loadingDen brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Den brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Apotekskedja delar kunddetaljer med Tiktok

TT

Den brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot.

I granskningen har Ekot undersökt hundratals europeiska nätapotek utanför Sverige. Den brittiska apoteksjätten Lloyds Pharmacy sticker ut genom att kedjan använder spårningsverktyg, så kallade pixlar, från både Facebook och Tiktok.

Pixlarna kartlägger kundens besök i detalj, och samlar in information som sedan skickas till sociala mediejättarna.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Den brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Apotekskedja delar kunddetaljer med Tiktok

TT

Den brittiska apotekskedjan Lloyds Pharmacy kartlägger kunders nätköp och delar med sig av informationen till Tiktok, visar en granskning av Ekot.

I granskningen har Ekot undersökt hundratals europeiska nätapotek utanför Sverige. Den brittiska apoteksjätten Lloyds Pharmacy sticker ut genom att kedjan använder spårningsverktyg, så kallade pixlar, från både Facebook och Tiktok.

Pixlarna kartlägger kundens besök i detalj, och samlar in information som sedan skickas till sociala mediejättarna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024