loading



Tibetanska flyktingar uppmanar till bojkott av vinter-OS i Peking under en protest i Bengaluru i Indien den 10 december 2021. Foto: Abhishek Chinnappa/Getty Images
Tibetanska flyktingar uppmanar till bojkott av vinter-OS i Peking under en protest i Bengaluru i Indien den 10 december 2021. Foto: Abhishek Chinnappa/Getty Images
Utrikes

Kina rekryterar fler influerare

Eva Fu 

Peking betalar amerikanska influerare på sociala medier i en kampanj för att främja de olympiska vinterspelen, efter en våg av diplomatiska bojkotter från väst. Vinter-OS 2022, med Peking som värd, äger rum den 3 till 20 februari.

Enligt ett avtal värt 300 000 dollar med det kinesiska konsulatet i New York, kommer företaget Vippi Media driva en marknadsföringskampanj fram tills mitten på mars på Instagram, Tiktok, och strömningsplattformen Twitch.

Det huvudsakliga målet är att presentera en positiv bild av vinter-OS i Peking och relationerna mellan Kina och USA, enligt dokument som offentliggjordes av USA:s justitiedepartement under Foreign Registration Act. Dokumenten uppmärksammades först av Open Secrets, en Washingtonbaserad organisation som granskar hur politiska kampanjer finansieras och sammanställer data om lobbyverksamhet.

Bojkotten av vinter-OS

De länder som hittills uttalat någon form av bojkott mot vinter-OS i Peking är Belgien, Storbritannien, USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Estland och Litauen. 

Bojkotten fick ny fart efter försvinnandet av den kinesiska tennisspelaren Peng Shuai. 

Peng försvann efter att hon publicerat ett inlägg på den kinesiska sociala medieplattformen Weibo där hon anklagar en tidigare kinesiske vice premiärministern för att ha utsatt henne för sexuella övergrepp. Pengs inlägg togs bort inom en dag och diskussioner om henne är censurerade i Kina. 

Peng framträdde senare på kinesisk statlig media.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Tibetanska flyktingar uppmanar till bojkott av vinter-OS i Peking under en protest i Bengaluru i Indien den 10 december 2021. Foto: Abhishek Chinnappa/Getty Images
Tibetanska flyktingar uppmanar till bojkott av vinter-OS i Peking under en protest i Bengaluru i Indien den 10 december 2021. Foto: Abhishek Chinnappa/Getty Images
Utrikes

Kina rekryterar fler influerare

Eva Fu 

Peking betalar amerikanska influerare på sociala medier i en kampanj för att främja de olympiska vinterspelen, efter en våg av diplomatiska bojkotter från väst. Vinter-OS 2022, med Peking som värd, äger rum den 3 till 20 februari.

Enligt ett avtal värt 300 000 dollar med det kinesiska konsulatet i New York, kommer företaget Vippi Media driva en marknadsföringskampanj fram tills mitten på mars på Instagram, Tiktok, och strömningsplattformen Twitch.

Det huvudsakliga målet är att presentera en positiv bild av vinter-OS i Peking och relationerna mellan Kina och USA, enligt dokument som offentliggjordes av USA:s justitiedepartement under Foreign Registration Act. Dokumenten uppmärksammades först av Open Secrets, en Washingtonbaserad organisation som granskar hur politiska kampanjer finansieras och sammanställer data om lobbyverksamhet.

Bojkotten av vinter-OS

De länder som hittills uttalat någon form av bojkott mot vinter-OS i Peking är Belgien, Storbritannien, USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Estland och Litauen. 

Bojkotten fick ny fart efter försvinnandet av den kinesiska tennisspelaren Peng Shuai. 

Peng försvann efter att hon publicerat ett inlägg på den kinesiska sociala medieplattformen Weibo där hon anklagar en tidigare kinesiske vice premiärministern för att ha utsatt henne för sexuella övergrepp. Pengs inlägg togs bort inom en dag och diskussioner om henne är censurerade i Kina. 

Peng framträdde senare på kinesisk statlig media.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024