loading
Kejsare Yao och Gula floden (Bild: National Palace Museum/PD-Art;Beijing Palace Museum/PD-Art)
Kejsare Yao och Gula floden (Bild: National Palace Museum/PD-Art;Beijing Palace Museum/PD-Art)
Traditionell kinesisk kultur

Yu den stores regeringstid

Epoch Times

Det här är den åttonde i en serie artiklar, som beskriver den kinesiska civilisationens uppkomst enligt det traditionella kinesiska synsättet. Serien kommer handlar om Kinas historia och viktiga personer som medverkat till att skapa Kinas gudomligt inspirerade kultur. Den här delen handlar om Yu den stores regeringstid och arvet han lämnade efter sig.

När Yu fått kontroll över den förödande översvämning som hade plågat Kina i flera decennier, fick han en betydelsefull statsmannapost under kejsar Shun. Yu arbetade tillsammans med andra berömda ministrar som jordbruksministern Hou Ji och rättsadministratören Gao Tao. Yus uppgift var att ta hand om själva byråkratin.

När översvämningen besegrats återstod att se hur man skulle kunna förena Kina. Förstörelsen efter katastrofen var lång ifrån reparerad, och kaos rådde i många områden. Till exempel hade San Miaofolket, en rebellisk folkgrupp som kejsare Yao tidigare besegrat, växt sig starkare under kaoset.

När Yu den store gick till kejsare Shun och för att be om tillstånd att kväsa oroligheterna bland San Miaofolket, svarade kejsaren:

– Mina moraliska kvaliteter är begränsade, men att ta till vapen är inte rätt väg.

Yu tog till sig kejsarens ord och istället för att ta till våld, tillbringade han tre år med att försöka påverka Miaofolket med hjälp av sin dygd.

Kejsar Shuns abdikation

En dag under kejsare Shuns fjortonde regeringsår satt han och spelade musik tillsammans med en ensemble av undersåtar, när ett kraftigt åskväder drog in. Vindarna var så starka att till och med byggnader av trä riskerade att falla ihop, och många av musikernas instrument gick sönder. Trots att hans undersåtar greps av panik behöll den 80-årige Shun sitt lugn.

Kejsaren bad en bön medan han rättade till sina kläder och hatt:
– Sannerligen jag kan inte kalla detta rike mitt att ensamt styra. Augustihimlen ger mig ett tecken på att det är min plikt att följa i kejsare Yao fotspår och abdikera till förmån för en klok och rättvis man.

Shun tyckte inte att det fanns någon med högre moral och större dygd än Yu bland ministrarna och hovmännen så han sade till himlen:

– Jag rekommenderar Yu till den upphöjda himlen och ber för hans övertagande av tronen. Om det inte är han som ska axla det här ansvaret, låt regnet ösa ner ännu mer och åskan dåna högre, så jag blir varnad om min dårskap. Men om det är han som ska ta över, var snäll och avsluta ovädret.

Så fort han uttalat orden försvann åskan och regnet, och solen tittade fram.

Nästa år observerades en azurblå drake, vilket i hög grad gladde kejsare Shun och hans undersåtar. Alla kom för att buga och sjunga för sin härskare, då man trodde att draken var ett tecken på hans stora dygd.

Men Shun som kände att himlen önskade något annat, sjöng en annan sång. I den uttalade han sin avsikt att abdikera till förmån för en vis härskare, och att han skulle lämna över styret.

Och det kom fler tecken. Ett år vissnade inte gräset och träden tappade inte sina löv när hösten kom. Yu sade att det berodde på att energin i elementet trä (ett av de fem elementen i den traditionella kinesiska uppfattningen) var i uppåtgående.

När han hörde det skrattade kejsare Shun, och svarade att Yus dygder hörde ihop med elementet trä, vilket absorberar vatten och symboliseras av grönt eller azurblått.

Shun förkunnade då att sammantaget med den azurfärgade draken blev den frodiga grönskan ett gynnsamt tecken från himlen, att det var dags för Yu att axla ansvaret för det kejserliga styret.

Kejsare Shun abdikerade enligt en högtidlig ritual. Han säkerställde att den i varje liten detalj återspeglade ceremonin som kejsare Yao hållit för många år sedan.

