loadingFrukt och grönsaker är för många inkörsporten till att handla ekologiskt, men mycket importeras idag eftersom den svenska produktionen inte räcker till. (Sofia Runarsdotter/Bra miljöval)
Frukt och grönsaker är för många inkörsporten till att handla ekologiskt, men mycket importeras idag eftersom den svenska produktionen inte räcker till. (Sofia Runarsdotter/Bra miljöval)
Inrikes

Svårt för bönderna att hänga med när ekologiskt blir allt mer populärt

Malin Nordstrand - Epoch Times

Ekologiskt, svenskt och kvalité är vad konsumenterna allt mer vill ha. Butikscheferna lyssnar och fyller hyllor och diskar med Kravmärkt och närproducerat. Trots det händer det att den ekologiska ägghyllan gapar tom och kravkotletten är slut. Bönderna hänger helt enkelt inte med.

Aldrig förr har människor handlat så mycket ekologiskt. I Ekowebs halvårsrapport har den ökat med 50 procent jämfört med förra året, enligt Kristin Karlsson, presschef på Krav till Epoch Times.

Hälsotrenden och det ökade miljötänket är orsaken. Företagarna är inte sena att hänga på, och åtta av tio siktar nu på att bredda sitt ekologiska sortiment, enligt en enkät som Livsmedelsföretagen gjort bland medlemsföretagen.

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

– Frukt och grönt är de varor som är inkörsporten till ekologiskt för många konsumenter, men det är fortfarande ägg och mejeriprodukter som säljer mest, säger Kristin Karlsson.

Fler ekologiska gårdar behövs

Men den ökade efterfrågan innebär också utmaningar. Det svenskproducerade räcker inte till, och en hel del måste importeras, särskilt frukt och grönt. Det krävs fler gårdar som producerar ekologiskt här i Sverige.

Samtidigt är många bönder tveksamma till att lägga om, främst av ekonomiska skäl. En omläggning kan ta 1-3 år. Det är dyrt att bygga om, och det krävs bland annat mer betesmark, större stallytor och ekologiskt foder.

Lantbruket i Sverige har det svårt. Det speglas även i den ekologiska produktionen. Jordbruksverkets preliminära statistik visar att cirka 1 000 ekologiska bönder slutade producera under 2014, enligt lantbrukarnas tidning ATL.

Men Peder Larsson, handläggare på Jordbruksverket, tonar ner betydelsen av detta något. Bland de lantbrukare som har slutat är en stor del kretsloppsinriktade och har ekologisk, men inte certifierad produktion, sade han till ATL tidigare i år. På Krav ser man inte heller så allvarligt på saken.

Hur gärna vill handlarna egentligen sälja ekologiskt?

– Under förra året tappade vi totalt omkring 100 Krav-certifierade gårdar, men våra undersökningar visar att det framför allt beror på den allmänna strukturrationaliseringen, och att bönder blir äldre och av det skälet slutar, säger Kristin Karlsson.

Marknadens aktörer viktiga

Hittills i år har Krav fått positiva signaler om att fler bönder går över till ekologiskt. De arbetar också aktivt med att hjälpa bönderna att ställa om. Lönsamhet, enklare regler, och fortsatta satsningar för att stimulera konsumenternas efterfrågan står i fokus. Marknadens aktörer har också en viktig roll.

– Flera har ingått långsiktiga avtal med bönderna, främst inom ägg- och grisproduktion, vilket har lett till att de i större utsträckning vågat investera, säger Karlsson.

Ett annat sätt att stimulera tillväxten är att rikta blicken utanför Sveriges gränser. Krav har nyss varit på exportmässa i Hongkong, och i slutet av september ska de träffa Business Sweden för att diskutera export av ekologiskt.

–Det är för att visa bönderna att det också finns en marknad utanför Sverige, säger Karlsson.

