loading
En ny farled genom Stockholms skärgård för containerfartyg invigs i maj. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
En ny farled genom Stockholms skärgård för containerfartyg invigs i maj. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Lastfartyg i skärgården ersätter 1000 lastbilar

TT/Patrik Dokk

Sjöfartsverket inviger i maj en ny farled – Herrhamraleden – som ska ta containerfartyg genom skärgården in i Mälardalen. Två avgångar per vecka kommer att ersätta ungefär 1 000 lastbilstransporter.

I Europa är så kallade Inre vattenvägar (IVV), eller inlandssjöfart, vanligt förekommande och står för en stor del av godstransporterna. Det handlar om containerfartyg som stilla flyter fram på sjöar och i lugna farvatten nere på kontinenten.

Sverige har inte haft sådan trafik tidigare, men ett EU-förankrat regelverk för sådana farleder har funnits sedan i december 2014.

I fjol stängde containerterminalen i Frihamnen i Stockholm. Containertrafiken till Stockholm och Mälardalen går i stället till den nya hamnen i Norvik, norr om Nynäshamn.

– Problemet är att vägarna inåt i landet inte är optimala därifrån. Det är småvägar som blir väldigt belastade av lastbilstrafiken, säger Johan Wahlström, enhetschef inom avdelningen för maritim samverkan och utveckling vid Sjöfartsverket.

Genom skärgården

Förra året uttryckte ett rederi viljan att transportera gods med IVV-fartyg från Norvik. Sjöfartsverket utredde frågan och resultatet är den nya farleden.

För den som har koll på sin Stockholmsgeografi går leden söderut från Norvik, norr om ön Öja (också känd som Landsort) och sedan in mot Södertälje kanal och Mälardalen.

För den oinvigde handlar det rätt och slätt om navigering genom en trång del av skärgården.

Den stora fördelen är miljömässig. Fartygen ska gå mellan Norvik och Västerås hamn och två avgångar i veckan ersätter alltså omkring 1 000 lastbilstransporter per vecka.

– Miljömässigt är det mycket bättre, har man kommit fram till. Dels för att man avlastar väginfrastrukturen, men också för att man kan ta betydligt mer gods mot den mängd utsläpp som det genererar, säger Johan Wahlström.

Gick rekordsnabbt

Sjöfartsverkets arbete för att säkerställa leden gick, enligt verket självt, på rekordtid.

– Vi har fått till farleden med hjälp av sjömätningar, simuleringar, testat och ändrat lite.

Priset: en miljon kronor. Extremt lågt, enligt Wahlström.

Nu är leden godkänd för 110 meter långa containerfartyg av klassen "Groot Rijnschip". Farleden ska invigas den 18 maj.

(TT/Patrik Dokk)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
En ny farled genom Stockholms skärgård för containerfartyg invigs i maj. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
En ny farled genom Stockholms skärgård för containerfartyg invigs i maj. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Lastfartyg i skärgården ersätter 1000 lastbilar

TT/Patrik Dokk

Sjöfartsverket inviger i maj en ny farled – Herrhamraleden – som ska ta containerfartyg genom skärgården in i Mälardalen. Två avgångar per vecka kommer att ersätta ungefär 1 000 lastbilstransporter.

I Europa är så kallade Inre vattenvägar (IVV), eller inlandssjöfart, vanligt förekommande och står för en stor del av godstransporterna. Det handlar om containerfartyg som stilla flyter fram på sjöar och i lugna farvatten nere på kontinenten.

Sverige har inte haft sådan trafik tidigare, men ett EU-förankrat regelverk för sådana farleder har funnits sedan i december 2014.

I fjol stängde containerterminalen i Frihamnen i Stockholm. Containertrafiken till Stockholm och Mälardalen går i stället till den nya hamnen i Norvik, norr om Nynäshamn.

– Problemet är att vägarna inåt i landet inte är optimala därifrån. Det är småvägar som blir väldigt belastade av lastbilstrafiken, säger Johan Wahlström, enhetschef inom avdelningen för maritim samverkan och utveckling vid Sjöfartsverket.

Genom skärgården

Förra året uttryckte ett rederi viljan att transportera gods med IVV-fartyg från Norvik. Sjöfartsverket utredde frågan och resultatet är den nya farleden.

För den som har koll på sin Stockholmsgeografi går leden söderut från Norvik, norr om ön Öja (också känd som Landsort) och sedan in mot Södertälje kanal och Mälardalen.

För den oinvigde handlar det rätt och slätt om navigering genom en trång del av skärgården.

Den stora fördelen är miljömässig. Fartygen ska gå mellan Norvik och Västerås hamn och två avgångar i veckan ersätter alltså omkring 1 000 lastbilstransporter per vecka.

– Miljömässigt är det mycket bättre, har man kommit fram till. Dels för att man avlastar väginfrastrukturen, men också för att man kan ta betydligt mer gods mot den mängd utsläpp som det genererar, säger Johan Wahlström.

Gick rekordsnabbt

Sjöfartsverkets arbete för att säkerställa leden gick, enligt verket självt, på rekordtid.

– Vi har fått till farleden med hjälp av sjömätningar, simuleringar, testat och ändrat lite.

Priset: en miljon kronor. Extremt lågt, enligt Wahlström.

Nu är leden godkänd för 110 meter långa containerfartyg av klassen "Groot Rijnschip". Farleden ska invigas den 18 maj.

(TT/Patrik Dokk)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024