loadingEn legendarisk kejsare är Shun tidigt i den kinesiska civilisationshistorien.
En legendarisk kejsare är Shun tidigt i den kinesiska civilisationshistorien.
Utrikes

Legender om den kinesiska civilisationens uppkomst: Kejsare Shun

Epoch Times Sverige

Det här är den femte i en serie artiklar, som beskriver den kinesiska civilisationens uppkomst enligt det traditionella kinesiska synsättet. Serien kommer att handla om Kinas historia och viktiga personer som medverkat till att skapa Kinas gudomligt inspirerade kultur. Det här avsnittet handlar om kejsar Shuns liv och regeringstid, efterföljaren till den legendariske kejsar Yao.

Kejsar Yao ansåg att hans egen son Dan Zhu, inte hade de rätta moraliska egenskaperna för att ta över tronen och leda landet. Därför sökte han bekantskap med andra värdiga personer, som skulle kunna axla det tunga ansvaret att ta över ledarskapet efter honom.

Den legendariske kejsar Yao

Yao träffade fyra olika kandidater som alla avböjde förslaget. Som tur var kunde den siste vise mannen, Si Yue, rekommendera en femte möjlig arvinge till tronen, Chonghua, en man med låg samhällsställning men med mycket god karaktär. Han blev senare känd som kejsare Shun.

Uppväxt med en elak styvmor

Under nästan hela sin barndom levde Shun i skuggan av en elak styvmor. När hans riktiga mor dog gifte fadern om sig, och den nya hustrun var mycket elak mot Shun och hans äldre bror. De behandlades med slag och hårda ord, och fick ibland svälta.

Shuns bror överlevde inte den här behandlingen, men för den blivande kejsaren stärkte lidandet hans karaktär. När Shun var i tioårsåldern träffade han Dao-mästaren Wu Cheng Zi, som såg att pojken var lovande och ville lära honom läsa och skriva. Men detta förhindrades av hans styvmor, som tvingade honom att driva boskap istället för att studera.

Enligt de traditionella berättelserna var Shuns far en envis man som inte kunde skilja på rätt och fel. Hans styvmors intellektuella förmågor var svaga, men  hon var listig och slug. Hans styvbror Xiang var arrogant, grym och självisk.

Shen genomled sin familjs elakheter med sons respekt. När hans far slog honom med en liten käpp uthärdade han det. När fadern slog honom med en stor klubba, sprang han undan för att förhindra fadern att skada honom allvarligt och därmed begå ett brott mot sin egen släkt. Och närhelst familjen var i nöd tjänade han dem plikttroget.

Kejsar Yao kallar till sig Shun

Till slut drevs Shun bort från hemmet av sin kärlekslösa och elaka familj, och han vandrade till en annan stat för att tjäna sitt levebröd. Han kom till ett samhälle som idag ligger i Shanxiprovinsen, där han blev en skicklig hantverkare som fulländade keramikkonsten.

Shun blev snart känd som en vänlig och respekterad ung man bland folket. Det sägs att till och med de vilda djuren kom för att hjälpa honom. En gång när Shun arbetade med att odla upp den obrukade marken runt berget Li, kom en vild elefant och hjälpte honom att hacka upp marken, och fåglarna rensade marken från ogräs.

Folket tog detta som ett tecken på Shuns kommande storhet. Med tiden kom Shuns hårda arbete och dygd att löna sig. I området kring berget Li hjälpte Shun till att lösa marktvister genom att skänka bördig, redan bruten jord till de fattiga och svaga, samtidigt som han fortsatte bryta ny mark. Hans generositet sporrade till en självuppoffrande anda som spred sig över hela samhället, och många utomstående kom för att leva och arbeta i Shuns närhet.

EmperorShun

En gammal bild av kejsare Shun (Foto: PD-Art)

Så kom det sig att den vise Si Yue rekommenderade den då 30-årige Shun till kejsare Yao.

Men Shun var tveksam.

”Jag är en underlägsen man och vågar inte hysa drömmar om storhet”, sade han till Si Yue.

