loadingDan Sjöblom, generaldirektör vid Post- och telestyrelsen (till höger), och avdelningschef Jonas Wessel, under torsdagens pressträff. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Dan Sjöblom, generaldirektör vid Post- och telestyrelsen (till höger), och avdelningschef Jonas Wessel, under torsdagens pressträff. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

60 000 mobiler slutar fungera med 112 när 2G- och 3G-nät stängs ner

Sofie Fogde och Marc Skogelin/TT

Minst 7 000 mobiler har redan blockerats, ytterligare minst 60 000 ute i landet behöver bytas ut för att kunna nå nödnumret 112 via det egna nätet efter den 2 februari.

– Har du blivit kontaktad av din operatör, ta det på allvar och agera, säger Jonas Wessel, avdelningschef på Post- och telestyrelsen (PTS) vid en pressträff.

Bakgrunden är det teknikskifte som pågår i Sverige. Gamla 2G- och 3G-nät håller på att stängas ned för att skapa utrymme för modernare standard, som 4G och 5G.

Redan i början av december stängdes 2G- och 3G-näten hos Tele2, Telenor och Tre, men i mitten på oktober fick PTS information från dessa operatörer om att kunder med vissa telefoner inte kommer att kunna nå nödnumret via det egna nätet – trots att telefonerna använder 4G.

7 000 av dessa telefoner blockerades redan den 1 december, men problemet kvarstår för cirka 60 000 telefoner. Just dessa telefoner kan koppla upp sig mot 112, men med en tidsfördröjning och positioneringsuppgifter kommer inte med.

Att siffran växer ytterligare kan inte uteslutas.

Meddelat föreläggande

Telefonerna behöver bytas ut innan den 2 februari då även de blockeras. Dan Sjöblom, generaldirektör vid PTS uppmanar dock de som blivit kontaktad av sin operatör att ta tag i problemet redan innan man ger sig ut i jultrafiken.

Exakt hur berörda kunder har informerats vet inte PTS, men sms är vanligt och vissa företag ska även ha publicerat information på sina kundsajter.

Det var i november som myndigheten meddelade de tre operatörerna om ett föreläggande enligt lagen om elektronisk kommunikation där man krävde en identifiering av vilka telefoner som berörs.

– Om man tillhandahåller en telefonitjänst så är man skyldig att tillhandahålla 112 kostnadsfritt, utan avbrott, med lokaliseringsuppgifter, säger Wessel.

”Ovanligt”

Sjöblom säger att det är väldigt ovanligt med den här sortens ”akuta, interimistiska förelägganden”.

– I uppföljningen kan det landa i att ja, de har gjort det som man kan förvänta sig av dem, eller att de inte har gjort det och då kan det drabba dem i form utav nya förelägganden eller i form utav viten för att man då inte har följt det första föreläggandet, säger han.

Borde det här ha upptäckts tidigare?

– Ja, vi tycker ju det. Det här är ett beslut fem i tolv och ett långtgående beslut, säger Wessel.

Någon exakt lista över vilka mobilmodeller som påverkas kommer PTS inte att gå ut med.

Tänk på detta

Har du blivit kontaktad av din operatör – agera.

Kontakta din operatör om du har frågor kring modell och abonnemang.

Testring inte 112. SOS Alarm understryker att det försvårar för människor som behöver hjälp på riktigt.

Hjälp gärna familj och vänner kring byte av telefon.

Ge inte bort gamla telefoner.

Källa: PTS

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDan Sjöblom, generaldirektör vid Post- och telestyrelsen (till höger), och avdelningschef Jonas Wessel, under torsdagens pressträff. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Dan Sjöblom, generaldirektör vid Post- och telestyrelsen (till höger), och avdelningschef Jonas Wessel, under torsdagens pressträff. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

60 000 mobiler slutar fungera med 112 när 2G- och 3G-nät stängs ner

Sofie Fogde och Marc Skogelin/TT

Minst 7 000 mobiler har redan blockerats, ytterligare minst 60 000 ute i landet behöver bytas ut för att kunna nå nödnumret 112 via det egna nätet efter den 2 februari.

– Har du blivit kontaktad av din operatör, ta det på allvar och agera, säger Jonas Wessel, avdelningschef på Post- och telestyrelsen (PTS) vid en pressträff.

Bakgrunden är det teknikskifte som pågår i Sverige. Gamla 2G- och 3G-nät håller på att stängas ned för att skapa utrymme för modernare standard, som 4G och 5G.

Redan i början av december stängdes 2G- och 3G-näten hos Tele2, Telenor och Tre, men i mitten på oktober fick PTS information från dessa operatörer om att kunder med vissa telefoner inte kommer att kunna nå nödnumret via det egna nätet – trots att telefonerna använder 4G.

7 000 av dessa telefoner blockerades redan den 1 december, men problemet kvarstår för cirka 60 000 telefoner. Just dessa telefoner kan koppla upp sig mot 112, men med en tidsfördröjning och positioneringsuppgifter kommer inte med.

Att siffran växer ytterligare kan inte uteslutas.

Meddelat föreläggande

Telefonerna behöver bytas ut innan den 2 februari då även de blockeras. Dan Sjöblom, generaldirektör vid PTS uppmanar dock de som blivit kontaktad av sin operatör att ta tag i problemet redan innan man ger sig ut i jultrafiken.

Exakt hur berörda kunder har informerats vet inte PTS, men sms är vanligt och vissa företag ska även ha publicerat information på sina kundsajter.

Det var i november som myndigheten meddelade de tre operatörerna om ett föreläggande enligt lagen om elektronisk kommunikation där man krävde en identifiering av vilka telefoner som berörs.

– Om man tillhandahåller en telefonitjänst så är man skyldig att tillhandahålla 112 kostnadsfritt, utan avbrott, med lokaliseringsuppgifter, säger Wessel.

”Ovanligt”

Sjöblom säger att det är väldigt ovanligt med den här sortens ”akuta, interimistiska förelägganden”.

– I uppföljningen kan det landa i att ja, de har gjort det som man kan förvänta sig av dem, eller att de inte har gjort det och då kan det drabba dem i form utav nya förelägganden eller i form utav viten för att man då inte har följt det första föreläggandet, säger han.

Borde det här ha upptäckts tidigare?

– Ja, vi tycker ju det. Det här är ett beslut fem i tolv och ett långtgående beslut, säger Wessel.

Någon exakt lista över vilka mobilmodeller som påverkas kommer PTS inte att gå ut med.

Tänk på detta

Har du blivit kontaktad av din operatör – agera.

Kontakta din operatör om du har frågor kring modell och abonnemang.

Testring inte 112. SOS Alarm understryker att det försvårar för människor som behöver hjälp på riktigt.

Hjälp gärna familj och vänner kring byte av telefon.

Ge inte bort gamla telefoner.

Källa: PTS

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025