loadingDelar av den svenska redaktionen på den internationella nyhetstidningen Epoch Times. Nu lanseras även pappersutgåvan som distribueras till prenumeranter en gång i veckan. Foto: Tobias Elvhage
Delar av den svenska redaktionen på den internationella nyhetstidningen Epoch Times. Nu lanseras även pappersutgåvan som distribueras till prenumeranter en gång i veckan. Foto: Tobias Elvhage
Inrikes

Internationell nyhetstidning lanserar svensk utgåva

Daniel Sundqvist

Är du trött på nyhetstidningar med starkt politisk vinkling – även i nyhetsdelen? Vill du läsa politiskt oberoende klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan färgning eller överdrifter? Eller har du fått nog av att läsa ledarartiklar som inte breddar ditt perspektiv utan bara gör det snävare?

Sveriges nya internationella nyhetstidning i morgontidningsformat – med veckoutgåva – är ute nu. Dock har tidningens svenska utgåva funnits på webben sedan 2006. Men nu tar man alltså det ovanliga klivet till papper istället för tvärtom, som många andra.

– Det är ju över 100 år sedan en av de stora breda svenska, allmänna morgontidningarna lanserades – SvD – under 1800-talets andra hälft. Så nog är det en viktig händelse för det fria ordet i Sverige, säger tidningens grekiskfödde publisher Vasilios Zoupounidis, som bott i Sverige i dryga 50 år och har förärats ett entreprenörspris av Hans Majestät Konungen.

Vasilios Zoupounidis, ansvarig utgivare för Svenska Epoch Times föräras Carl XVI Gustafs pris som Årets Nybyggare Pionjär, på Kungliga slottet 2011. Foto: Li Cheng

Epoch Times är världens snabbast växande internationella mediehus och finns i över 30 länder på drygt 20 språk. Dock är varje utgåva självständig. Här i Sverige drivs tidningen i föreningsform och medlemmarna är verksamma på tidningen.

– Att vi är en internationell tidning innebär bland annat att våra läsare får ta del av utrikesnyheter skrivna av infödda personer som ger det lokala perspektivet. Vårt utrikesfokus ligger främst på USA och Kina då dessa länder påverkar oss mycket här i Sverige, säger Zoupounidis.

Partipolitiskt oberoende

Tidningens devis "ett bredare perspektiv" innebär att ledarartiklarna är partipolitiskt oberoende och erbjuder olika infallsvinklar på aktuella ämnen, säger han.

– Vi vill skriva ledare som låter dig tänka själv och inte trycker på dig våra åsikter.

Tidningen har förutom journalister även sakkunniga gästskribenter som initierat bland annat kommenterar ekonomi. Nyhetsdelen består i princip enbart av originalnyheter och en och annan TT. Den skiljer sig i ton från övriga morgontidningar, menar Zoupounidis. 

Vi skapar inga drev, vi svartmålar inte människor, vi hänger inte ut folk och vi tror inte på att skriva folk på näsan. Däremot tror vi på människors förmåga att dra egna slutsatser.

Vasilios Zoupounidis, publisher Svenska Epoch Times

– Läsare idag har fått nog av att bli pådyvlade åsikter från proffstyckare som även återfinns i – hör och häpna – nyhetsartiklar.

En klassisk nyhetstidning

Epoch Times upplevs av många vara en konservativ tidning, men Vasilios Zoupounidis kallar hellre tidningen för traditionell med universella värden.

– Det återspeglas kanske främst i vår kulturbilaga, Sveriges enda som uteslutande fokuserar på traditionell och klassisk kultur, även folkkultur, och som skrivs delvis av yrkesverksamma kulturutövare och konstnärer. Det är också påtagligt i nyhetsdelen, där vi vill leverera klassisk journalistik.

Redan 2017 nominerades den svenska webbversionen till Publishingpriset, men missade förstapriset så när som på en poäng. Den amerikanska utgåvan har vunnit ett flertal priser, både för redaktionellt innehåll, layout och foto.

Hur ska ni konkurrera med de stora drakarna?

– Vi ligger i tiden! Medan de stora svenska morgontidningarna har gjort resan från att leverera klassisk journalistik till att bli, som många idag tycker, mer aktivistiska i sin ton, så håller Epoch Times fast vid gammal hederlig nyhetsjournalistik där man strävar efter att vara så objektiv som möjligt, neutral helt enkelt.

Han menar att man har hittat ett bra upplägg för de flesta läsare.

– Samtidigt är det fler och fler som inte hinner läsa en hel papperstidning varje dag, det passar dem att få en diger papperstidning till helgen då de har lite mer tid över. De dagliga nyheterna läser man på vår webb där man har obegränsad tillgång till allt material. Dessutom kommer vår tidning innan helgen – även ute på landet. Ett vanligt problem är annars att prenumeranter av de stora tidningarna får tidningen efter helgen, och det är ju inte så kul.

– Veckoutgåva gör också att vi kan hålla nere priset. Många tycker att det blivit för dyrt med papperstidning i dag. Det är skillnad på vårt pris, endast 199 kronor per månad mot 350–400 kronor per månad som de andra tar för sina veckoutgåvor. För att inte tala om vad en daglig papperstidning kostar, säger Zoupounidis.

