Utbildningsnivån fortsätter att sjunka bland personalen på landets fritidshem, enligt Skolverket. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) förklarar utvecklingen med att fler har anställts.
Sammanställningen över situationen på fritidshemmen är både glädjande och dyster läsning. Barngrupperna minskade visserligen för andra året i rad under 2016 - men en sjunkande andel av personalen har en pedagogisk högskoleexamen, 42 procent jämfört med 47 procent under 2015.
– Vår uppgift är att bryta trenden och få ner elevgrupperna i storlek, det är det vi jobbar med. Nästa stora uppgift är att se till att det finns fler lärare i fritidshemmen, säger Fridolin.
Pekar på samband
Gustav Fridolin säger att den lägre utbildningsgraden är en konsekvens av regeringens satsning på en halv miljard kronor till kommunerna för att minska grupperna.
– Då anställs också väldigt många. Vi anställer de lärare som finns tillgängliga, men vi har en stor lärarbrist, och det är därför vi måste bygga ut lärarutbildningen, säger Fridolin.
Kommunala friskolor har något mindre barngrupper än de fristående, och är dessutom bättre på att anställa personal med rätt utbildning: Nästan 45 procent av de anställda i den kommunala verksamheten har en pedagogisk högskoleexamen, jämfört med 21 procent inom den fristående.
"Bekymmersamt"
Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket, säger att outbildad personal medför risker som kan gå ut över likvärdighetsprincipen i skollagen.
– Det är allvarligt och bekymmersamt. Fritidshemmen har ett uppdrag att stimulera elevernas utveckling och lärande, och dessutom ska de erbjuda eleverna en meningsfull fritid. En person med pedagogisk högskoleexamen har ägnat många timmars undervisning till att förstå och fördjupa sig i detta, säger Aksell.
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, säger att minskningen leder till att de som finns kvar får dra ett tyngre lass än tidigare, vilket i sin tur kan leda till att den utbildade personalen hoppar av.
– Vi vet att 27 procent jobbar med annat och att en stor andel är beredd att komma tillbaka. De tycker att yrket är fantastiskt, men att villkoren är bedrövliga. Vi måste få till riktmärken för barngruppernas storlekar, rejäla utbildningsinsatser och politiska beslut som avlastar och möjliggör för lärarna att kvalitetssäkra verksamheten, säger Jaara Åstrand.
(TT)