschef vid Konsument Europa, till TT.

– Flygbolagen ska lämna skriftlig information på plats om vilka rättigheter man har som passagerare, men det händer att de inte gör det.

"Ganska mycket pengar"

Om flyget är försenat med minst tre timmar vid flygningar till och från flygplatser inom EU har resenärer rätt till schablonersättning från flygbolaget.

Ersättningens storlek beror på hur lång flygsträckan är. För flygningar från Sverige till Medelhavet gäller ersättning vanligtvis på 400 euro, vilket motsvarar 3 900 kronor, per passagerare.

– Är det en familj som reser kan det bli ganska mycket pengar om man ska begära ersättning, säger Jolanda Girzl.

15 procent begär ersättning

Endast 15 procent av resenärer som drabbas av försenat flyg begär ersättning från flygbolagen - trots att det är kostnadsfritt, visar undersökningen. Allt fler tar i stället hjälp av ett kompensationsbolag för att få rätt mot flygbolagen, vilket kan kosta mellan 25 och 30 procent av ersättningen.

– Det finns många vägar, men man kanske tror att det är jobbigt att fylla i blanketterna. Då tar många vägen genom tjänster, men tänker inte på hur hög kostnaden är.

(TT)

Så begär du ersättning för försenat flyg

Reklamera skriftligen till flygbolaget via e-post eller brev. Skriv att du vill ha ersättning och/eller kompensation och varför.

Bifoga kopior på biljetter och kvitton på eventuella utlägg som du har haft.

Spara originalkvitton samt en kopia på din reklamation.
Källa: Konsument Europa

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBara var fjärde resenär känner till sina rättigheter när flyget är försenat, enligt en undersökning. Arkivbild. Foto.
Johan Nilsson/TT
Bara var fjärde resenär känner till sina rättigheter när flyget är försenat, enligt en undersökning. Arkivbild. Foto. Johan Nilsson/TT
Inrikes

Många missar tusenlappar vid flygförseningar

Epoch Times

Är ditt flyg försenat? Då kan du ha rätt till flera tusen kronor i ersättning - något som endast var fjärde resenär känner till, enligt en ny Sifo-undersökning.

– Vi ser att frågan är en av de mest frekventa gällande försenade flyg i vårt frågeforum. Man känner inte till vad man har rätt till, säger Jolanda Girzl, enhetschef vid Konsument Europa, till TT.

– Flygbolagen ska lämna skriftlig information på plats om vilka rättigheter man har som passagerare, men det händer att de inte gör det.

"Ganska mycket pengar"

Om flyget är försenat med minst tre timmar vid flygningar till och från flygplatser inom EU har resenärer rätt till schablonersättning från flygbolaget.

Ersättningens storlek beror på hur lång flygsträckan är. För flygningar från Sverige till Medelhavet gäller ersättning vanligtvis på 400 euro, vilket motsvarar 3 900 kronor, per passagerare.

– Är det en familj som reser kan det bli ganska mycket pengar om man ska begära ersättning, säger Jolanda Girzl.

15 procent begär ersättning

Endast 15 procent av resenärer som drabbas av försenat flyg begär ersättning från flygbolagen - trots att det är kostnadsfritt, visar undersökningen. Allt fler tar i stället hjälp av ett kompensationsbolag för att få rätt mot flygbolagen, vilket kan kosta mellan 25 och 30 procent av ersättningen.

– Det finns många vägar, men man kanske tror att det är jobbigt att fylla i blanketterna. Då tar många vägen genom tjänster, men tänker inte på hur hög kostnaden är.

(TT)

Så begär du ersättning för försenat flyg

Reklamera skriftligen till flygbolaget via e-post eller brev. Skriv att du vill ha ersättning och/eller kompensation och varför.

Bifoga kopior på biljetter och kvitton på eventuella utlägg som du har haft.

Spara originalkvitton samt en kopia på din reklamation.
Källa: Konsument Europa

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024