loadingDen nya Hisingsbron, närmast i bilden, är betydligt lägre än trotjänaren Götaälvbron. Det innebär att Hisingen binds ihop med centrala Göteborg på ett nytt sätt. Men det blir också fler broöppningar för fartyg på Göta älv. Till vänster i bildens nedre kant ses spårvägsbron mot Nordstan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Den nya Hisingsbron, närmast i bilden, är betydligt lägre än trotjänaren Götaälvbron. Det innebär att Hisingen binds ihop med centrala Göteborg på ett nytt sätt. Men det blir också fler broöppningar för fartyg på Göta älv. Till vänster i bildens nedre kant ses spårvägsbron mot Nordstan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Efterlängtad bro i blåsväder smygöppnar

TT/Micke Larsson

Den nya bron över Göta älv i Göteborg står redo att öppna. Nybygget är lägre än den gamla bron, och är tänkt att binda samman ön Hisingen med centrum ungefär som en gata. Men sjöfarten är missnöjd, och befarar konflikter om hur ofta bron ska öppnas.

Trotjänaren Götaälvbron invigdes 1939 och är utsliten av tiden och mycket trafik.

Strax intill finns nu den nya Hisingsbron, som öppnas för de flesta trafikslag på söndagen. Något klockslag anges inte, eftersom Göteborgs stad vill undvika att det bildas folksamlingar av nyfikna.

En stor skillnad mellan broarna är höjden. Götaälvbron har 18 meters segelfri höjd. Om större fartyg än så ska passera, måste bron öppnas. Men vissa handelsfartyg och de allra flesta fritidsbåtar kommer förbi utan broöppning.

Med Hisingsbron blir det annorlunda. Den fria höjden för fartyg är bara tolv meter. Det stoppar i princip all handelssjöfart, och många fritidsbåtar med höga master.

– Sjöfarten får det svårare att passera Göteborg. Det är olyckligt, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.

Hisingsbron är en lyftbro. Den mittersta delen lyfts rakt uppåt i vågrätt läge, när bron öppnas för att fartyg på Göta älv ska passera. Hisingen till vänster. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Kommuner överklagade

Åtta kommuner längs Göta älv och vid Vänern överklagade broplanerna med tanke på den låga höjden, men Mark- och miljööverdomstolen sa ja till bron i en dom 2016.

– Det kommer att bli fler öppningar, som leder till köbildning för spårvagnar och bussar på bron, konstaterar Joel Smith.

Den gamla Götaälvbron öppnas två eller tre gånger per dygn, om man räknar fram ett årsgenomsnitt. Men antalet varierar från betydligt fler till inga alls.

Motsvarande snitt för Hisingsbron blir tre till fem öppningar per dygn, enligt Göteborgs stad. Rusningstiderna morgon och eftermiddag är undantagna. Då öppnas bron inte alls. Men dessa så kallade "spärrtider" ska utvärderas efter fem år, enligt domen i Mark- och miljööverdomstolen.

– Om vi måste ha broöppningar i rusningstid blir det problematiskt, konstaterar Christer Niland, avdelningschef på kommunens trafikkontor.

Handelsfartyg har hög prio, utom under spärrtiderna, medan fritidsbåtar kan få vänta i några timmar på en broöppning.

Bucklor i plåtar

Nyligen fanns också en oro för att Hisingsbron måste vänta på att tas i bruk. Bucklor hade upptäckts i stålplåtar på den mittersta delen av bron, som lyfts upp när fartyg ska passera.

– Vad som är orsaken till bucklorna vet vi inte. Det håller vi på att utreda, säger Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska, som bygger bron.

– Vi vet inte heller när de uppkommit, tillägger han.

Nu ska de buckliga plåtarna stärkas med stålprofiler. Trafiken på bron behöver inte stängas av medan arbetet görs. Utan förstärkning skulle risken vara att brons stålkonstruktion inte håller så länge som beräknat.