Den första dynastin

På Shanghais museum finns ett kinesiskt trebent bronskärl från Shangdynastin. (Mountain/CC BY-SA 3.0)

På Shanghais museum finns ett kinesiskt trebent bronskärl från Shangdynastin. (Foto: Mountain/CC BY-SA 3.0)

När Yu den store skulle överta tronen efter kejsar Shun, genomförde han först offerriter till himlen, jorden och gudarna. Han bad himlen att han skulle föräras med den visdom som behövdes för att leda landet.

Yu fortsatte att studera och forska i texten ”Inskriptionen av Luo”, från vilken han hämtade Hong Fan Jiu Chou-teorierna för hur ett land skulle styras. De innehöll även en kejsares nio plikter.

Kejsare Yu den store skapade Kinas första dynasti, Xiadynastin. Från början ville han fortsätta traditionen att abdikera till förmån för en utsedd vis man, så som varit fallet med kejsarna Shun och Yao, men alla ministrarna krävde att Yus son Qi skulle ärva tronen.

Enligt den klassiska kinesiska historien lade kejsare Yus styre grunden för den kinesiska feodalismen – ett styre där hertigar och prinsar var lojala emot och beskyddade en gemensam härskare. Vid en stor sammankomst av adelsmän på berget Tu smälte Yu ner allt brons han tagit emot som skatt från de nio feodala staterna, och omarbetade det till nio bronskärl med utsirade inskriptioner och bilder som sedan skulle gå i arv.

De nio bronskärlen representerade de nio feodala staterna, och de förkroppsligade himlens uppdrag – att Xias styre måste följa det gudomliga.

När Xiadynastin kom till sitt slut ärvdes de nio kärlen av Shangdynastin, och för ungefär 3 000 år sedan, när Shang besegrades av Zhou, bytte de ägare igen.

Hjärtats lag

Yu gav också ett viktigt bidrag till den kinesiska andligheten. Den nye kejsaren sägs ha efterlämnat ett bud bestående av sexton ord om människors upprätthållande av moral och asketisk kultivering. Men de grundläggande begreppen är läran om xinfa, hjärtats lag.

I den kinesiska traditionen är inte det mänskliga livet till för att uppfylla vanliga jordiska önskningar, utan det är till för att anpassa sig till Dao eller Vägen. Yu lärde ut att i mänsklighetens innersta kärna finns en önskan att följa Dao, att vara ett med himlen, jorden och naturen på vägen mot att bli en upplyst eller till och med gudomlig varelse.

Från legender till historia: Reflektioner kring Yao, Shun och Yus epok

Yao, Shun och Yu den store, är ihågkomna som goda och visa härskare med gudomligt uppdrag att lägga grunden till den traditionella kinesiska civilisationen. De etablerade en kultur med betoning på moral, harmoni och samexistens mellan himlen, jorden och mänskligheten. Kejsarna Yao och Shun abdikerade från sina positioner, utsåg sina efterträdare och följde noggranna ceremonier för att uppfylla det himmelska uppdraget.

Kejsar Yao främjade moral och dygd bland folket med sitt goda hjärta och stora medkänsla. Allteftersom han höjde sig i sin personliga kultivering, vägledde och inspirerade han sina undersåtar att hedra sina familjer och leva tillsammans i harmoni. Hans ministrar samarbetade och fick stora framgångar under hans ledning. De många olika klanerna var överens och Yao fick motta Gula floden-diagrammen och Luo-inskriptionen från himlen, som användes för att förutspå kommande dynastiers uppgång och fall.

Kejsare Shun fortsatte på Yaos dygdiga väg och utbildade folket i moral. Han förde en godhjärtad administration, och betraktade hemmet med en sons fromhet. Innan han abdikerade och överlämnade tronen till Yu för att fullborda sin andliga kultivering, etablerade han regelverk för regeringen och en lag för att straffa och omvända brottslingar. Efterkommande generationer vördade Shun, och hans etik blev en standard för mänskligt samarbete.

Yu den store fick bukt med den stora översvämningen och etablerade de Nio staterna. När han grundade Xiadynastin slutförde han det kinesiska rikets bildande med dess gudomligt inspirerade kultur. Under Yus goda styre fanns ett system där order nådde fram även till de mest avlägsna och ödsliga områdena.

