loadingRaketuppskjutningar är ett folknöje i Florida, även i covidtider. Här beundrar samlade åskådare den stigande Falcon 9-raketen från en bro i Titusville. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
Raketuppskjutningar är ett folknöje i Florida, även i covidtider. Här beundrar samlade åskådare den stigande Falcon 9-raketen från en bro i Titusville. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
Utrikes

Känslosam Elon Musk när rymdskeppet lyft

TT

Det statliga monopolet på rymdresor är brutet. Vid 16.30-tiden i dag väntas sonden från uppstickaren Space X docka med Internationella rymdstationen (ISS).

Bob Behnkens och Doug Hurleys resa till ISS är visserligen beställd av USA:s rymdmyndighet Nasa, men det är första gången ett privat företag bygger en raket och skickar ut människor i omloppsbana runt vår planet.

För den relativt nya aktören Space X har det varit en hård kamp att etablera sig i rymdbranschen.

Känslorna bara sköljer över mig. Vi har jobbat i 18 år för detta, säger vd Elon Musk, även känd från bil- och energiföretaget Tesla.

Och liksom Nasa och USA:s president Donald Trump ser Musk bara helgens uppskjutning som början på en stor rymdsatsning.

Detta är förhoppningsvis första steget på en resa till en civilisation på Mars.

Jättelikt eldhav

Nasa-chefen Jim Bridenstine manar dock till eftertanke.

Vi firar inte än – vi firar när de i säkerhet kommit hem igen, säger han enligt medier i Florida.

Att rymdprogrammet är fullt av fallgropar påmindes Space X om så sent som i fredags, då den senaste prototypen till rymdraketen Starship exploderade och förstördes i ett jättelikt eldhav i Texas. Det är Starship som är tänkt att användas vid framtida expeditioner till månen och Mars – den är mycket större och av en annan typ än de Falcon 9 med kapseln Crew Dragon som används till ISS, så missödet drabbar inte de närmaste uppskjutningarna.

Japan näst på tur

Crew Dragon dockar automatiskt med ISS, även om astronauterna Behnken och Hurley kan ta över spakarna vid behov. Duon ska förstärka ISS-besättningen, som sedan svenskamerikanskan Jessica Meir med flera kom hem nyligen bara har bestått av tre personer; amerikanen Chris Cassidy och ryssarna Anatolij Ivanisjin samt Ivan Vagner.

Behnken och Hurley ska sedan tillbringa sommaren där uppe, innan samma kapsel för dem tillbaka. Formellt är hela denna resa ett sista test, "demo-2", innan Space X börjar med reguljär persontrafik till ISS.

Om allt går som det ska dimper Behnken och Hurley ner i Atlanten senast i augusti, och den första reguljära uppskjutningen – "crew-1" – äger rum några veckor senare. Plats på den har japanen Soichi Noguchi, samt två män och en kvinna från USA, Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker.

USA

(TT)

USA:s nya rymdprogram innebär att myndigheten Nasa lejer ut mycket av verksamheten till privata aktörer. Vad gäller Internationella rymdstationen (ISS) har Space X och Boeing fått mångmiljardkontrakt för att sköta trafiken, först för transport av material och djur för forskning, och i nästa steg även persontransporter.

Space X har kommit längst. Boeing led ett bakslag i december, då dess Starliner-kapsel under en obemannad provtur hamnade i fel omloppsbana när den försökte nå rymdstationen.

Så kapaciteten är fortfarande en flaskhals. Flera amerikaner, väntas även den närmaste tiden få resa med ryska raketer, tills Space X och Boeing fått upp farten med reguljär trafik.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingRaketuppskjutningar är ett folknöje i Florida, även i covidtider. Här beundrar samlade åskådare den stigande Falcon 9-raketen från en bro i Titusville. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
Raketuppskjutningar är ett folknöje i Florida, även i covidtider. Här beundrar samlade åskådare den stigande Falcon 9-raketen från en bro i Titusville. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
Utrikes

Känslosam Elon Musk när rymdskeppet lyft

TT

Det statliga monopolet på rymdresor är brutet. Vid 16.30-tiden i dag väntas sonden från uppstickaren Space X docka med Internationella rymdstationen (ISS).

Bob Behnkens och Doug Hurleys resa till ISS är visserligen beställd av USA:s rymdmyndighet Nasa, men det är första gången ett privat företag bygger en raket och skickar ut människor i omloppsbana runt vår planet.

För den relativt nya aktören Space X har det varit en hård kamp att etablera sig i rymdbranschen.

Känslorna bara sköljer över mig. Vi har jobbat i 18 år för detta, säger vd Elon Musk, även känd från bil- och energiföretaget Tesla.

Och liksom Nasa och USA:s president Donald Trump ser Musk bara helgens uppskjutning som början på en stor rymdsatsning.

Detta är förhoppningsvis första steget på en resa till en civilisation på Mars.

Jättelikt eldhav

Nasa-chefen Jim Bridenstine manar dock till eftertanke.

Vi firar inte än – vi firar när de i säkerhet kommit hem igen, säger han enligt medier i Florida.

Att rymdprogrammet är fullt av fallgropar påmindes Space X om så sent som i fredags, då den senaste prototypen till rymdraketen Starship exploderade och förstördes i ett jättelikt eldhav i Texas. Det är Starship som är tänkt att användas vid framtida expeditioner till månen och Mars – den är mycket större och av en annan typ än de Falcon 9 med kapseln Crew Dragon som används till ISS, så missödet drabbar inte de närmaste uppskjutningarna.

Japan näst på tur

Crew Dragon dockar automatiskt med ISS, även om astronauterna Behnken och Hurley kan ta över spakarna vid behov. Duon ska förstärka ISS-besättningen, som sedan svenskamerikanskan Jessica Meir med flera kom hem nyligen bara har bestått av tre personer; amerikanen Chris Cassidy och ryssarna Anatolij Ivanisjin samt Ivan Vagner.

Behnken och Hurley ska sedan tillbringa sommaren där uppe, innan samma kapsel för dem tillbaka. Formellt är hela denna resa ett sista test, "demo-2", innan Space X börjar med reguljär persontrafik till ISS.

Om allt går som det ska dimper Behnken och Hurley ner i Atlanten senast i augusti, och den första reguljära uppskjutningen – "crew-1" – äger rum några veckor senare. Plats på den har japanen Soichi Noguchi, samt två män och en kvinna från USA, Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker.

USA

(TT)

USA:s nya rymdprogram innebär att myndigheten Nasa lejer ut mycket av verksamheten till privata aktörer. Vad gäller Internationella rymdstationen (ISS) har Space X och Boeing fått mångmiljardkontrakt för att sköta trafiken, först för transport av material och djur för forskning, och i nästa steg även persontransporter.

Space X har kommit längst. Boeing led ett bakslag i december, då dess Starliner-kapsel under en obemannad provtur hamnade i fel omloppsbana när den försökte nå rymdstationen.

Så kapaciteten är fortfarande en flaskhals. Flera amerikaner, väntas även den närmaste tiden få resa med ryska raketer, tills Space X och Boeing fått upp farten med reguljär trafik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024