Peo Halvarsson från Örnsköldsvik är Skanskas produktionschef på bygget av Hisingsbron. "Den ser jäkligt bra ut", säger han om bron med fyra höga pyloner vid lyftspannet som landmärke. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Rutinerad brobyggare

Söndagens premiär behöver däremot inte skjutas upp. Det gläder förstås Peo Halvarsson, från Örnsköldsvik, som byggt broar över hela världen i 30 år – bland annat Högakustenbron och Uddevallabron.

– Tekniska problem, och andra problem, är till för att lösas. Det är det som gör det så kul att gå till jobbet, säger han.

Leran under Göteborg har varit en utmaning. Man har fått slå pålar i berg mer än 100 meter under markytan, och den gamla Götaälvbron har flyttat sig flera centimeter medan den nya byggts.

Halvarsson är nöjd med resultatet.

– Det är kul att bygga i innerstadsmiljö. På sikt blir det nästan en stadsgata. Och den ser jäkligt bra ut, tycker Peo Halvarsson om Göteborgs nya landmärke.

(Micke Larsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Hisingsbron

(TT)

Förbinder ön Hisingen med Göteborgs centrum. Ersätter Götaälvbron, byggd på 1930-talet, som ska rivas.

Den nya bron öppnas för de flesta trafikslag på söndagen – utan festligheter, för att undvika folksamlingar. En officiell invigning planeras ske i september.

Spårvagnarna kommer dock att gå på den gamla bron ett litet tag till. De nya spåren byggs ihop i sommar, då spårvagnstrafiken är inställd.

Hisingsbron är lägre än företrädaren. Den segelfria höjden för fartyg är tolv meter. Den gamla bron har 18 meters segelfri höjd.

Bron är en lyftbro, som öppnas genom att den mittersta delen lyfts rakt uppåt i vågrätt läge.

Kostnaden för bygget är omkring 4,8 miljarder kronor. Rivning av den gamla bron ingår.

Den nya brons livslängd beräknas vara ungefär 120 år.

Källa: Göteborgs stad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen nya Hisingsbron, närmast i bilden, är betydligt lägre än trotjänaren Götaälvbron. Det innebär att Hisingen binds ihop med centrala Göteborg på ett nytt sätt. Men det blir också fler broöppningar för fartyg på Göta älv. Till vänster i bildens nedre kant ses spårvägsbron mot Nordstan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Den nya Hisingsbron, närmast i bilden, är betydligt lägre än trotjänaren Götaälvbron. Det innebär att Hisingen binds ihop med centrala Göteborg på ett nytt sätt. Men det blir också fler broöppningar för fartyg på Göta älv. Till vänster i bildens nedre kant ses spårvägsbron mot Nordstan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Efterlängtad bro i blåsväder smygöppnar

TT/Micke Larsson

Den nya bron över Göta älv i Göteborg står redo att öppna. Nybygget är lägre än den gamla bron, och är tänkt att binda samman ön Hisingen med centrum ungefär som en gata. Men sjöfarten är missnöjd, och befarar konflikter om hur ofta bron ska öppnas.

Trotjänaren Götaälvbron invigdes 1939 och är utsliten av tiden och mycket trafik.

Strax intill finns nu den nya Hisingsbron, som öppnas för de flesta trafikslag på söndagen. Något klockslag anges inte, eftersom Göteborgs stad vill undvika att det bildas folksamlingar av nyfikna.

En stor skillnad mellan broarna är höjden. Götaälvbron har 18 meters segelfri höjd. Om större fartyg än så ska passera, måste bron öppnas. Men vissa handelsfartyg och de allra flesta fritidsbåtar kommer förbi utan broöppning.

Med Hisingsbron blir det annorlunda. Den fria höjden för fartyg är bara tolv meter. Det stoppar i princip all handelssjöfart, och många fritidsbåtar med höga master.

– Sjöfarten får det svårare att passera Göteborg. Det är olyckligt, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.

