loading






I företagandet ingår både uppgångar och nedgångar. Konkursombudsmannen menar att regelverken borde förenklas för att underlätta vid nedgångar. Foto: Sofia Drevemo
I företagandet ingår både uppgångar och nedgångar. Konkursombudsmannen menar att regelverken borde förenklas för att underlätta vid nedgångar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Många företag skulle kunna räddas från konkurs

Eva Sagerfors

Svenska företagare får inte den hjälp de behöver för att komma vidare i ett krisläge. Det menar den nyinrättade Konkursombudsmannen, som ska arbeta för att minska antalet konkurser. Man vill också få till stånd en förändring i attityden till konkurser.

Varje år går 6 000–7 000 företag i konkurs i Sverige. Många av dem kan räddas, menar Patrik Nilsson, entreprenör och grundare av stiftelsen bakom Konkursombudsmannen.

Han säger att det finns initiativ för att hjälpa företag i kris men att de har fungerat dåligt.

Konkurser i Sverige

Februari 2022: Konkurser inleddes i 516 företag, en ökning med 2 procent jämfört med februari 2021. 71 procent av dessa utgjordes av företag utan anställda.

Byggindustrin stod för 90 konkurser (minskning med 6 procent). Inom detaljhandeln inleddes 49 konkurser (minskning med 6 procent). 48 företag i restaurangbranschen gick i konkurs (ökning med 17 procent). Inom finans-, fastighets- och företagstjänster inleddes konkurser i 101 företag (ökning med 5 procent).

Januari och februari 2022: Konkurserna minskade med 8 procent jämfört med samma period 2021.

2018: 7599 företag gick i konkurs.

2019: 7776 företag gick i konkurs.

2020: 7695 företag gick i konkurs.

2021: 6901 företag gick i konkurs.

Februari 2020: Då fanns 466 500 entreprenörer i Sverige och 1 239 580 företag. 99,4 procent av dessa utgjordes av mindre företag med 0–49 anställda.

12 månader är genomsnitt för att driva igenom ett konkursbeslut i Sverige. Genomsnittet i EU är 26 månader.

Källa: Konkursombudsmannen, Tillväxtanalys, SCB

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading






I företagandet ingår både uppgångar och nedgångar. Konkursombudsmannen menar att regelverken borde förenklas för att underlätta vid nedgångar. Foto: Sofia Drevemo
I företagandet ingår både uppgångar och nedgångar. Konkursombudsmannen menar att regelverken borde förenklas för att underlätta vid nedgångar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Många företag skulle kunna räddas från konkurs

Eva Sagerfors

Svenska företagare får inte den hjälp de behöver för att komma vidare i ett krisläge. Det menar den nyinrättade Konkursombudsmannen, som ska arbeta för att minska antalet konkurser. Man vill också få till stånd en förändring i attityden till konkurser.

Varje år går 6 000–7 000 företag i konkurs i Sverige. Många av dem kan räddas, menar Patrik Nilsson, entreprenör och grundare av stiftelsen bakom Konkursombudsmannen.

Han säger att det finns initiativ för att hjälpa företag i kris men att de har fungerat dåligt.

Konkurser i Sverige

Februari 2022: Konkurser inleddes i 516 företag, en ökning med 2 procent jämfört med februari 2021. 71 procent av dessa utgjordes av företag utan anställda.

Byggindustrin stod för 90 konkurser (minskning med 6 procent). Inom detaljhandeln inleddes 49 konkurser (minskning med 6 procent). 48 företag i restaurangbranschen gick i konkurs (ökning med 17 procent). Inom finans-, fastighets- och företagstjänster inleddes konkurser i 101 företag (ökning med 5 procent).

Januari och februari 2022: Konkurserna minskade med 8 procent jämfört med samma period 2021.

2018: 7599 företag gick i konkurs.

2019: 7776 företag gick i konkurs.

2020: 7695 företag gick i konkurs.

2021: 6901 företag gick i konkurs.

Februari 2020: Då fanns 466 500 entreprenörer i Sverige och 1 239 580 företag. 99,4 procent av dessa utgjordes av mindre företag med 0–49 anställda.

12 månader är genomsnitt för att driva igenom ett konkursbeslut i Sverige. Genomsnittet i EU är 26 månader.

Källa: Konkursombudsmannen, Tillväxtanalys, SCB

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024