loadingFörst i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Först i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Fortsatt risk för tågstrul fram till december

TT

Först i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Det innebär fortsatt risk för sena besked om avgångar och tajt om tid för att boka biljetter för resenärerna. Det innebär också sena besked om arbetsschema för tåganställda.

– Nu har vi sagt att vi ska kunna klarar det när vi går in i en ny tågplan och det gör vi i december. Till dess ska vi arbeta oss fram till en bättre framförhållning redan här och nu, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i Ekots lördagsintervju.

Ett nytt digitalt planeringssystem infördes i slutet av förra året, men framförhållningen i planerade banarbeten har inte blivit bättre. Enligt reglerna ska Trafikverket ge tågoperatörerna besked senast 18 veckor i förväg, men beskeden om avgångar kan i stället komma med några dagars framförhållning.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFörst i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Först i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Fortsatt risk för tågstrul fram till december

TT

Först i december räknar Trafikverket med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering för tågtrafiken. Det innebär fortsatt risk för sena besked om avgångar och tajt om tid för att boka biljetter för resenärerna. Det innebär också sena besked om arbetsschema för tåganställda.

– Nu har vi sagt att vi ska kunna klarar det när vi går in i en ny tågplan och det gör vi i december. Till dess ska vi arbeta oss fram till en bättre framförhållning redan här och nu, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i Ekots lördagsintervju.

Ett nytt digitalt planeringssystem infördes i slutet av förra året, men framförhållningen i planerade banarbeten har inte blivit bättre. Enligt reglerna ska Trafikverket ge tågoperatörerna besked senast 18 veckor i förväg, men beskeden om avgångar kan i stället komma med några dagars framförhållning.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024