loading
Scenografer utformar scenrummet som publiken upplever. Samtida trender har gjort scenbilden mörk och avskalad. Det behövs nytänkande scenkonstnärer. Foto: Shutterstock
Scenografer utformar scenrummet som publiken upplever. Samtida trender har gjort scenbilden mörk och avskalad. Det behövs nytänkande scenkonstnärer. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Vart är den svenska scenkonsten på väg?

Kristina I. Kleinert

Älskade klassiker får nya skepnader och kostymer, och omformas för att passa samtidens normkritiska förhållningssätt. Verkens ursprungliga budskap och intentioner försvinner i strävan efter att uppnå största möjliga politiska korrekthet. Likriktningen har blivit påfallande och det är svårt att finna uppsättningar som inte är påverkade av den pågående trenden att dekonstruera klassiska och historiska verk. Det framstår som en onödig process då det finns existentiella frågeställningar i många verk som är lika aktuella nu som när de skapades.

Publiken vill gärna se teaterpjäser av William Shakespeare, baletter av Marius Petipa och operor av W.A. Mozart, men producenternas rädsla för att verken ska framstå som museala och otrendiga medför att framförandena transformeras och sätts i en samtida kontext. Det är sorgligt och tråkigt, och väcker frågan om hur många ur publiken som önskar denna påtvingade tidsanpassning av klassiska verk. För att knyta an till samtiden skapas scenografi och kostymer som tvistar till scenbilden, och surrealistiska och avantgardistiska rum och mönster skapas. Det framstår som att ju mörkare och mer depraverat scenrummet och kostymerna är, desto mer i linje med samtiden är föreställningen. Är det så vi ser nutidens samhälle – som mörkt och fördärvat? Eller vad speglar denna upprepning och synbara fascination för dunkelt skuggsamhälle och avskalat och naket scenrum?

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Scenografer utformar scenrummet som publiken upplever. Samtida trender har gjort scenbilden mörk och avskalad. Det behövs nytänkande scenkonstnärer. Foto: Shutterstock
Scenografer utformar scenrummet som publiken upplever. Samtida trender har gjort scenbilden mörk och avskalad. Det behövs nytänkande scenkonstnärer. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Vart är den svenska scenkonsten på väg?

Kristina I. Kleinert

Älskade klassiker får nya skepnader och kostymer, och omformas för att passa samtidens normkritiska förhållningssätt. Verkens ursprungliga budskap och intentioner försvinner i strävan efter att uppnå största möjliga politiska korrekthet. Likriktningen har blivit påfallande och det är svårt att finna uppsättningar som inte är påverkade av den pågående trenden att dekonstruera klassiska och historiska verk. Det framstår som en onödig process då det finns existentiella frågeställningar i många verk som är lika aktuella nu som när de skapades.

Publiken vill gärna se teaterpjäser av William Shakespeare, baletter av Marius Petipa och operor av W.A. Mozart, men producenternas rädsla för att verken ska framstå som museala och otrendiga medför att framförandena transformeras och sätts i en samtida kontext. Det är sorgligt och tråkigt, och väcker frågan om hur många ur publiken som önskar denna påtvingade tidsanpassning av klassiska verk. För att knyta an till samtiden skapas scenografi och kostymer som tvistar till scenbilden, och surrealistiska och avantgardistiska rum och mönster skapas. Det framstår som att ju mörkare och mer depraverat scenrummet och kostymerna är, desto mer i linje med samtiden är föreställningen. Är det så vi ser nutidens samhälle – som mörkt och fördärvat? Eller vad speglar denna upprepning och synbara fascination för dunkelt skuggsamhälle och avskalat och naket scenrum?

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024