loading(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)
(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)
Miljö

Hur gärna vill handlarna egentligen sälja ekologiskt?

Susanne W Lamm - Epoch Times

Hur kommer det sig att våra största, miljömedvetna matkedjor säljer kraftigt besprutade vindruvor? Och hur ska de butiker som vägrar sälja dem klara konkurrensen mot de stora jättarna?

Både Coop och ICA profilerar sig själva som miljömedvetna företag. Coop har varit en svensk föregångare i att ställa om till ekologisk mat. Idag är runt 20 procent av deras varor ekologiska.

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Men när man kommer in i en vanlig matbutik är det första man möter ofta bingar överfyllda med ”konventionella” produkter, det vill säga produkter som inte odlats eller tillverkats ekologiskt. De är framlagda så att kunderna ska lockas till att köpa dem.

– Istället hade man ju kunnat lassa fram ekologiska alternativ just för att hjälpa konsumenter att välja lite mera miljömässigt, säger Emelie Hansson, Naturskyddsföreningens expert på mat- och jordbruksfrågor.

Barn gillar ofta vindruvor och russin. Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen tycker att man bör köpa antingen ekologiskt eller byta till någon annan frukt, eftersom de ofta innehåller rester av bekämpningsmedel. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Barn gillar ofta vindruvor och russin. Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen tycker att man bör köpa antingen ekologiskt eller byta till någon annan frukt, eftersom de ofta innehåller rester av bekämpningsmedel. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

Coops hållbarhetsstrateg Anneli Bylund säger att de tycker att det är ”viktigt att sälja både ekologiska och konventionellt odlade matvaror”. Dels för att kunderna är vana vid vissa populära märkesvaror, och dels för att deras kunder har ”olika plånböcker”. De ekologiska alternativen har ofta ett högre pris.

Men konkurrenssituationen gör också att det finns en ekonomisk motivation bakom försäljningen, eftersom de billiga varorna drar in pengar till företaget.

– Har man fått ett stort parti av någonting så vill vi ju att det ska säljas, säger Anneli Bylund.

Vindruvor bland det mest besprutade

I alla de tre Coop Forum-butiker som Epoch Times undersökte ligger konventionellt odlade vindruvor travade på en prominent plats.

I ungefär 96 procent av vindruvorna som Livsmedelsverket gör tester på hittar de kemiska bekämpningsmedel. Man har till och med hittat 12 olika bekämpningsmedel i ett och samma tråg, berättar Emelie Hansson. Konventionella vindruvor är bland de matvaror som Naturskyddsföreningen tycker att man bör undvika som konsument.

”All konventionellt odlad mat har ju rester av bekämpningsmedel, så är det ju.”

– Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop

Coop säger att de besprutade vindruvorna kan vara ett ”tillfälligt parti som Coop fått in just den veckan” som Epoch Times var där.

De anser inte att de säljer några hälsovådliga produkter, eftersom varorna är godkända av Livsmedelsverket. Livsmedelsverkets gränsvärden för livsmedel som säljs i matvaruhandeln regleras på EU-nivå. Men:

Coops pressansvarige Tobias Rydergren och hållbarhetsstrateg Anneli Bylund berättar om Coops ekologiska varumärke Änglamark. De har även två andra Coop-varumärken med konventionella varor. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Coops pressansvarige Tobias Rydergren och hållbarhetsstrateg Anneli Bylund berättar om Coops ekologiska varumärke Änglamark. De har även två andra Coop-varumärken med konventionella varor. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

– All konventionellt odlad mat har ju rester av bekämpningsmedel, så är det ju. De testas ju av Livsmedelsverket, och Livsmedelsverket stoppar ju produkter med jämna mellanrum, säger Tobias Rydergren som är pressansvarig på Coop .

Stora mängder bekämpningsmedel

220 000 ton kemiska bekämpningsmedel sprids varje år i det europeiska jordbruket. Av det används nästan 15 procent till vindruvor. Kemikalierna som sprids i naturen skadar den biologiska mångfalden. På kort och lång sikt kan de också påverka människors hälsa. Naturskyddsföreningen menar att man idag vet för lite om de långsiktiga effekterna av bekämpningsmedel på hälsa och miljö.

Potatis är den mest besprutade grödan i Sverige. På frågan om varför Coop inte övergår till ekologisk svensk potatis istället för konventionellt odlad svensk potatis, svarar Bylund att en del av de ekologiska matvarorna som det är stor efterfrågan på, som till exempel ägg, tar slut hos leverantörerna. Enligt Emelie Hansson handlar det om att skapa långsiktiga kontrakt med de ekologiska bönderna så att de har möjlighet att producera mer till en ökad efterfrågan.

”Jag tycker att man som handlare måste kunna ta sitt ansvar och säga att vi säljer inte sådan här skit.”