Under denna legendariska era vördade folket himlen och förbättrade sin moral. Genom att följa råden från dem som uppnått Dao kunde de bli inspirerade av gudar och åstadkomma mirakel även i tider med ofattbara svårigheter.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Kejsare Yao och Gula floden (Bild: National Palace Museum/PD-Art;Beijing Palace Museum/PD-Art)
Kejsare Yao och Gula floden (Bild: National Palace Museum/PD-Art;Beijing Palace Museum/PD-Art)
Traditionell kinesisk kultur

Yu den stores regeringstid

Epoch Times

Det här är den åttonde i en serie artiklar, som beskriver den kinesiska civilisationens uppkomst enligt det traditionella kinesiska synsättet. Serien kommer handlar om Kinas historia och viktiga personer som medverkat till att skapa Kinas gudomligt inspirerade kultur. Den här delen handlar om Yu den stores regeringstid och arvet han lämnade efter sig.

När Yu fått kontroll över den förödande översvämning som hade plågat Kina i flera decennier, fick han en betydelsefull statsmannapost under kejsar Shun. Yu arbetade tillsammans med andra berömda ministrar som jordbruksministern Hou Ji och rättsadministratören Gao Tao. Yus uppgift var att ta hand om själva byråkratin.

När översvämningen besegrats återstod att se hur man skulle kunna förena Kina. Förstörelsen efter katastrofen var lång ifrån reparerad, och kaos rådde i många områden. Till exempel hade San Miaofolket, en rebellisk folkgrupp som kejsare Yao tidigare besegrat, växt sig starkare under kaoset.

När Yu den store gick till kejsare Shun och för att be om tillstånd att kväsa oroligheterna bland San Miaofolket, svarade kejsaren:

– Mina moraliska kvaliteter är begränsade, men att ta till vapen är inte rätt väg.

Yu tog till sig kejsarens ord och istället för att ta till våld, tillbringade han tre år med att försöka påverka Miaofolket med hjälp av sin dygd.

Kejsar Shuns abdikation

En dag under kejsare Shuns fjortonde regeringsår satt han och spelade musik tillsammans med en ensemble av undersåtar, när ett kraftigt åskväder drog in. Vindarna var så starka att till och med byggnader av trä riskerade att falla ihop, och många av musikernas instrument gick sönder. Trots att hans undersåtar greps av panik behöll den 80-årige Shun sitt lugn.

Kejsaren bad en bön medan han rättade till sina kläder och hatt:
– Sannerligen jag kan inte kalla detta rike mitt att ensamt styra. Augustihimlen ger mig ett tecken på att det är min plikt att följa i kejsare Yao fotspår och abdikera till förmån för en klok och rättvis man.

Shun tyckte inte att det fanns någon med högre moral och större dygd än Yu bland ministrarna och hovmännen så han sade till himlen:

– Jag rekommenderar Yu till den upphöjda himlen och ber för hans övertagande av tronen. Om det inte är han som ska axla det här ansvaret, låt regnet ösa ner ännu mer och åskan dåna högre, så jag blir varnad om min dårskap. Men om det är han som ska ta över, var snäll och avsluta ovädret.

Så fort han uttalat orden försvann åskan och regnet, och solen tittade fram.

Nästa år observerades en azurblå drake, vilket i hög grad gladde kejsare Shun och hans undersåtar. Alla kom för att buga och sjunga för sin härskare, då man trodde att draken var ett tecken på hans stora dygd.

Men Shun som kände att himlen önskade något annat, sjöng en annan sång. I den uttalade han sin avsikt att abdikera till förmån för en vis härskare, och att han skulle lämna över styret.

Och det kom fler tecken. Ett år vissnade inte gräset och träden tappade inte sina löv när hösten kom. Yu sade att det berodde på att energin i elementet trä (ett av de fem elementen i den traditionella kinesiska uppfattningen) var i uppåtgående.

När han hörde det skrattade kejsare Shun, och svarade att Yus dygder hörde ihop med elementet trä, vilket absorberar vatten och symboliseras av grönt eller azurblått.

Shun förkunnade då att sammantaget med den azurfärgade draken blev den frodiga grönskan ett gynnsamt tecken från himlen, att det var dags för Yu att axla ansvaret för det kejserliga styret.

Kejsare Shun abdikerade enligt en högtidlig ritual. Han säkerställde att den i varje liten detalj återspeglade ceremonin som kejsare Yao hållit för många år sedan.

