Är du trött på nyhetstidningar med starkt politisk vinkling – även i nyhetsdelen? Vill du läsa politiskt oberoende klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan färgning eller överdrifter? Eller har du fått nog av att läsa ledarartiklar som inte breddar ditt perspektiv utan bara gör det snävare?
Sveriges nya internationella nyhetstidning i morgontidningsformat – med veckoutgåva – är ute nu. Dock har tidningens svenska utgåva funnits på webben sedan 2006. Men nu tar man alltså det ovanliga klivet till papper i stället för tvärtom, som många andra.
– Det är ju över 150 år sedan en av de stora breda svenska, allmänna morgontidningarna lanserades – SvD – under 1800-talets andra hälft. Så nog är det en viktig händelse för det fria ordet i Sverige, säger tidningens grekiskfödde publisher Vasilios Zoupounidis, som i år bott i Sverige i 50 år och har förärats ett entreprenörspris av Hans Majestät Konungen.

Vasilios Zoupounidis, ansvarig utgivare för den svenska utgåvan av Epoch Times – som nu lanserar en papperstidning – tar emot Hans Majestäts Carl XVI Gustafs entreprenörspris Årets Nybyggare, Pionjär.
Epoch Times är världens snabbast växande internationella mediehus och finns i över 30 länder på drygt 20 språk. Dock är varje utgåva självständig. Här i Sverige drivs tidningen i föreningsform och medlemmarna är verksamma på tidningen.
– Att vi är en internationell tidning innebär bland annat att våra läsare får ta del av det jag brukar kalla "riktiga" utrikesnyheter, nyheter skrivna av infödda personer som ger det lokala perspektivet. Vårt utrikesfokus ligger främst på USA och Kina då dessa länder påverkar oss mycket här i Sverige, säger Zoupounidis.
Partipolitiskt oberoende
Tidningens devis "ett bredare perspektiv" innebär att ledarartiklarna är partipolitiskt oberoende och erbjuder olika infallsvinklar på aktuella ämnen, säger han.
– Vi vill skriva ledare som låter dig tänka själv och inte trycker på dig våra åsikter.
Tidningen har förutom journalister även sakkunniga gästskribenter som initierat bland annat kommenterar ekonomi. Nyhetsdelen består i princip enbart av originalnyheter och en och annan TT. Den skiljer sig i ton från övriga morgontidningar, menar Zoupounidis. Bland annat skriver Lotta Gröning, Jan Blomgren, Jonas Arnesen, Einar Askestad och Göran Adamson för tidningen.
Vi skapar inga drev, vi svartmålar inte människor, vi hänger inte ut folk och vi tror inte på att skriva folk på näsan. Däremot tror vi på människors förmåga att dra egna slutsatser.
Vasilios ZoupounidisPublisher Svenska Epoch Times
– Läsare idag har fått nog av att bli pådyvlade åsikter från proffstyckare som även återfinns i – hör och häpna – nyhetsartiklar.
En klassisk nyhetstidning
Epoch Times upplevs av många vara en konservativ tidning, men Vasilios Zoupounidis kallar hellre tidningen för traditionell med universella värden.
– Det återspeglas kanske främst i vår kulturbilaga, Sveriges enda som uteslutande fokuserar på traditionell och klassisk kultur, även folkkultur, och som skrivs delvis av yrkesverksamma kulturutövare och konstnärer. Det är också påtagligt i nyhetsdelen, där vi vill leverera klassisk journalistik.
Redan 2017 nominerades den svenska webbversionen till Publishingpriset, men missade förstapriset så när som på en poäng. Den amerikanska utgåvan har vunnit ett flertal priser, både för redaktionellt innehåll, layout och foto.
Hur ska ni konkurrera med de stora drakarna?
– Vi ligger i tiden! Medan de stora svenska morgontidningarna har gjort resan från att leverera klassisk journalistik till att bli, som många idag tycker, mer aktivistiska i sin ton, så har Epoch Times gjort resan tvärtom. Den första utgåvan av Epoch Times startades av exilkineser som svar på regimens totala kontroll på medierna i Kina. Men under årens lopp har vi kommit att bli en heltäckande allmän nyhetstidning som levererar klassisk journalistik, med Kinanyheter som vår speciella styrka, säger Zoupounidis.
Ingen reklam
När jag bläddrar igenom papperstidningen är det första som slår mig att den saknar reklam.
Jag tycker det är befängt att man ska behöva betala för att läsa reklam. Borde det inte vara tvärtom, att man får betalt för att bläddra igenom all reklam?
Vasilios ZoupounidisPublisher Svenska Epoch Times
– Hälften av alla sidor i morgontidningarna består av reklam. Visst, ett par sidor är väl ok, men halva tidningen? För att gå runt är vår tidning helt enkelt i händerna på läsarnas godtycke, skrattar Zoupounidis.
Det är även tydligt att tidningen satsar på en hel bilaga med tv & radio, korsord, sudoku, supersudoku, superkakuro och andra unika knep och knåp.
– Ja, tidningen ska räcka en hel vecka är tanken.
Han avslutar med ett löfte till potentiella läsare.
– Läsarna ska slippa lyssna på vad jag har att säga om tidningens förträfflighet, i stället lovar jag att de ska få möjlighet att göra sin egna bedömning av tidningen utan att riskera mer än 1 krona, säger Zoupounidis.
– De får just nu ett tidsbegränsat introduktionserbjudande där vi bjuder på hela månadskostnaden, 199 kr, så när som på en enda krona. Man riskerar inte mer än den kronan, man binder sig inte och kan avsluta när man vill. Gillar man tidningen och inte avslutar, så dras det automatiskt 199 kr varje månad från och med andra månaden, fortsätter han.
Bestämmer sig läsaren nu så får den dessutom, som en extra morot, hela det digitala arkivet med redan publicerade e-tidningar på köpet. Vilket innebär att man betalar 1 krona och får tillgång till 25 utgåvor digitalt, plus fyra papperstidningar på posten, enligt Zoupounidis.
Han avslutar,
– Teckna dig enkelt via länken för din 1-kronasprenumeration.