– Johannes Cullberg, vd på Paradiset

Coop har dock inte för avsikt att utesluta några matvaruprodukter så länge deras kunder vill köpa dem.

Emelie Hansson tycker generellt att affären gör det svårt för konsumenten att handla rätt och navigera bland alla varor.

– Känslan när man kommer in i en så här stor affär är att det är ganska svårt när man utsätts för så många val hela tiden, säger hon.

Servera det bästa valet

Johannes Cullberg är vd och grundare till den ekologiska matvarubutiken Paradiset, som just öppnade sin andra butik i Stockholm. Han anser att livsmedelsbranschen saknar ryggrad.

– Jag tycker att man som handlare måste kunna ta sitt ansvar och säga att vi säljer inte sådan här skit, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg tycker att handlare måste ta ansvar och inte sälja potentiellt hälsovådliga matvaror. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Johannes Cullberg tycker att handlare måste ta ansvar och inte sälja potentiellt hälsovådliga matvaror. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

Han struntar i vad Livsmedelsverket säger om giftrester, tillsatser och gränsvärden. Förr i tiden duschade man i miljögiftet DDT och trodde att det var ofarligt.

Hans roll som dagligvaruhandlare, och kunnig på sitt område, är att servera det bästa valet till konsumenterna så att de slipper att vara utbildade kemister när de vill köpa bra matprodukter, säger han.

Cullberg fick idén att starta Paradiset för några år sedan när han fått sitt andra barn. Många blir lite extra miljömedvetna när de får barn – man vill ju inte mata barnet med olika tillsatser och rester av bekämpningsmedel.

Tröttnade på manipulationer

Eftersom Cullberg själv är dagligvaruhandlare i botten – han var med och byggde upp Lidl i Norge – så såg han så tydligt hur butikerna försökte att manipulera honom att köpa konventionella varor genom hur de placerades i förhållande till varandra.

– Jag blev lite arg, helt enkelt. Det finns väldigt få dagligvaruentreprenörer i Sverige, och jag tänkte att jag får väl göra det själv, säger Cullberg.

En bra produkt är som produkterna var för 50 år sedan, säger han. På den tiden stoppade man inte i en massa konstiga tillsatser i maten för att de skulle hålla längre, bli sötare, eller av någon annan anledning. Han går i god för att Paradisets matvaror är fria från artificiella aromer, smakämnen och sötningsmedel. 80 procent av sortimentet är ekologiskt.

(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

(Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

– Förlorar vi kunder på att välja bort artiklar kan man fråga sig, och så är det absolut. Vi säljer inte Coca cola, Red Bull, cigaretter och sådana saker, berättar Cullberg.

Och konkurrensen är hård. Att öppna en ny matvarukedja i Sverige är inte så lätt. Här finns ett fåtal stora aktörer. ICA dominerar marknaden, följd av Coop och Hemköp. Paradiset är den första aktören på länge som nu ska satsa på att bygga upp ett nytt alternativ. Målsättningen är att öppna 20 butiker runtom i Sverige inom fem år.

Hittills har Paradiset blivit motarbetade. Till exempel stoppades de när de letade ny lokal, eftersom en av de stora inte ville ha konkurrens av dem. Men Cullberg ser positivt på framtiden. Han tänker att han kan vara lite mer frispråkig i sin position.

– Jag hoppas ju att vi som underdog kan få hela branschen att bli bättre och mer renhårig och ta lite ansvar, säger Johannes Cullberg.

VIDEO: Så här tillverkas falska hönsägg i Kina

Johannes Cullberg om hur man manipulerar en kund att köpa en lönsam majskyckling:

  1. Man tar en billig 30-kronorskyckling, som levde i 28 dagar under hemska förhållanden innan den nackades. Det här är bara en pris-bulkprodukt.
  2. Man lägger 30-kronorskycklingen till vänster. I mitten lägger man en majskyckling, på vilken man som handlare tjänar ganska mycket pengar i antal kronor, eftersom det priset ligger på runt 75-80 kronor. Den vill man gärna sälja om man är butiksägare.
  3. Till höger om den lägger man ekokycklingen för kanske 120 kronor. Och ofta är den platsen tom, för det fanns ingen ekokyckling – eller kanske tog de inte ens in den. Men prislappen på 120 kronor ligger där.
  4. Jämför man 120 kronor med 30, får man en faktor 4 i pris.
  5. Då kommer jag som kund, om jag hade för avsikt att köpa en ekokyckling från början, tycka att den känns enormt dyr. Då väljer jag majskycklingen i mitten, för jag kan inte tänka mig att köpa den billigaste, av etiska skäl.

Den här prisstrategin används till att få folk att köpa saker som de kanske inte hade velat köpa.

ICA har inte svarat på förfrågan om intervju.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)
(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)
Miljö

Hur gärna vill handlarna egentligen sälja ekologiskt?

