"Läppstiftseffekt" avtar när det ekonomiska läget förvärras

Läppstift i hylsa och på burk. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund / TT


Dåliga tider – men ett läppstift kan jag väl ändå unna mig? Nja, inte nu längre. Det som ekonomer kallar för läppstiftseffekten börjar avta både i USA och i Europa, vilket indikerar att krisen djupnar.

I ekonomiskt tuffa tider brukar konsumenter dra in på dyrare utsvävningar, men ändå hålla fast vid de små, lyxiga ljuspunkterna i tillvaron, som till exempel ett nytt läppstift. Något som brukar kallas "läppstiftseffekten".

Men nu, med den höga inflationen, verkar till och med sminkköparna hålla hårt i sina plånböcker.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!