Ingen reklam

När jag bläddrar igenom papperstidningen är det första som slår mig att den saknar reklam.

Jag tycker det är befängt att man ska behöva betala för att läsa reklam. Borde det inte vara tvärtom, att man får betalt för att bläddra igenom all reklam?

Vasilios Zoupounidis, publisher Svenska Epoch Times

– Hälften av alla sidor i morgontidningarna består av reklam. Visst, ett par sidor är väl okej, men halva tidningen? För att gå runt är vår tidning helt enkelt i händerna på läsarnas godtycke, skrattar Zoupounidis.

Det är även tydligt att tidningen satsar på supersudoku, superkakuro och andra unika knep och knåp.

– Ja, tidningen ska räcka en hel vecka är tanken, det är därför vi även trycker på miljövänligt 52 grams papper istället för det normala 42 grams tidningspappret som bara håller en dag. Vår tidning håller verkligen en hel vecka.

Han avslutar med ett löfte till potentiella läsare.

– Läsarna ska slippa lyssna på vad jag har att säga om tidningens förträfflighet, istället lovar jag att de ska få möjlighet att göra sin egna bedömning av tidningen utan att riskera mer än 1 krona, säger Zoupounidis.

– De får just nu ett lanseringserbjudande där vi bjuder på hela månadskostnaden, 199 kr, så när som på en enda krona. Man riskerar inte mer än den kronan, man binder sig inte och kan avsluta när man vill. Gillar man tidningen och inte avslutar, så dras det automatiskt 199 kr varje månad från och med andra månaden, men man kan säga upp när man vill, fortsätter han.

Bestämmer sig läsaren nu så får den dessutom, som en extra morot, hela det digitala arkivet med redan publicerade e-tidningar på köpet. Vilket innebär att man betalar 1 krona och får tillgång till alla utgåvor digitalt, plus fyra papperstidningar på posten, enligt Zoupounidis.

Han avslutar,

– Teckna dig enkelt via länken för din 1-kronasprenumeration.

(Om transaktionen inte går igenom är den begränsade provupplagan redan fulltecknad)

 Klicka här: 1-kronasprenumeration

 

Svenska Epoch Times

Registrerad som: Svenska Epoch Times Ekonomisk Förening

På webben sedan: 2006

Som e-tidning sedan: 2020

Som papperstidning sedan: 2021

Format: Tabloid

Utgivning: En gång i veckan

Länk till 1-kronas tidsbegränsat erbjudande.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDelar av den svenska redaktionen på den internationella nyhetstidningen Epoch Times. Nu lanseras även pappersutgåvan som distribueras till prenumeranter en gång i veckan. Foto: Tobias Elvhage
Delar av den svenska redaktionen på den internationella nyhetstidningen Epoch Times. Nu lanseras även pappersutgåvan som distribueras till prenumeranter en gång i veckan. Foto: Tobias Elvhage
Inrikes

Internationell nyhetstidning lanserar svensk utgåva

Daniel Sundqvist

Är du trött på nyhetstidningar med starkt politisk vinkling – även i nyhetsdelen? Vill du läsa politiskt oberoende klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan färgning eller överdrifter? Eller har du fått nog av att läsa ledarartiklar som inte breddar ditt perspektiv utan bara gör det snävare?

Sveriges nya internationella nyhetstidning i morgontidningsformat – med veckoutgåva – är ute nu. Dock har tidningens svenska utgåva funnits på webben sedan 2006. Men nu tar man alltså det ovanliga klivet till papper istället för tvärtom, som många andra.

– Det är ju över 100 år sedan en av de stora breda svenska, allmänna morgontidningarna lanserades – SvD – under 1800-talets andra hälft. Så nog är det en viktig händelse för det fria ordet i Sverige, säger tidningens grekiskfödde publisher Vasilios Zoupounidis, som bott i Sverige i dryga 50 år och har förärats ett entreprenörspris av Hans Majestät Konungen.

Vasilios Zoupounidis, ansvarig utgivare för Svenska Epoch Times föräras Carl XVI Gustafs pris som Årets Nybyggare Pionjär, på Kungliga slottet 2011. Foto: Li Cheng

Epoch Times är världens snabbast växande internationella mediehus och finns i över 30 länder på drygt 20 språk. Dock är varje utgåva självständig. Här i Sverige drivs tidningen i föreningsform och medlemmarna är verksamma på tidningen.

– Att vi är en internationell tidning innebär bland annat att våra läsare får ta del av utrikesnyheter skrivna av infödda personer som ger det lokala perspektivet. Vårt utrikesfokus ligger främst på USA och Kina då dessa länder påverkar oss mycket här i Sverige, säger Zoupounidis.

Partipolitiskt oberoende

Tidningens devis "ett bredare perspektiv" innebär att ledarartiklarna är partipolitiskt oberoende och erbjuder olika infallsvinklar på aktuella ämnen, säger han.

– Vi vill skriva ledare som låter dig tänka själv och inte trycker på dig våra åsikter.

