loadingJohannes Cullberg och Henrik Strinning på matmarknaden Paradiset i Stockholm, som nyligen utsågs till årets Ekobutik 2015 på Ekogalan och vann Årets Hjärta på Fast Food Awards. (Foto: Paradiset)
Johannes Cullberg och Henrik Strinning på matmarknaden Paradiset i Stockholm, som nyligen utsågs till årets Ekobutik 2015 på Ekogalan och vann Årets Hjärta på Fast Food Awards. (Foto: Paradiset)
Inrikes

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Malin Nordstrand - Epoch Times

I England, Tyskland, Holland och USA finns de sedan länge: de ekologiska matvarukedjorna, med naturlig, ren och miljövänlig mat. Sverige har fått vänta, eftersom ingen vågat satsa så stort, men i vår tas ett steg på vägen. Då öppnar matmarknaden Paradiset ännu en butik i Stockholm. Målet är en kedja på 25 butiker över hela landet inom fem år.

– Det blir drygt tio i Stockholmstrakten. Ute i landet är det storstäder och universitetsstäder vi tittar på, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matmarknaden Paradiset på Södermalm i Stockholm.

Stor erfarenhet och kompetens

Idén till Paradiset föddes för några år sedan, ungefär samtidigt som Johannes Cullbergs andra barn. Han upplevde en frustration över att behöva springa runt till en massa olika butiker för att få tag på den mat han ville ha till sig och sin familj.

– Jag ville ha en butik med rena och naturliga produkter, och det skulle vara en härlig upplevelse att handla.

”Paradiset är allt jag står för, det är min dröm ‘butikifierad’.”

– Johannes Cullberg

Två år senare slogs portarna upp till Paradisets första butik. Men att starta en butikskedja med fullsortiment är inget man gör lättvindigt. Det krävs erfarenhet och kunskap från livsmedelsbranschen.

Johannes Cullberg var också medveten om att fastän han hade byggt upp Lidl i Norge, så räckte inte hans egen kompetens till.

– Jag har verkligen satsat på att få in de bästa medarbetarna jag kan. Vi har en enorm kompetens, vilket är helt nödvändigt, säger han.

– Jag är också ganska duktig på att vara prestigelös. Hade jag trott att jag skulle kunna driva det här själv, så hade det gått i konkurs för länge sedan.

Småskaligt och naturligt

Johannes Cullberg berättar att de i första hand arbetar med småskalig produktion. Det ska gärna vara ekologiskt, men det är inte ett måste – det är lika viktigt att det är rent och naturligt. Konsumenterna ska inte behöva oroa sig för onödiga tillsatser och gifter.

– Livsmedelsproducenter stoppar väldigt mycket i maten som absolut inte hör hemma där och inte behövs, så vi har rensat ut ungefär 200 E-ämnen från alla produkter i vår butik.

Idag har de omkring 75 procent ekologiskt och butiken är Kravcertifierad.

Det hållbara ska bli norm

Kravs försäljningschef, Johan Cejie, tycker att Paradisets koncept är helt rätt i tiden.

– Vi ser att den här gruppen bland konsumenter som är intresserade av hållbar konsumtion växer både stadigt och kraftigt. De väljer butik utifrån vilket utbud de har av miljömärkt och ekologiskt.

Att efterfrågan på ekologiskt håller i sig stärks också av en marknadsrapport som Krav släpper nu i veckan, säger Johan Cejie.

– Man kan se att alla kedjorna, och även alla grossister till restauranger, säger att det här är något betydligt större än bara en tillfällig nyck. De planerar allihop för att det kommer att bli en kraftigt ökad försäljning även i år och nästa år.

Johan Cejie tycker att det är bra att de som har startat Paradiset kommer från dagligvarubranschen, eftersom det ökar chansen för att lyckas.

– De vet verkligen vad det handlar om. De är proffs, och deras ambition är att förskjuta hela branschen. De vill göra det hållbara till norm.

”Det jag hoppas på är att Ica och Coop ska titta på Paradiset och säga: ‘Jamen titta, det går ju!'”

– Johan Cejie, KRAV

En kedja på 25 butiker påverkar väldigt mycket i branschen, och i längden kan det här leda till att andra butikskedjor vågar satsa mer på ekologiskt. Det skulle i sin tur också kunna förbättra situationen för våra svenska ekobönder, säger Johan Cejie.

– Det jag hoppas på är att Ica och Coop ska titta på Paradiset och säga: ”Jamen titta, det går ju!”

En frukt- och grönsaksavdelning helt utan giftiga bekämpningsmedel på matmarknaden Paradiset. (Foto: Paradiset)

En del av frukt- och grönsaksavdelningen på matmarknaden Paradiset. (Foto: Paradiset)

Viktigt att ta ansvar

Trots att riskerna var stora, och att många experter avrådde från att starta upp projektet, så har det blivit en succé, säger Johannes Cullberg. Och belöningen är obeskrivbar.

– Paradiset är allt jag står för, det är min dröm ”butikifierad”. Jag vill erbjuda ett bra alternativ där man kan känna sig trygg med att allt man handlar är sjyst och utvalt för att göra gott, och visa resten av handeln att man faktiskt kan ta ett ansvar, säger Johannes Cullberg.

