loading
Ekonomi & Näringsliv

Bättre än väntat för H&M

Epoch Times

Klädjätten Hennes & Mauritz redovisar ett betydligt bättre resultat än väntat. För perioden december-februari, blev vinsten före skatt 3 212 miljoner kronor.

Aktien stiger också kraftigt i den inledande handeln.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 866 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning för det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår.

"Modehandeln hade generellt sett en mycket tuff marknadsutveckling på flera av våra större marknader i Central- och Sydeuropa och USA, vilket också avspeglade sig i vår försäljning. På andra marknader såsom i Sverige och övriga länder i Skandinavien, Östeuropa, Turkiet, Ryssland, Kina och Japan hade vi en bra försäljningsutveckling och fortsatte att ta marknadsandelar", skriver vd:n Karl-Johan Persson i en kommentar.

Stiger kraftigt

Rapporten också emot positivt av marknaden när Stockholmsbörsen öppnade. Aktien stiger kraftigt och är efter ett par minuters handel upp 2,7 procent.

– Resultatet var mycket bättre än väntat och marginalerna är bättre än förväntat. Och med tanke på hur nedpressad aktien har varit så borde det i sig vara en lättnad, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Han ser dock fortsatta utmaningar för företaget:

– Tyvärr är det så att rörelsevinsten minskar jämfört mot föregående år, men den minskar mycket mindre än förväntat. Och tyvärr ser vi fortfarande ingen vändning i det som är det stora problemet för H&M, en dålig försäljningstillväxt eller en negativ försäljningstillväxt i befintliga butiker.

Ökad omsättning

Omsättningen uppgick till 46 985 miljoner kronor, jämfört med 43 691 miljoner kronor ett år tidigare.

Försäljningen ökade med fyra procent, mätt i lokala valutor och jämfört med samma period föregående år.

Ett stort frågetecken för företaget är hur man ska hantera övergången till onlinehandel. Klädjätten meddelar nu att man under första halvåret planerar öppna onlinebutiker på ytterligare sex marknader: Turkiet, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore och Malaysia.

Nytt varumärke

Dessutom ska ett nytt varumärke, ARKET, att lanseras. "Det kommer att finnas produkter i ett brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform", skriver Karl-Johan Persson.

I anslutning till dessa butiker ska även finnas café. Den första butiken öppnas i London under hösten.

(TT)

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Ekonomi & Näringsliv

Bättre än väntat för H&M

Epoch Times

Klädjätten Hennes & Mauritz redovisar ett betydligt bättre resultat än väntat. För perioden december-februari, blev vinsten före skatt 3 212 miljoner kronor.

Aktien stiger också kraftigt i den inledande handeln.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 866 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning för det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår.

"Modehandeln hade generellt sett en mycket tuff marknadsutveckling på flera av våra större marknader i Central- och Sydeuropa och USA, vilket också avspeglade sig i vår försäljning. På andra marknader såsom i Sverige och övriga länder i Skandinavien, Östeuropa, Turkiet, Ryssland, Kina och Japan hade vi en bra försäljningsutveckling och fortsatte att ta marknadsandelar", skriver vd:n Karl-Johan Persson i en kommentar.

Stiger kraftigt

Rapporten också emot positivt av marknaden när Stockholmsbörsen öppnade. Aktien stiger kraftigt och är efter ett par minuters handel upp 2,7 procent.

– Resultatet var mycket bättre än väntat och marginalerna är bättre än förväntat. Och med tanke på hur nedpressad aktien har varit så borde det i sig vara en lättnad, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Han ser dock fortsatta utmaningar för företaget:

– Tyvärr är det så att rörelsevinsten minskar jämfört mot föregående år, men den minskar mycket mindre än förväntat. Och tyvärr ser vi fortfarande ingen vändning i det som är det stora problemet för H&M, en dålig försäljningstillväxt eller en negativ försäljningstillväxt i befintliga butiker.

Ökad omsättning

Omsättningen uppgick till 46 985 miljoner kronor, jämfört med 43 691 miljoner kronor ett år tidigare.

Försäljningen ökade med fyra procent, mätt i lokala valutor och jämfört med samma period föregående år.

Ett stort frågetecken för företaget är hur man ska hantera övergången till onlinehandel. Klädjätten meddelar nu att man under första halvåret planerar öppna onlinebutiker på ytterligare sex marknader: Turkiet, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore och Malaysia.

Nytt varumärke

Dessutom ska ett nytt varumärke, ARKET, att lanseras. "Det kommer att finnas produkter i ett brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform", skriver Karl-Johan Persson.

I anslutning till dessa butiker ska även finnas café. Den första butiken öppnas i London under hösten.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024