Frustration över appar i kollektivtrafiken

Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall /TT


Krånglande reseappar och bristande information gör det svårt att åka med giltig biljett i kollektivtrafiken. Det anser många resenärer som klagar hos Konsumentverket.

De flesta anmälningarna gäller fall där resenären fått en tilläggsavgift på 1 500 kronor i samband med biljettkontroll, meddelar Konsumentverket i ett pressmeddelande. Myndighetens analys av klagomålen visar att många har haft biljett men betalat för lite, saknat kvitto eller köpt fel typ av biljett i appen.

Många är kritiska till att tilläggsavgiften inte avskrivs eller reduceras.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!