Men kejsare Yao kallade Shun till ett möte. Enligt en text som sammanställts av den konfucianske lärde Xun Zi, ställde Yao en fråga till Shun:

”Om jag ville styra världen, vilka metoder borde jag då använda?”

”Om du kan upprätthålla din beslutsamhet utan att gå vilse, outtröttligt ta hand om de små detaljerna och vara beslutsam i din tro och lojalitet, då kommer världen att följa dig naturligt. Med en beslutsamhet lika stor som himmel och jord, och en närvaro i detaljerna lika lysande som solen och månen, kommer din ärlighet och lojalitet råda i det inre och manifesteras i det yttre. Den tar form över de fyra haven och kan ses överallt. Vad finns att styra då?”

Yun blev mycket imponerad av svaret, och gifte bort båda sina döttrar med Shun och skänkte honom många gåvor. Shun byggde sitt nya hem nära floden Gui, och fortsatte tjäna sin styvfamilj som förut. Hans båda hustrur axlade de sysslor som tillkom kvinnor utan att vara högdragna.

När hans familj såg vilken stor ära som tilldelats Shun blev de inte glada för hans skull, utan avundsjuka och arga. Hans styvbror Xiang smed olika planer för att döda Shun, men ingen av dem lyckades. Med tiden blev även Shuns elaka släktingar berörda av hans orubbliga dygd och avsaknad av bitterhet, och slutade bråka med honom.

Fu Xi bringar ordning i kosmos

Shuns arbete

För att lära upp Shun inför övertagandet av den kejserliga tronen gav kejsare Yao honom ansvar för utbildnings- och regeringsfrågor, och han fick uppgiften att ta emot regionala hertigar och prinsar. Vid mötena med adeln såg Shun till att observera och lära sig de rituella etikettsreglerna för att upprätthålla en högtidlig atmosfär.

Shuns utbildning utgick från att de unga skulle lära av de gamla. I Riternas bok står att han byggde bostäder för äldre ministrar och borgare i närheten av spannmålsmagasinen. Där lät man barnen samlas, så att de skulle få del av deras visdom och kunskap. Det här systemet låg till grund för skolorna fram till västra Zhoudynastin (1045 – 771 f.Kr.)

Under den här tiden var Kina fortfarande drabbad av den stora översvämningen (som berättas i en tidigare artikel). En dag skickade Yao ut Shun på ett farligt uppdrag, för att försöka överblicka översvämningen runt om i landet. Att resa över bergen, genom skogar, floder och kärr var ett riskfyllt uppdrag, som förvärrades av häftiga skyfall och våldsamma stormar. Det var lätt att gå vilse eller bli anfallen av giftormar och människoätande vilddjur.

(Foto: Brocken Inaglory/CC BY-SA 2.5)

(Foto: Brocken Inaglory/CC BY-SA 2.5)

Shun ledde tappert sina män. Under en vandring utanför stigarna i en skog stötte de på tre tigrar. Tigrarna röt vid åsynen av så många människor, men Shun steg fram och talade med dem: ”Vi är här på uppdrag av kejsaren, för att överblicka den stora översvämningen och försöka rädda folket. Vi hade inte förväntat oss att möta er här, var snäll och återvänd till er grotta och blockera inte vägen”.

Tigrarna gjorde som han sade och lämnade dem. Om Shuns möte med tigrarna sade kejsare Yao sedan: ”Antingen är han välsignad av gudarna eller så kan hans uppriktighet förflytta alla varelser”.

Shuns regeringstid

När kejsar Yao bad Shun att ta över tronen avböjde han blygsamt erbjudandet. Men Yao hade åldrats och Shun fick ändå agera som regent med hjälp av jordbruksministern.

Tack vare flera olika gynnsamma tecken blev Shun ändå övertygad om att han skulle acceptera erbjudandet att överta den kejserliga tronen.

Yao överlämnade den kejserliga makten till Shun genom en komplicerad och from abdikationsprocess, som beskrivs i texter från Handynastin. Kejsaren badade, avstod från kött och vin och uppförde nya altare. Han ledde Shun och de andra i bön till himlen, och valde ut en gynnsam dag för överlämnandet.

