loading


Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, håller modebranschen på att återhämta sig från förra årets bottennivåer. Foto: Svensk Handel
Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, håller modebranschen på att återhämta sig från förra årets bottennivåer. Foto: Svensk Handel
Ekonomi & Näringsliv

Klädförsäljningen ökar – men fortsatt tufft för branschen

Lotta Svedin

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och via e-handel har ökat med drygt en fjärdedel jämfört med mars förra året när pandemin just brutit ut, meddelar Svensk Handel. Men jämfört med siffrorna från mars 2019 har modebranschen backat med en dryg fjärdedel.

E-handeln av framförallt kläder fortsätter växa och väger till viss del upp tappen i de fysiska butikerna. Men det är fortfarande kritiskt för många modeföretag, som knappt håller sig ovanför ytan, och många har redan tvingats lägga ner sin verksamhet, uppger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma, säger han i pressmeddelandet.

– Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft.

Enligt Mats Hedenström har dock rådande restriktioner om att inte umgås i större kretsar och att många arbetar hemifrån, fortfarande en negativ påverkan på kläd- och skohandeln. Enligt honom är ljuset i tunneln, och hela branschens hopp, att vaccinationerna ska möjliggöra att människor börjar träffas igen.

För skohandlarna har det varit ännu tuffare under pandemin. Jämfört med 2019 har branschen tappat nästan hälften av sin försäljning. Under den senaste månaden ökade dock skoförsäljningen med närmare nio procent.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, håller modebranschen på att återhämta sig från förra årets bottennivåer. Foto: Svensk Handel
Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, håller modebranschen på att återhämta sig från förra årets bottennivåer. Foto: Svensk Handel
Ekonomi & Näringsliv

Klädförsäljningen ökar – men fortsatt tufft för branschen

Lotta Svedin

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och via e-handel har ökat med drygt en fjärdedel jämfört med mars förra året när pandemin just brutit ut, meddelar Svensk Handel. Men jämfört med siffrorna från mars 2019 har modebranschen backat med en dryg fjärdedel.

E-handeln av framförallt kläder fortsätter växa och väger till viss del upp tappen i de fysiska butikerna. Men det är fortfarande kritiskt för många modeföretag, som knappt håller sig ovanför ytan, och många har redan tvingats lägga ner sin verksamhet, uppger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma, säger han i pressmeddelandet.

– Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft.

Enligt Mats Hedenström har dock rådande restriktioner om att inte umgås i större kretsar och att många arbetar hemifrån, fortfarande en negativ påverkan på kläd- och skohandeln. Enligt honom är ljuset i tunneln, och hela branschens hopp, att vaccinationerna ska möjliggöra att människor börjar träffas igen.

För skohandlarna har det varit ännu tuffare under pandemin. Jämfört med 2019 har branschen tappat nästan hälften av sin försäljning. Under den senaste månaden ökade dock skoförsäljningen med närmare nio procent.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024