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

KRAV
KRAV-märket visar att en vara är producerad på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

I den ekologiska odlingen får man inte använda konstgödsel och syntetiskt framställda kemiska bekämpningsmedel. Fodret till djuren ska vara ekologiskt och till största delen odlat på den egna gården. Det är också viktigt att djuren får vara utomhus och får utlopp för sina naturliga beteenden.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFrukt och grönsaker är för många inkörsporten till att handla ekologiskt, men mycket importeras idag eftersom den svenska produktionen inte räcker till. (Sofia Runarsdotter/Bra miljöval)
Frukt och grönsaker är för många inkörsporten till att handla ekologiskt, men mycket importeras idag eftersom den svenska produktionen inte räcker till. (Sofia Runarsdotter/Bra miljöval)
Inrikes

Svårt för bönderna att hänga med när ekologiskt blir allt mer populärt

Malin Nordstrand - Epoch Times

Ekologiskt, svenskt och kvalité är vad konsumenterna allt mer vill ha. Butikscheferna lyssnar och fyller hyllor och diskar med Kravmärkt och närproducerat. Trots det händer det att den ekologiska ägghyllan gapar tom och kravkotletten är slut. Bönderna hänger helt enkelt inte med.

Aldrig förr har människor handlat så mycket ekologiskt. I Ekowebs halvårsrapport har den ökat med 50 procent jämfört med förra året, enligt Kristin Karlsson, presschef på Krav till Epoch Times.

Hälsotrenden och det ökade miljötänket är orsaken. Företagarna är inte sena att hänga på, och åtta av tio siktar nu på att bredda sitt ekologiska sortiment, enligt en enkät som Livsmedelsföretagen gjort bland medlemsföretagen.

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

– Frukt och grönt är de varor som är inkörsporten till ekologiskt för många konsumenter, men det är fortfarande ägg och mejeriprodukter som säljer mest, säger Kristin Karlsson.

Fler ekologiska gårdar behövs

Men den ökade efterfrågan innebär också utmaningar. Det svenskproducerade räcker inte till, och en hel del måste importeras, särskilt frukt och grönt. Det krävs fler gårdar som producerar ekologiskt här i Sverige.

Samtidigt är många bönder tveksamma till att lägga om, främst av ekonomiska skäl. En omläggning kan ta 1-3 år. Det är dyrt att bygga om, och det krävs bland annat mer betesmark, större stallytor och ekologiskt foder.

Lantbruket i Sverige har det svårt. Det speglas även i den ekologiska produktionen. Jordbruksverkets preliminära statistik visar att cirka 1 000 ekologiska bönder slutade producera under 2014, enligt lantbrukarnas tidning ATL.

Men Peder Larsson, handläggare på Jordbruksverket, tonar ner betydelsen av detta något. Bland de lantbrukare som har slutat är en stor del kretsloppsinriktade och har ekologisk, men inte certifierad produktion, sade han till ATL tidigare i år. På Krav ser man inte heller så allvarligt på saken.

Hur gärna vill handlarna egentligen sälja ekologiskt?

– Under förra året tappade vi totalt omkring 100 Krav-certifierade gårdar, men våra undersökningar visar att det framför allt beror på den allmänna strukturrationaliseringen, och att bönder blir äldre och av det skälet slutar, säger Kristin Karlsson.

Marknadens aktörer viktiga

Hittills i år har Krav fått positiva signaler om att fler bönder går över till ekologiskt. De arbetar också aktivt med att hjälpa bönderna att ställa om. Lönsamhet, enklare regler, och fortsatta satsningar för att stimulera konsumenternas efterfrågan står i fokus. Marknadens aktörer har också en viktig roll.

– Flera har ingått långsiktiga avtal med bönderna, främst inom ägg- och grisproduktion, vilket har lett till att de i större utsträckning vågat investera, säger Karlsson.

Ett annat sätt att stimulera tillväxten är att rikta blicken utanför Sveriges gränser. Krav har nyss varit på exportmässa i Hongkong, och i slutet av september ska de träffa Business Sweden för att diskutera export av ekologiskt.

–Det är för att visa bönderna att det också finns en marknad utanför Sverige, säger Karlsson.

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

KRAV
KRAV-märket visar att en vara är producerad på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

I den ekologiska odlingen får man inte använda konstgödsel och syntetiskt framställda kemiska bekämpningsmedel. Fodret till djuren ska vara ekologiskt och till största delen odlat på den egna gården. Det är också viktigt att djuren får vara utomhus och får utlopp för sina naturliga beteenden.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024