loading




”Vi lever i en tid där människan blivit i det närmaste besatt av att ha alla tänkbara materiella ting och bekvämligheter, oavsett om hon har råd med det eller inte.” Foto: Sofia Drevemo
”Vi lever i en tid där människan blivit i det närmaste besatt av att ha alla tänkbara materiella ting och bekvämligheter, oavsett om hon har råd med det eller inte.” Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Kommentar: Nationellt skuldregister riskerar att missa det verkliga problemet

Niklas Svensson

Svenskarnas skuldsättning är oroväckande hög och i många fall beviljas krediter utan att svenska kreditgivare har hela bilden över en persons skuldsituation. Nu vill ansvariga myndigheter råda bot på detta med ett nationellt skuldregister. Detta riskerar dock att bara bota symtomen på den underliggande sjukdom som överskuldsättningen beror på.

Den 26 oktober lämnade Finansinspektionen och Konsumentverket en hemställan om utredning av förutsättningarna för ett system med uppgifter om konsumenters totala skuldsituation till regeringen. De båda myndigheterna önskar att regeringen tillsätter en utredning om att införa ett system som ger kreditgivare och konsument möjlighet att få en helhetsbild av konsumentens skulder i samband med en kreditprövning. Detta är vad som kallas ett nationellt skuldregister. Finansinspektionen och Konsumentverket säger i sin hemställan att de i sin tillsyn kunnat se att mindre krediter eller krediter som kan härledas till kreditköp i många fall beviljats utan att kreditgivaren anlitar ett kreditupplysningsföretag som har ett engagemangsregister. Detta gör att kreditgivaren inte får information om andra skulder än de konsumenten själv uppgett, vilket i sin tur leder till att underlaget för att bedöma konsumentens återbetalningsförmåga riskerar att bli otillräckligt. De båda myndigheterna anser att det är svårt för konsumenter att ha full överblick över sin skuldsituation. De anser även att även när kreditgivaren anlitar ett kreditupplysningsföretag så får kreditgivaren inte heltäckande information om konsumentens skulder, eftersom andra skulder än de som konsumenten har till de företag som anlitar företagets tjänster inte syns i registret. Givet dessa premisser är det svårt för kreditgivaren att överblicka och göra en fullständig bedömning av konsumenternas förmåga att återbetala sina lån.

Bakgrunden till hemställan är de stora problem med överskuldsättning som svenska konsumenter har.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




”Vi lever i en tid där människan blivit i det närmaste besatt av att ha alla tänkbara materiella ting och bekvämligheter, oavsett om hon har råd med det eller inte.” Foto: Sofia Drevemo
”Vi lever i en tid där människan blivit i det närmaste besatt av att ha alla tänkbara materiella ting och bekvämligheter, oavsett om hon har råd med det eller inte.” Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Kommentar: Nationellt skuldregister riskerar att missa det verkliga problemet

Niklas Svensson

Svenskarnas skuldsättning är oroväckande hög och i många fall beviljas krediter utan att svenska kreditgivare har hela bilden över en persons skuldsituation. Nu vill ansvariga myndigheter råda bot på detta med ett nationellt skuldregister. Detta riskerar dock att bara bota symtomen på den underliggande sjukdom som överskuldsättningen beror på.

Den 26 oktober lämnade Finansinspektionen och Konsumentverket en hemställan om utredning av förutsättningarna för ett system med uppgifter om konsumenters totala skuldsituation till regeringen. De båda myndigheterna önskar att regeringen tillsätter en utredning om att införa ett system som ger kreditgivare och konsument möjlighet att få en helhetsbild av konsumentens skulder i samband med en kreditprövning. Detta är vad som kallas ett nationellt skuldregister. Finansinspektionen och Konsumentverket säger i sin hemställan att de i sin tillsyn kunnat se att mindre krediter eller krediter som kan härledas till kreditköp i många fall beviljats utan att kreditgivaren anlitar ett kreditupplysningsföretag som har ett engagemangsregister. Detta gör att kreditgivaren inte får information om andra skulder än de konsumenten själv uppgett, vilket i sin tur leder till att underlaget för att bedöma konsumentens återbetalningsförmåga riskerar att bli otillräckligt. De båda myndigheterna anser att det är svårt för konsumenter att ha full överblick över sin skuldsituation. De anser även att även när kreditgivaren anlitar ett kreditupplysningsföretag så får kreditgivaren inte heltäckande information om konsumentens skulder, eftersom andra skulder än de som konsumenten har till de företag som anlitar företagets tjänster inte syns i registret. Givet dessa premisser är det svårt för kreditgivaren att överblicka och göra en fullständig bedömning av konsumenternas förmåga att återbetala sina lån.

Bakgrunden till hemställan är de stora problem med överskuldsättning som svenska konsumenter har.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024