På dagen för ceremonin gav Yao och hans underlydande offergåvor till gudarna. Han sänkte ner en bit jade i en flod och ett färgsprakande ljus bröt fram ur vattnet. Gynnsamma moln och dimmor samlades i bergen, en stark vind blåste och floden svallade.

Draken – en viktig symbol i Kina

En drake som bar något med sig mellan tänderna dök upp ur forsen, närmade sig altaret och släppte ner föremålet innan den återvände till djupet. Gåvan var en karta som angav positionerna för solen, månen och stjärnorna, såväl som floder och bergskedjor i landet. Det var ”hetu” som betyder Gula flodens karta, diagram eller schema.

Moderniserade diagram av He Tu, Gula floden-diagrammen och Luo Shu, Inskriptionen av Luo. (Foto: Philolo/PD-Art)

Moderniserade diagram av Hetu, Gula floden-diagrammen och Luo Shu, Inskriptionen av Luo. (Foto: Philolo/PD-Art)

Två år gick och Yao höll en till ceremoniell rit. Den här gången kom en jättestor sköldpadda som bar en stor lunta på ryggen. Volymen var gjord av sköldpaddsskal med inristade röda kinesiska tecken, vilka uppmanade Shun att bestiga tronen. Detta var Luo Shu, Luos inskription.

Efter att ha upplevt dessa mirakel abdikerade Yao från tronen och Shun blev kejsare.

Kejsare Shuns styre var humant. Kroppsstraff och tortyr avskaffades utom i de allra mest oförbätterliga fallen. Brott som tidigare bestraffats med amputationer av näsa, fötter, halshuggning eller strafftatuering, straffades nu med exil, böter eller piskrapp. Detta var helt i linje med Shuns betoning på utbildning i moral – han förstod att ett samhälle där folket skulle skämmas för att begå brott var överlägset ett där de blev slagna till lydnad.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn legendarisk kejsare är Shun tidigt i den kinesiska civilisationshistorien.
En legendarisk kejsare är Shun tidigt i den kinesiska civilisationshistorien.
Utrikes

Legender om den kinesiska civilisationens uppkomst: Kejsare Shun

Epoch Times Sverige

Det här är den femte i en serie artiklar, som beskriver den kinesiska civilisationens uppkomst enligt det traditionella kinesiska synsättet. Serien kommer att handla om Kinas historia och viktiga personer som medverkat till att skapa Kinas gudomligt inspirerade kultur. Det här avsnittet handlar om kejsar Shuns liv och regeringstid, efterföljaren till den legendariske kejsar Yao.

Kejsar Yao ansåg att hans egen son Dan Zhu, inte hade de rätta moraliska egenskaperna för att ta över tronen och leda landet. Därför sökte han bekantskap med andra värdiga personer, som skulle kunna axla det tunga ansvaret att ta över ledarskapet efter honom.

Den legendariske kejsar Yao

Yao träffade fyra olika kandidater som alla avböjde förslaget. Som tur var kunde den siste vise mannen, Si Yue, rekommendera en femte möjlig arvinge till tronen, Chonghua, en man med låg samhällsställning men med mycket god karaktär. Han blev senare känd som kejsare Shun.

Uppväxt med en elak styvmor

Under nästan hela sin barndom levde Shun i skuggan av en elak styvmor. När hans riktiga mor dog gifte fadern om sig, och den nya hustrun var mycket elak mot Shun och hans äldre bror. De behandlades med slag och hårda ord, och fick ibland svälta.

Shuns bror överlevde inte den här behandlingen, men för den blivande kejsaren stärkte lidandet hans karaktär. När Shun var i tioårsåldern träffade han Dao-mästaren Wu Cheng Zi, som såg att pojken var lovande och ville lära honom läsa och skriva. Men detta förhindrades av hans styvmor, som tvingade honom att driva boskap istället för att studera.