Hisingsbron är en lyftbro. Den mittersta delen lyfts rakt uppåt i vågrätt läge, när bron öppnas för att fartyg på Göta älv ska passera. Hisingen till vänster. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Kommuner överklagade

Åtta kommuner längs Göta älv och vid Vänern överklagade broplanerna med tanke på den låga höjden, men Mark- och miljööverdomstolen sa ja till bron i en dom 2016.

– Det kommer att bli fler öppningar, som leder till köbildning för spårvagnar och bussar på bron, konstaterar Joel Smith.

Den gamla Götaälvbron öppnas två eller tre gånger per dygn, om man räknar fram ett årsgenomsnitt. Men antalet varierar från betydligt fler till inga alls.

Motsvarande snitt för Hisingsbron blir tre till fem öppningar per dygn, enligt Göteborgs stad. Rusningstiderna morgon och eftermiddag är undantagna. Då öppnas bron inte alls. Men dessa så kallade "spärrtider" ska utvärderas efter fem år, enligt domen i Mark- och miljööverdomstolen.

– Om vi måste ha broöppningar i rusningstid blir det problematiskt, konstaterar Christer Niland, avdelningschef på kommunens trafikkontor.

Handelsfartyg har hög prio, utom under spärrtiderna, medan fritidsbåtar kan få vänta i några timmar på en broöppning.

Bucklor i plåtar

Nyligen fanns också en oro för att Hisingsbron måste vänta på att tas i bruk. Bucklor hade upptäckts i stålplåtar på den mittersta delen av bron, som lyfts upp när fartyg ska passera.

– Vad som är orsaken till bucklorna vet vi inte. Det håller vi på att utreda, säger Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska, som bygger bron.

– Vi vet inte heller när de uppkommit, tillägger han.

Nu ska de buckliga plåtarna stärkas med stålprofiler. Trafiken på bron behöver inte stängas av medan arbetet görs. Utan förstärkning skulle risken vara att brons stålkonstruktion inte håller så länge som beräknat.

Peo Halvarsson från Örnsköldsvik är Skanskas produktionschef på bygget av Hisingsbron. "Den ser jäkligt bra ut", säger han om bron med fyra höga pyloner vid lyftspannet som landmärke. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Rutinerad brobyggare

Söndagens premiär behöver däremot inte skjutas upp. Det gläder förstås Peo Halvarsson, från Örnsköldsvik, som byggt broar över hela världen i 30 år – bland annat Högakustenbron och Uddevallabron.

– Tekniska problem, och andra problem, är till för att lösas. Det är det som gör det så kul att gå till jobbet, säger han.

Leran under Göteborg har varit en utmaning. Man har fått slå pålar i berg mer än 100 meter under markytan, och den gamla Götaälvbron har flyttat sig flera centimeter medan den nya byggts.

Halvarsson är nöjd med resultatet.

– Det är kul att bygga i innerstadsmiljö. På sikt blir det nästan en stadsgata. Och den ser jäkligt bra ut, tycker Peo Halvarsson om Göteborgs nya landmärke.

(Micke Larsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Hisingsbron

(TT)

Förbinder ön Hisingen med Göteborgs centrum. Ersätter Götaälvbron, byggd på 1930-talet, som ska rivas.

Den nya bron öppnas för de flesta trafikslag på söndagen – utan festligheter, för att undvika folksamlingar. En officiell invigning planeras ske i september.

Spårvagnarna kommer dock att gå på den gamla bron ett litet tag till. De nya spåren byggs ihop i sommar, då spårvagnstrafiken är inställd.

Hisingsbron är lägre än företrädaren. Den segelfria höjden för fartyg är tolv meter. Den gamla bron har 18 meters segelfri höjd.

Bron är en lyftbro, som öppnas genom att den mittersta delen lyfts rakt uppåt i vågrätt läge.

Kostnaden för bygget är omkring 4,8 miljarder kronor. Rivning av den gamla bron ingår.

Den nya brons livslängd beräknas vara ungefär 120 år.

Källa: Göteborgs stad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025