Dr. Sanna Ehdin: Socker, fett och salt – industrin manipulerar oss
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Visste du att livsmedelsindustrin spenderat miljarder för att kunna manipulera oss konsumenter maximalt? Inte bara på reklam utan på att forska fram ”the Bliss point” – att finna kombinationen av socker-salt-fett i maten som maxar känslan av Bliss (en inre känsla av att vara tillfreds, nöjd och i stilla eufori).

Det innebär att de vill trigga habegäret inom dig så att du vill äta mer och mer och mer – av just deras produkt … Och det handlar inte om dålig karaktär, utan att du (din hjärna) har blivit manipulerad.

Idag är varannan människa överviktig, fint jobbat Livsmedelsindutrin!

Forskning visar att belöningssystemet (dopaminet) i hjärnan triggas när det kommer i kontakt med mat som innehåller mycket fett, socker eller salt, ett sätt som liknar drogberoende. När man sedan börjar äta sjunker dopaminet. På så vis behöver vi hela tiden äta mer. Socker är också starkt beroendeframkallande, och påverkar hjärnan precis som opiaterna – och är åtta gånger mer vanebildande än kokain … (ref) Detta är en bra anledning till att aldrig börja äta den mat som triggar begäret (godis, chips, bakverk etc).
 
Industrins inriktning på att trigga max begär är en fullkomlig katastrof för oss människor. Resultatet är att sedan 1980 har antalet överviktiga i världen fördubblats och nu är var tredje vuxen överviktig. Mellan 1969 och 2005 tredubblades antalet överviktiga och fetman femdubblades i Sverige. Idag är varannan människa överviktig, vilket skapar en rad följdsjukdomar som är oerhört lönsamma för läkemedelsindustrins inriktning på ”kronikermediciner”.

Medicinerna är färgglada och ser goda ut, men vad gör de med vår kropp i längden?

Helt sjukt! Se och lär av filmen nederst från Sugar Addiction på FB. Där kan du även få deras gratis 36 sidor Sugar Detox pdf.

Bliss-trigger

Här är ett konkret exempel med en punchrulle (den populära dammsugaren) som innehåller följande procentuella fördelning: 20 fett– 37 sockerarter – 0,2 salt. Visste du att det är salt i dammsugaren?

Den innehåller även fullhärdad palmolja, vilket är ett stelt och onaturligt fett som säkert ger bra konsistens till punchrullen – men inte till våra flexibla cellmembran eller växande nervceller … Det är direkt skadligt för vår kropp, och det hjälper inte att deras kemiskt manipulerade transfett är fullhärdat – det passar bättre för att smörja kullager än att komma ner i våra fina kroppar!

Tumregeln är att ju längre från odlingen till matbordet, desto sämre näringsvärde. Ju längre hållbarhet på maten på hyllan i butiken, ju sämre hållbarhet på din kropp!

Utvikning:

Det innebär också att varje gång du äter industrimat som innehåller palmolja – chips, godis, bakverk, såser, viss färdigmat etc – så bidrar du till att regnskogen fortsätter att skövlas i Indonesien och Malaysia. Produktionen av palmolja ökar snabbt och uppgår nu till närmare 60 miljoner ton per år. Tropiska regnskogen täcker idag mindre än 6 procent av jordens yta, det är mindre än hälften av regnskogen som fanns för 80 år sedan.Se även Mardrömmen på Borneo med bilder av  fotografen och filmaren Mattias Klum.

Träning minst 20 minuter om dagen hjälper kroppen att hålla sig i form.

Dr Sanna Ehdins tre enkla regler

I syfte att behålla hälsa och mental jämnvikt:
 
1. Undvik all färdigmat med socker, glukossirap och sötningsmedel i. (Undantag Stevia.) Då slipper du samtidigt en mängd skadliga industrifetter som industrihärdade transfetter, vilket är bland det mest inflammationsframkallande man kan äta. Samt du undviker palmoljan, som skövlar Jordens regnskogar och bidrar till 1/5-del av koldioxidutsläppen när de bränner ner regnskog.
 
2. Undvik industrimat överhuvudtaget, för den processade har sämre näringsvärde. massa kemiska tillsatser och konsistensgivare. Den innehåller även rester av processkemikalier för att producera ingredienserna. Dessa behöver inte redovisas, och skulle de redovisas skulle ingen köpa industrimaten …

3. Motionera lite varje dag, minst 20 minuters rörelse (promenera, cykla, gå i trappor, spring, gympa, simma etcetera) för det stärker alla friskprocesser i kroppen, vitaliserar hjärnan, ökar avgiftning, stimulerar cirkulation, lymfdränage etccetera. Stillasittande ger inflammation … Men man mår bra av att röra på sig – vi är genetiskt gjorda för det.

Dr Sanna Ehdin

Länk till filmen om hur industrin manipulerar vårt Bliss-center.


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.         

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong