FI tar tuffare tag mot överskuldsättning
Nu skärper Finansinspektionen tagen mot överskuldsättning. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT


Överskuldsättning – ett jätteproblem. Nu förtydligar Finansinspektionen sin tolkning av kreditgivares ansvar vid långivning och kreditprövning.

Finansinspektionens styrelse har förtydligat sina allmänna råd om konsumentkrediter, berättar Susanna Grufman, biträdande generaldirektör för Finansinspektionen, FI.

– Vi vill förtydliga vår syn på kreditgivarens ansvar, och vilka uppgifter en långivare behöver ta in vid kreditprövning. Vi försöker helt enkelt genom vägledningen begränsa långivningen till dem som inte borde ha beviljats lån, säger hon.

De allmänna råden gäller alla konsumtionskrediter som beviljas av exempelvis banker, kreditmarknadsbolag, betaltjänstföretag och institut för elektroniska pengar från den 1 november. Totalt rör det sig om cirka 300 företag, enligt Susanna Grufman.

Överskuldsättning stort problem

– Vi har sett att nästan fem procent av alla nya lån hamnar hos inkasso inom fem månader. För ungdomar är den siffran ännu högre, hela åtta procent, säger hon och understryker att överskuldsättningen är bland de mest prioriterade områdena hos myndigheten.

Därför skärper FI till tonen mot långivarna i sina allmänna råd, och förtydligar hur långivningen bör gå till. Dels ska kreditgivaren enligt myndighetens allmänna råd visa omsorg om konsumenten, och utgå från konsumentens behov och förutsättningar vid långivningen.

– I vissa fall innebär det att avråda från krediten, säger hon.

Dessutom ska tillräckligt med uppgifter tas in vid kreditprövningen, förklarar hon. Det handlar om vilken slags sysselsättning låntagaren har, inkomst, utgifter, skulder och eventuella borgensåtaganden. Uppgifterna bör dessutom kontrolleras i högre utsträckning än idag, enligt FI. I nästa steg bör man bedöma konsumentens betalningsförmåga för den sökta krediten.

Kanske kan man undra om det där med "omsorg om konsumenten" ger utrymme för olika tolkningar. Den som är i ekonomisk knipa, och ansöker om ett lån, kanske tycker att omsorg innebär att bevilja lånet så att låntagarens behov kan tillfredsställas omedelbart. Kanske har långivaren samma åsikt.

– Här har långivaren ett ansvar, och ska ta hänsyn till återbetalningsförmågan. Kanske även avråda, om till exempel det är en lång kredit för en vara med kort livslängd, säger Grufman.

Skarpa allmänna råd

De allmänna råden har Finansinspektionens tagit fram utifrån reglerna i Konsumentkreditlagen.

– Vi förväntar oss att företagen följer de allmänna råden.

– De allmänna råden är inte bindande som lag, men det är vår tolkning av lagen. Vi kan utfärda sanktioner utifrån lagen, säger Susanna Grufman.

 

(Johanna Cederblad/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Fakta

Lagar och allmänna råd

(TT)

Allmänna råd är inte lag, men utgör en myndighets tolkning av exempelvis en lag. De allmänna råden är inte bindande i sig, men en vägledning om hur myndigheten ser på lagen och tolkningen.

Framöver ska långivare visa allmän omsorg om låntagaren, och utgå från konsumentens behov. Dessutom förtydligas hur kreditprövningen ska göras, genom att peka på vilken mängd uppgifter som behöver tas in av långivaren.

Källa: Finansinspektionen