KRAV
Krav är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

”Zombiekött” och te med gummibollar bland fjolårets kinesiska matskandaler

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingJohannes Cullberg och Henrik Strinning på matmarknaden Paradiset i Stockholm, som nyligen utsågs till årets Ekobutik 2015 på Ekogalan och vann Årets Hjärta på Fast Food Awards. (Foto: Paradiset)
Johannes Cullberg och Henrik Strinning på matmarknaden Paradiset i Stockholm, som nyligen utsågs till årets Ekobutik 2015 på Ekogalan och vann Årets Hjärta på Fast Food Awards. (Foto: Paradiset)
Inrikes

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

Malin Nordstrand - Epoch Times

I England, Tyskland, Holland och USA finns de sedan länge: de ekologiska matvarukedjorna, med naturlig, ren och miljövänlig mat. Sverige har fått vänta, eftersom ingen vågat satsa så stort, men i vår tas ett steg på vägen. Då öppnar matmarknaden Paradiset ännu en butik i Stockholm. Målet är en kedja på 25 butiker över hela landet inom fem år.

– Det blir drygt tio i Stockholmstrakten. Ute i landet är det storstäder och universitetsstäder vi tittar på, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matmarknaden Paradiset på Södermalm i Stockholm.

Stor erfarenhet och kompetens

Idén till Paradiset föddes för några år sedan, ungefär samtidigt som Johannes Cullbergs andra barn. Han upplevde en frustration över att behöva springa runt till en massa olika butiker för att få tag på den mat han ville ha till sig och sin familj.

– Jag ville ha en butik med rena och naturliga produkter, och det skulle vara en härlig upplevelse att handla.

”Paradiset är allt jag står för, det är min dröm ‘butikifierad’.”

– Johannes Cullberg

Två år senare slogs portarna upp till Paradisets första butik. Men att starta en butikskedja med fullsortiment är inget man gör lättvindigt. Det krävs erfarenhet och kunskap från livsmedelsbranschen.

Johannes Cullberg var också medveten om att fastän han hade byggt upp Lidl i Norge, så räckte inte hans egen kompetens till.

– Jag har verkligen satsat på att få in de bästa medarbetarna jag kan. Vi har en enorm kompetens, vilket är helt nödvändigt, säger han.

– Jag är också ganska duktig på att vara prestigelös. Hade jag trott att jag skulle kunna driva det här själv, så hade det gått i konkurs för länge sedan.

Småskaligt och naturligt

Johannes Cullberg berättar att de i första hand arbetar med småskalig produktion. Det ska gärna vara ekologiskt, men det är inte ett måste – det är lika viktigt att det är rent och naturligt. Konsumenterna ska inte behöva oroa sig för onödiga tillsatser och gifter.

– Livsmedelsproducenter stoppar väldigt mycket i maten som absolut inte hör hemma där och inte behövs, så vi har rensat ut ungefär 200 E-ämnen från alla produkter i vår butik.

Idag har de omkring 75 procent ekologiskt och butiken är Kravcertifierad.

Det hållbara ska bli norm

Kravs försäljningschef, Johan Cejie, tycker att Paradisets koncept är helt rätt i tiden.

– Vi ser att den här gruppen bland konsumenter som är intresserade av hållbar konsumtion växer både stadigt och kraftigt. De väljer butik utifrån vilket utbud de har av miljömärkt och ekologiskt.

Att efterfrågan på ekologiskt håller i sig stärks också av en marknadsrapport som Krav släpper nu i veckan, säger Johan Cejie.

– Man kan se att alla kedjorna, och även alla grossister till restauranger, säger att det här är något betydligt större än bara en tillfällig nyck. De planerar allihop för att det kommer att bli en kraftigt ökad försäljning även i år och nästa år.

Johan Cejie tycker att det är bra att de som har startat Paradiset kommer från dagligvarubranschen, eftersom det ökar chansen för att lyckas.

– De vet verkligen vad det handlar om. De är proffs, och deras ambition är att förskjuta hela branschen. De vill göra det hållbara till norm.

”Det jag hoppas på är att Ica och Coop ska titta på Paradiset och säga: ‘Jamen titta, det går ju!'”

– Johan Cejie, KRAV

En kedja på 25 butiker påverkar väldigt mycket i branschen, och i längden kan det här leda till att andra butikskedjor vågar satsa mer på ekologiskt. Det skulle i sin tur också kunna förbättra situationen för våra svenska ekobönder, säger Johan Cejie.

– Det jag hoppas på är att Ica och Coop ska titta på Paradiset och säga: ”Jamen titta, det går ju!”

En frukt- och grönsaksavdelning helt utan giftiga bekämpningsmedel på matmarknaden Paradiset. (Foto: Paradiset)

En del av frukt- och grönsaksavdelningen på matmarknaden Paradiset. (Foto: Paradiset)

Viktigt att ta ansvar

Trots att riskerna var stora, och att många experter avrådde från att starta upp projektet, så har det blivit en succé, säger Johannes Cullberg. Och belöningen är obeskrivbar.

– Paradiset är allt jag står för, det är min dröm ”butikifierad”. Jag vill erbjuda ett bra alternativ där man kan känna sig trygg med att allt man handlar är sjyst och utvalt för att göra gott, och visa resten av handeln att man faktiskt kan ta ett ansvar, säger Johannes Cullberg.

KRAV
Krav är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

”Zombiekött” och te med gummibollar bland fjolårets kinesiska matskandaler

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024