Tidningen har förutom journalister även sakkunniga gästskribenter som initierat bland annat kommenterar ekonomi. Nyhetsdelen består i princip enbart av originalnyheter och en och annan TT. Den skiljer sig i ton från övriga morgontidningar, menar Zoupounidis. 

Vi skapar inga drev, vi svartmålar inte människor, vi hänger inte ut folk och vi tror inte på att skriva folk på näsan. Däremot tror vi på människors förmåga att dra egna slutsatser.

Vasilios Zoupounidis, publisher Svenska Epoch Times

– Läsare idag har fått nog av att bli pådyvlade åsikter från proffstyckare som även återfinns i – hör och häpna – nyhetsartiklar.

En klassisk nyhetstidning

Epoch Times upplevs av många vara en konservativ tidning, men Vasilios Zoupounidis kallar hellre tidningen för traditionell med universella värden.

– Det återspeglas kanske främst i vår kulturbilaga, Sveriges enda som uteslutande fokuserar på traditionell och klassisk kultur, även folkkultur, och som skrivs delvis av yrkesverksamma kulturutövare och konstnärer. Det är också påtagligt i nyhetsdelen, där vi vill leverera klassisk journalistik.

Redan 2017 nominerades den svenska webbversionen till Publishingpriset, men missade förstapriset så när som på en poäng. Den amerikanska utgåvan har vunnit ett flertal priser, både för redaktionellt innehåll, layout och foto.

Hur ska ni konkurrera med de stora drakarna?

– Vi ligger i tiden! Medan de stora svenska morgontidningarna har gjort resan från att leverera klassisk journalistik till att bli, som många idag tycker, mer aktivistiska i sin ton, så håller Epoch Times fast vid gammal hederlig nyhetsjournalistik där man strävar efter att vara så objektiv som möjligt, neutral helt enkelt.

Han menar att man har hittat ett bra upplägg för de flesta läsare.

– Samtidigt är det fler och fler som inte hinner läsa en hel papperstidning varje dag, det passar dem att få en diger papperstidning till helgen då de har lite mer tid över. De dagliga nyheterna läser man på vår webb där man har obegränsad tillgång till allt material. Dessutom kommer vår tidning innan helgen – även ute på landet. Ett vanligt problem är annars att prenumeranter av de stora tidningarna får tidningen efter helgen, och det är ju inte så kul.

– Veckoutgåva gör också att vi kan hålla nere priset. Många tycker att det blivit för dyrt med papperstidning i dag. Det är skillnad på vårt pris, endast 199 kronor per månad mot 350–400 kronor per månad som de andra tar för sina veckoutgåvor. För att inte tala om vad en daglig papperstidning kostar, säger Zoupounidis.

Ingen reklam

När jag bläddrar igenom papperstidningen är det första som slår mig att den saknar reklam.

Jag tycker det är befängt att man ska behöva betala för att läsa reklam. Borde det inte vara tvärtom, att man får betalt för att bläddra igenom all reklam?

Vasilios Zoupounidis, publisher Svenska Epoch Times

– Hälften av alla sidor i morgontidningarna består av reklam. Visst, ett par sidor är väl okej, men halva tidningen? För att gå runt är vår tidning helt enkelt i händerna på läsarnas godtycke, skrattar Zoupounidis.

Det är även tydligt att tidningen satsar på supersudoku, superkakuro och andra unika knep och knåp.

– Ja, tidningen ska räcka en hel vecka är tanken, det är därför vi även trycker på miljövänligt 52 grams papper istället för det normala 42 grams tidningspappret som bara håller en dag. Vår tidning håller verkligen en hel vecka.

Han avslutar med ett löfte till potentiella läsare.

– Läsarna ska slippa lyssna på vad jag har att säga om tidningens förträfflighet, istället lovar jag att de ska få möjlighet att göra sin egna bedömning av tidningen utan att riskera mer än 1 krona, säger Zoupounidis.

– De får just nu ett lanseringserbjudande där vi bjuder på hela månadskostnaden, 199 kr, så när som på en enda krona. Man riskerar inte mer än den kronan, man binder sig inte och kan avsluta när man vill. Gillar man tidningen och inte avslutar, så dras det automatiskt 199 kr varje månad från och med andra månaden, men man kan säga upp när man vill, fortsätter han.

Bestämmer sig läsaren nu så får den dessutom, som en extra morot, hela det digitala arkivet med redan publicerade e-tidningar på köpet. Vilket innebär att man betalar 1 krona och får tillgång till alla utgåvor digitalt, plus fyra papperstidningar på posten, enligt Zoupounidis.

Han avslutar,

– Teckna dig enkelt via länken för din 1-kronasprenumeration.

(Om transaktionen inte går igenom är den begränsade provupplagan redan fulltecknad)

 Klicka här: 1-kronasprenumeration

 

Svenska Epoch Times

Registrerad som: Svenska Epoch Times Ekonomisk Förening

På webben sedan: 2006

Som e-tidning sedan: 2020

Som papperstidning sedan: 2021

Format: Tabloid

Utgivning: En gång i veckan

Länk till 1-kronas tidsbegränsat erbjudande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024