Enligt de traditionella berättelserna var Shuns far en envis man som inte kunde skilja på rätt och fel. Hans styvmors intellektuella förmågor var svaga, men  hon var listig och slug. Hans styvbror Xiang var arrogant, grym och självisk.

Shen genomled sin familjs elakheter med sons respekt. När hans far slog honom med en liten käpp uthärdade han det. När fadern slog honom med en stor klubba, sprang han undan för att förhindra fadern att skada honom allvarligt och därmed begå ett brott mot sin egen släkt. Och närhelst familjen var i nöd tjänade han dem plikttroget.

Kejsar Yao kallar till sig Shun

Till slut drevs Shun bort från hemmet av sin kärlekslösa och elaka familj, och han vandrade till en annan stat för att tjäna sitt levebröd. Han kom till ett samhälle som idag ligger i Shanxiprovinsen, där han blev en skicklig hantverkare som fulländade keramikkonsten.

Shun blev snart känd som en vänlig och respekterad ung man bland folket. Det sägs att till och med de vilda djuren kom för att hjälpa honom. En gång när Shun arbetade med att odla upp den obrukade marken runt berget Li, kom en vild elefant och hjälpte honom att hacka upp marken, och fåglarna rensade marken från ogräs.

Folket tog detta som ett tecken på Shuns kommande storhet. Med tiden kom Shuns hårda arbete och dygd att löna sig. I området kring berget Li hjälpte Shun till att lösa marktvister genom att skänka bördig, redan bruten jord till de fattiga och svaga, samtidigt som han fortsatte bryta ny mark. Hans generositet sporrade till en självuppoffrande anda som spred sig över hela samhället, och många utomstående kom för att leva och arbeta i Shuns närhet.

EmperorShun

En gammal bild av kejsare Shun (Foto: PD-Art)

Så kom det sig att den vise Si Yue rekommenderade den då 30-årige Shun till kejsare Yao.

Men Shun var tveksam.

”Jag är en underlägsen man och vågar inte hysa drömmar om storhet”, sade han till Si Yue.

Men kejsare Yao kallade Shun till ett möte. Enligt en text som sammanställts av den konfucianske lärde Xun Zi, ställde Yao en fråga till Shun:

”Om jag ville styra världen, vilka metoder borde jag då använda?”

”Om du kan upprätthålla din beslutsamhet utan att gå vilse, outtröttligt ta hand om de små detaljerna och vara beslutsam i din tro och lojalitet, då kommer världen att följa dig naturligt. Med en beslutsamhet lika stor som himmel och jord, och en närvaro i detaljerna lika lysande som solen och månen, kommer din ärlighet och lojalitet råda i det inre och manifesteras i det yttre. Den tar form över de fyra haven och kan ses överallt. Vad finns att styra då?”

Yun blev mycket imponerad av svaret, och gifte bort båda sina döttrar med Shun och skänkte honom många gåvor. Shun byggde sitt nya hem nära floden Gui, och fortsatte tjäna sin styvfamilj som förut. Hans båda hustrur axlade de sysslor som tillkom kvinnor utan att vara högdragna.

När hans familj såg vilken stor ära som tilldelats Shun blev de inte glada för hans skull, utan avundsjuka och arga. Hans styvbror Xiang smed olika planer för att döda Shun, men ingen av dem lyckades. Med tiden blev även Shuns elaka släktingar berörda av hans orubbliga dygd och avsaknad av bitterhet, och slutade bråka med honom.

Fu Xi bringar ordning i kosmos

Shuns arbete

För att lära upp Shun inför övertagandet av den kejserliga tronen gav kejsare Yao honom ansvar för utbildnings- och regeringsfrågor, och han fick uppgiften att ta emot regionala hertigar och prinsar. Vid mötena med adeln såg Shun till att observera och lära sig de rituella etikettsreglerna för att upprätthålla en högtidlig atmosfär.