Susanne W Lamm - Epoch Times

Hur kommer det sig att våra största, miljömedvetna matkedjor säljer kraftigt besprutade vindruvor? Och hur ska de butiker som vägrar sälja dem klara konkurrensen mot de stora jättarna?

Både Coop och ICA profilerar sig själva som miljömedvetna företag. Coop har varit en svensk föregångare i att ställa om till ekologisk mat. Idag är runt 20 procent av deras varor ekologiska.

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Men när man kommer in i en vanlig matbutik är det första man möter ofta bingar överfyllda med ”konventionella” produkter, det vill säga produkter som inte odlats eller tillverkats ekologiskt. De är framlagda så att kunderna ska lockas till att köpa dem.

– Istället hade man ju kunnat lassa fram ekologiska alternativ just för att hjälpa konsumenter att välja lite mera miljömässigt, säger Emelie Hansson, Naturskyddsföreningens expert på mat- och jordbruksfrågor.

Barn gillar ofta vindruvor och russin. Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen tycker att man bör köpa antingen ekologiskt eller byta till någon annan frukt, eftersom de ofta innehåller rester av bekämpningsmedel. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Barn gillar ofta vindruvor och russin. Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen tycker att man bör köpa antingen ekologiskt eller byta till någon annan frukt, eftersom de ofta innehåller rester av bekämpningsmedel. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

Coops hållbarhetsstrateg Anneli Bylund säger att de tycker att det är ”viktigt att sälja både ekologiska och konventionellt odlade matvaror”. Dels för att kunderna är vana vid vissa populära märkesvaror, och dels för att deras kunder har ”olika plånböcker”. De ekologiska alternativen har ofta ett högre pris.

Men konkurrenssituationen gör också att det finns en ekonomisk motivation bakom försäljningen, eftersom de billiga varorna drar in pengar till företaget.

– Har man fått ett stort parti av någonting så vill vi ju att det ska säljas, säger Anneli Bylund.

Vindruvor bland det mest besprutade

I alla de tre Coop Forum-butiker som Epoch Times undersökte ligger konventionellt odlade vindruvor travade på en prominent plats.

I ungefär 96 procent av vindruvorna som Livsmedelsverket gör tester på hittar de kemiska bekämpningsmedel. Man har till och med hittat 12 olika bekämpningsmedel i ett och samma tråg, berättar Emelie Hansson. Konventionella vindruvor är bland de matvaror som Naturskyddsföreningen tycker att man bör undvika som konsument.

”All konventionellt odlad mat har ju rester av bekämpningsmedel, så är det ju.”

– Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop

Coop säger att de besprutade vindruvorna kan vara ett ”tillfälligt parti som Coop fått in just den veckan” som Epoch Times var där.

De anser inte att de säljer några hälsovådliga produkter, eftersom varorna är godkända av Livsmedelsverket. Livsmedelsverkets gränsvärden för livsmedel som säljs i matvaruhandeln regleras på EU-nivå. Men:

Coops pressansvarige Tobias Rydergren och hållbarhetsstrateg Anneli Bylund berättar om Coops ekologiska varumärke Änglamark. De har även två andra Coop-varumärken med konventionella varor. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Coops pressansvarige Tobias Rydergren och hållbarhetsstrateg Anneli Bylund berättar om Coops ekologiska varumärke Änglamark. De har även två andra Coop-varumärken med konventionella varor. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

– All konventionellt odlad mat har ju rester av bekämpningsmedel, så är det ju. De testas ju av Livsmedelsverket, och Livsmedelsverket stoppar ju produkter med jämna mellanrum, säger Tobias Rydergren som är pressansvarig på Coop .

Stora mängder bekämpningsmedel

220 000 ton kemiska bekämpningsmedel sprids varje år i det europeiska jordbruket. Av det används nästan 15 procent till vindruvor. Kemikalierna som sprids i naturen skadar den biologiska mångfalden. På kort och lång sikt kan de också påverka människors hälsa. Naturskyddsföreningen menar att man idag vet för lite om de långsiktiga effekterna av bekämpningsmedel på hälsa och miljö.

Potatis är den mest besprutade grödan i Sverige. På frågan om varför Coop inte övergår till ekologisk svensk potatis istället för konventionellt odlad svensk potatis, svarar Bylund att en del av de ekologiska matvarorna som det är stor efterfrågan på, som till exempel ägg, tar slut hos leverantörerna. Enligt Emelie Hansson handlar det om att skapa långsiktiga kontrakt med de ekologiska bönderna så att de har möjlighet att producera mer till en ökad efterfrågan.

”Jag tycker att man som handlare måste kunna ta sitt ansvar och säga att vi säljer inte sådan här skit.”

– Johannes Cullberg, vd på Paradiset

Coop har dock inte för avsikt att utesluta några matvaruprodukter så länge deras kunder vill köpa dem.