Den första dynastin

På Shanghais museum finns ett kinesiskt trebent bronskärl från Shangdynastin. (Mountain/CC BY-SA 3.0)

På Shanghais museum finns ett kinesiskt trebent bronskärl från Shangdynastin. (Foto: Mountain/CC BY-SA 3.0)

När Yu den store skulle överta tronen efter kejsar Shun, genomförde han först offerriter till himlen, jorden och gudarna. Han bad himlen att han skulle föräras med den visdom som behövdes för att leda landet.

Yu fortsatte att studera och forska i texten ”Inskriptionen av Luo”, från vilken han hämtade Hong Fan Jiu Chou-teorierna för hur ett land skulle styras. De innehöll även en kejsares nio plikter.

Kejsare Yu den store skapade Kinas första dynasti, Xiadynastin. Från början ville han fortsätta traditionen att abdikera till förmån för en utsedd vis man, så som varit fallet med kejsarna Shun och Yao, men alla ministrarna krävde att Yus son Qi skulle ärva tronen.

Enligt den klassiska kinesiska historien lade kejsare Yus styre grunden för den kinesiska feodalismen – ett styre där hertigar och prinsar var lojala emot och beskyddade en gemensam härskare. Vid en stor sammankomst av adelsmän på berget Tu smälte Yu ner allt brons han tagit emot som skatt från de nio feodala staterna, och omarbetade det till nio bronskärl med utsirade inskriptioner och bilder som sedan skulle gå i arv.

De nio bronskärlen representerade de nio feodala staterna, och de förkroppsligade himlens uppdrag – att Xias styre måste följa det gudomliga.

När Xiadynastin kom till sitt slut ärvdes de nio kärlen av Shangdynastin, och för ungefär 3 000 år sedan, när Shang besegrades av Zhou, bytte de ägare igen.

Hjärtats lag

Yu gav också ett viktigt bidrag till den kinesiska andligheten. Den nye kejsaren sägs ha efterlämnat ett bud bestående av sexton ord om människors upprätthållande av moral och asketisk kultivering. Men de grundläggande begreppen är läran om xinfa, hjärtats lag.

I den kinesiska traditionen är inte det mänskliga livet till för att uppfylla vanliga jordiska önskningar, utan det är till för att anpassa sig till Dao eller Vägen. Yu lärde ut att i mänsklighetens innersta kärna finns en önskan att följa Dao, att vara ett med himlen, jorden och naturen på vägen mot att bli en upplyst eller till och med gudomlig varelse.

Från legender till historia: Reflektioner kring Yao, Shun och Yus epok

Yao, Shun och Yu den store, är ihågkomna som goda och visa härskare med gudomligt uppdrag att lägga grunden till den traditionella kinesiska civilisationen. De etablerade en kultur med betoning på moral, harmoni och samexistens mellan himlen, jorden och mänskligheten. Kejsarna Yao och Shun abdikerade från sina positioner, utsåg sina efterträdare och följde noggranna ceremonier för att uppfylla det himmelska uppdraget.

Kejsar Yao främjade moral och dygd bland folket med sitt goda hjärta och stora medkänsla. Allteftersom han höjde sig i sin personliga kultivering, vägledde och inspirerade han sina undersåtar att hedra sina familjer och leva tillsammans i harmoni. Hans ministrar samarbetade och fick stora framgångar under hans ledning. De många olika klanerna var överens och Yao fick motta Gula floden-diagrammen och Luo-inskriptionen från himlen, som användes för att förutspå kommande dynastiers uppgång och fall.

Kejsare Shun fortsatte på Yaos dygdiga väg och utbildade folket i moral. Han förde en godhjärtad administration, och betraktade hemmet med en sons fromhet. Innan han abdikerade och överlämnade tronen till Yu för att fullborda sin andliga kultivering, etablerade han regelverk för regeringen och en lag för att straffa och omvända brottslingar. Efterkommande generationer vördade Shun, och hans etik blev en standard för mänskligt samarbete.

Yu den store fick bukt med den stora översvämningen och etablerade de Nio staterna. När han grundade Xiadynastin slutförde han det kinesiska rikets bildande med dess gudomligt inspirerade kultur. Under Yus goda styre fanns ett system där order nådde fram även till de mest avlägsna och ödsliga områdena.

Under denna legendariska era vördade folket himlen och förbättrade sin moral. Genom att följa råden från dem som uppnått Dao kunde de bli inspirerade av gudar och åstadkomma mirakel även i tider med ofattbara svårigheter.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024