Shuns utbildning utgick från att de unga skulle lära av de gamla. I Riternas bok står att han byggde bostäder för äldre ministrar och borgare i närheten av spannmålsmagasinen. Där lät man barnen samlas, så att de skulle få del av deras visdom och kunskap. Det här systemet låg till grund för skolorna fram till västra Zhoudynastin (1045 – 771 f.Kr.)

Under den här tiden var Kina fortfarande drabbad av den stora översvämningen (som berättas i en tidigare artikel). En dag skickade Yao ut Shun på ett farligt uppdrag, för att försöka överblicka översvämningen runt om i landet. Att resa över bergen, genom skogar, floder och kärr var ett riskfyllt uppdrag, som förvärrades av häftiga skyfall och våldsamma stormar. Det var lätt att gå vilse eller bli anfallen av giftormar och människoätande vilddjur.

(Foto: Brocken Inaglory/CC BY-SA 2.5)

(Foto: Brocken Inaglory/CC BY-SA 2.5)

Shun ledde tappert sina män. Under en vandring utanför stigarna i en skog stötte de på tre tigrar. Tigrarna röt vid åsynen av så många människor, men Shun steg fram och talade med dem: ”Vi är här på uppdrag av kejsaren, för att överblicka den stora översvämningen och försöka rädda folket. Vi hade inte förväntat oss att möta er här, var snäll och återvänd till er grotta och blockera inte vägen”.

Tigrarna gjorde som han sade och lämnade dem. Om Shuns möte med tigrarna sade kejsare Yao sedan: ”Antingen är han välsignad av gudarna eller så kan hans uppriktighet förflytta alla varelser”.

Shuns regeringstid

När kejsar Yao bad Shun att ta över tronen avböjde han blygsamt erbjudandet. Men Yao hade åldrats och Shun fick ändå agera som regent med hjälp av jordbruksministern.

Tack vare flera olika gynnsamma tecken blev Shun ändå övertygad om att han skulle acceptera erbjudandet att överta den kejserliga tronen.

Yao överlämnade den kejserliga makten till Shun genom en komplicerad och from abdikationsprocess, som beskrivs i texter från Handynastin. Kejsaren badade, avstod från kött och vin och uppförde nya altare. Han ledde Shun och de andra i bön till himlen, och valde ut en gynnsam dag för överlämnandet.

På dagen för ceremonin gav Yao och hans underlydande offergåvor till gudarna. Han sänkte ner en bit jade i en flod och ett färgsprakande ljus bröt fram ur vattnet. Gynnsamma moln och dimmor samlades i bergen, en stark vind blåste och floden svallade.

Draken – en viktig symbol i Kina

En drake som bar något med sig mellan tänderna dök upp ur forsen, närmade sig altaret och släppte ner föremålet innan den återvände till djupet. Gåvan var en karta som angav positionerna för solen, månen och stjärnorna, såväl som floder och bergskedjor i landet. Det var ”hetu” som betyder Gula flodens karta, diagram eller schema.

Moderniserade diagram av He Tu, Gula floden-diagrammen och Luo Shu, Inskriptionen av Luo. (Foto: Philolo/PD-Art)

Moderniserade diagram av Hetu, Gula floden-diagrammen och Luo Shu, Inskriptionen av Luo. (Foto: Philolo/PD-Art)

Två år gick och Yao höll en till ceremoniell rit. Den här gången kom en jättestor sköldpadda som bar en stor lunta på ryggen. Volymen var gjord av sköldpaddsskal med inristade röda kinesiska tecken, vilka uppmanade Shun att bestiga tronen. Detta var Luo Shu, Luos inskription.

Efter att ha upplevt dessa mirakel abdikerade Yao från tronen och Shun blev kejsare.

Kejsare Shuns styre var humant. Kroppsstraff och tortyr avskaffades utom i de allra mest oförbätterliga fallen. Brott som tidigare bestraffats med amputationer av näsa, fötter, halshuggning eller strafftatuering, straffades nu med exil, böter eller piskrapp. Detta var helt i linje med Shuns betoning på utbildning i moral – han förstod att ett samhälle där folket skulle skämmas för att begå brott var överlägset ett där de blev slagna till lydnad.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024