loadingNikotinprodukter utan tobak, till exempel vitt snus har blivit populära på senare år. Foto: Paul Wennerholm/TT
Nikotinprodukter utan tobak, till exempel vitt snus har blivit populära på senare år. Foto: Paul Wennerholm/TT
Inrikes

Företag stäms för snusreklam på Tiktok

TT

Konsumentverket (KO) anser att företaget Westridge AB:s reklam för vitt snus på Tiktok går över gränsen. Därför stämmer nu myndigheten företaget.

Reklamen på Tiktok ska bland annat innefatta en tomte som har kalenderöppning och smaktester där personer skämtar med varandra.

Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12-19 år. Därför anser KO att risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är särskilt stor.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNikotinprodukter utan tobak, till exempel vitt snus har blivit populära på senare år. Foto: Paul Wennerholm/TT
Nikotinprodukter utan tobak, till exempel vitt snus har blivit populära på senare år. Foto: Paul Wennerholm/TT
Inrikes

Företag stäms för snusreklam på Tiktok

TT

Konsumentverket (KO) anser att företaget Westridge AB:s reklam för vitt snus på Tiktok går över gränsen. Därför stämmer nu myndigheten företaget.

Reklamen på Tiktok ska bland annat innefatta en tomte som har kalenderöppning och smaktester där personer skämtar med varandra.

Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12-19 år. Därför anser KO att risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är särskilt stor.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024