Emelie Hansson tycker generellt att affären gör det svårt för konsumenten att handla rätt och navigera bland alla varor.

– Känslan när man kommer in i en så här stor affär är att det är ganska svårt när man utsätts för så många val hela tiden, säger hon.

Servera det bästa valet

Johannes Cullberg är vd och grundare till den ekologiska matvarubutiken Paradiset, som just öppnade sin andra butik i Stockholm. Han anser att livsmedelsbranschen saknar ryggrad.

– Jag tycker att man som handlare måste kunna ta sitt ansvar och säga att vi säljer inte sådan här skit, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg tycker att handlare måste ta ansvar och inte sälja potentiellt hälsovådliga matvaror. (Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

Johannes Cullberg tycker att handlare måste ta ansvar och inte sälja potentiellt hälsovådliga matvaror. (Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

Han struntar i vad Livsmedelsverket säger om giftrester, tillsatser och gränsvärden. Förr i tiden duschade man i miljögiftet DDT och trodde att det var ofarligt.

Hans roll som dagligvaruhandlare, och kunnig på sitt område, är att servera det bästa valet till konsumenterna så att de slipper att vara utbildade kemister när de vill köpa bra matprodukter, säger han.

Cullberg fick idén att starta Paradiset för några år sedan när han fått sitt andra barn. Många blir lite extra miljömedvetna när de får barn – man vill ju inte mata barnet med olika tillsatser och rester av bekämpningsmedel.

Tröttnade på manipulationer

Eftersom Cullberg själv är dagligvaruhandlare i botten – han var med och byggde upp Lidl i Norge – så såg han så tydligt hur butikerna försökte att manipulera honom att köpa konventionella varor genom hur de placerades i förhållande till varandra.

– Jag blev lite arg, helt enkelt. Det finns väldigt få dagligvaruentreprenörer i Sverige, och jag tänkte att jag får väl göra det själv, säger Cullberg.

En bra produkt är som produkterna var för 50 år sedan, säger han. På den tiden stoppade man inte i en massa konstiga tillsatser i maten för att de skulle hålla längre, bli sötare, eller av någon annan anledning. Han går i god för att Paradisets matvaror är fria från artificiella aromer, smakämnen och sötningsmedel. 80 procent av sortimentet är ekologiskt.

(Foto: Tobias Elvhage/ Epoch Times Sverige)

(Foto: Tobias Elvhage/Epoch Times Sverige)

– Förlorar vi kunder på att välja bort artiklar kan man fråga sig, och så är det absolut. Vi säljer inte Coca cola, Red Bull, cigaretter och sådana saker, berättar Cullberg.

Och konkurrensen är hård. Att öppna en ny matvarukedja i Sverige är inte så lätt. Här finns ett fåtal stora aktörer. ICA dominerar marknaden, följd av Coop och Hemköp. Paradiset är den första aktören på länge som nu ska satsa på att bygga upp ett nytt alternativ. Målsättningen är att öppna 20 butiker runtom i Sverige inom fem år.

Hittills har Paradiset blivit motarbetade. Till exempel stoppades de när de letade ny lokal, eftersom en av de stora inte ville ha konkurrens av dem. Men Cullberg ser positivt på framtiden. Han tänker att han kan vara lite mer frispråkig i sin position.

– Jag hoppas ju att vi som underdog kan få hela branschen att bli bättre och mer renhårig och ta lite ansvar, säger Johannes Cullberg.

VIDEO: Så här tillverkas falska hönsägg i Kina

Johannes Cullberg om hur man manipulerar en kund att köpa en lönsam majskyckling:

  1. Man tar en billig 30-kronorskyckling, som levde i 28 dagar under hemska förhållanden innan den nackades. Det här är bara en pris-bulkprodukt.
  2. Man lägger 30-kronorskycklingen till vänster. I mitten lägger man en majskyckling, på vilken man som handlare tjänar ganska mycket pengar i antal kronor, eftersom det priset ligger på runt 75-80 kronor. Den vill man gärna sälja om man är butiksägare.
  3. Till höger om den lägger man ekokycklingen för kanske 120 kronor. Och ofta är den platsen tom, för det fanns ingen ekokyckling – eller kanske tog de inte ens in den. Men prislappen på 120 kronor ligger där.
  4. Jämför man 120 kronor med 30, får man en faktor 4 i pris.
  5. Då kommer jag som kund, om jag hade för avsikt att köpa en ekokyckling från början, tycka att den känns enormt dyr. Då väljer jag majskycklingen i mitten, för jag kan inte tänka mig att köpa den billigaste, av etiska skäl.

Den här prisstrategin används till att få folk att köpa saker som de kanske inte hade velat köpa.

ICA har inte svarat på förfrågan om intervju.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024