loadingBilder från origamiutställningen Surface to Structure, på Cooper Union i New York, som ägde rum mellan 19 juni och 3 juli. De följande bilderna togs på invigningsdagen 19 juni 2014. (Foto: Samira Bouaou / Epoch Times)
Bilder från origamiutställningen Surface to Structure, på Cooper Union i New York, som ägde rum mellan 19 juni och 3 juli. De följande bilderna togs på invigningsdagen 19 juni 2014. (Foto: Samira Bouaou / Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Klurig matematisk origami – se vad man kan göra av papper (+bilder)

Christine Lin, Epoch Times

Om du som vuxen fortfarande är stolt över att du kommer ihåg hur man viker en origamitrana eller en samurajhatt, kan du förundras och få inspiration av de här bilderna.

USA:s första origamiutställning ägde rum för 55 år sedan på ”Cooper Union för främjandet av vetenskap och konst”. Surface to Structure är en omvärdering av den utställningen, och med 134 verk av 88 konstnärer visades hur origamidesign har utvecklats med hjälp av bildbehandlingsprogram och komplicerad matematik.

Häpnadsväckande papperskonst – origami

– Ett av mina mål är att bryta ned vad den traditionella uppfattningen om origami är, att det är ett enkelt pappershantverk när det i verkligheten kan vara en mycket seriösare konstform, säger utställningsintendenten Uyen Nguyen.

Upptäckte origamis möjligheter

Liksom de flesta barn hade Nguyen vikta pappersflygplan och andra enkla föremål, men hon blev på allvar intresserad av origami när hon studerade det maskintekniska programmet vid Cooper Union.

Under sitt andra år arbetade hon på ett designprojekt av en origamicylinder som skulle vecklas ut och expandera av sig själv för att hålla en artär öppen. Även om projektet inte föll ut som tänkt, blev erfarenheten en känsla av att ha berikats i sin uppskattning av origamis mer tekniska aspekter.

– Det finns en hel del matematiska tillämpningar i origami. Det fungerar på två sätt – du kan använda origami för att studera matematik och du kan använda matematik för att skapa komplicerad origami, säger hon.

Matematik och origami

Den amerikanska origamimästaren Robert Lang skrev en programvara kallad Treemaker som låter honom skapa ett utskriftsvänligt veckmönster från en grov skiss. Bland hans verk på utställningen ingick en pilgrimsfalk, en kalkon-gam vid namn Richard och en överraskande verklighetstrogen gul jacka.

Till flera av verken visas utskrifter av mönstren så att åskådarna kan uppskatta det stora antalet berg- och dal-vikningar, och axiella vikningar som behövs för att bygga en liten insekt eller fågel.

Martin och Erik Demaine, som är far och son och MIT-professorer (Massachusetts Institute of Technology), skapar böljande skulpturer som börjar med koncentriska skåror i papper. För dem är origami ett sätt att förstå tillämpning av böjda veck i tillverkning och konstruktion.

– Matematiken av böjda veck är ännu inte lika väl definierad och kända som linjära veck och det är en av de frågor som intresserar dem, säger Nguyen.

Ann gör skulpturer för godhet och fred

Flera artister tillämpar matematik för modulorigami byggda av flera samverkande enheter vikt papper. Andra använder mosaik i sina konstruktioner på en plan yta.

Thomas Crain skapade ett antal korgar som ser ut som om varje korg var vävd av pappersremsor, men korgarna är faktiskt vikta och utförda i mosaik för att bilda korgens vävmönster, vilket ser verkar som svart magi för den oinvigde.

För att förstå logiken, speciellt i dessa komplicerade strukturer, krävs att betraktaren har en del av konstnärernas tekniska skarpsinne. Men allt är visuellt imponerande och man behöver inte räkna ut något för att uppskatta resultatet.

Bortom papper

På japanska betyder origami ordagrant ”vika papper” men det betyder inte att origamis principer inte kan tillämpas på andra medier.

Tomohiro Tachi från Japan skär med laser ett blad av metall enligt ett origamimönster och vrider det till något som liknar en vinkelversion av Anish Kapoors ”Cloud Gate” i Chicago.

En del av utställningen handlar om mode, som har sitt eget arv av vikningar för att locka plana ytor till att bli välformade, bärbara plagg. Klänningar och accessoarer lånar här antingen element direkt från origami eller är helt och hållet skapade av vikt papper, som i fallet med Jule Waibels Entfaltung-klänning.

En medföljande video visar en modell som dansar i klänningen. När hon rör sig spänner och sväller de komplexa formerna, som ingår i kjolen, och för tankarna till minnet av en paradisfågels parningsdans.

Det mest högteknologiska verket på utställningen var nog Matthew Gardners ”Oribotics”, som kombinerar origami med robotteknik. Tre pappersblommor styrda av rörelsesensorer öppnas och stängs när besökare nalkas.

Av all teknik som används i dagens origami, kan ändå ingenting ersätta den mänskliga handen. Det mesta av origamin görs fortfarande med krävande vikning.

VIDEO: Förföljelsen av falungong i Kina

– Vi är alla kända för att vara lite besatta av vikning. Många gånger när man viker, viker man inte helt enligt den exakta mallen, och anledningen till det är att du måste ta hänsyn till papprets tjocklek, och när det byggs på får du den här som kallas krypning av papper (lager av papper dras bort från sin plats), säger Nguyen.

Detta bevisar det gamla talesättet att tekniken är bara så smart som dess användare.

Läs om Surfice to Structure-origamiutställning www.surfacetostructure.com



”Phoenix” av Satoshi Kamiya, Japan, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Star Icosahedron” av Evan Zodl, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Asymmetri” (i förgrunden) och ”Destructors VI” (i bakgrunden, stående) av Erik och Martin Demaine, USA origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Häst och Hund” av David Brill, Storbritannien, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Kaniner i farten” av Ronald Koh, vikta av Ng Boon Choon, Singapore /Malaysia, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Sork” av Bernie Peyton, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Kristallgaller av diamant” av Jeannine Mosely, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)


“Beständig prisma

“Beständig prisma” av Uyen Nguyen, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Begränsad skål” av Linda Smith, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Moln” av Scott Macri, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Intryckta boxar”, designade av David Huffman, rekonstruerade av Eli Davis, Erik Demaine, Martin Demaine, och Jennifer Ramseyer, vikta av Eli Davis och Jennifer Ramseyer, USA. En del av origamiutställningen i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Mosaikmönster av blomma” av Evan Zodl, USA, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Gorilla” av Nguyen Hung Cuong, Vietnam, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Manet” av Beth Johnson, USA, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Ärkeängeln Mikael” av Tran Trung Hieu, Vietnam, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Puzzel” av Hana Coufalova, Tjeckien, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Entfaltung” av Jule Waibel, Storbritannien, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBilder från origamiutställningen Surface to Structure, på Cooper Union i New York, som ägde rum mellan 19 juni och 3 juli. De följande bilderna togs på invigningsdagen 19 juni 2014. (Foto: Samira Bouaou / Epoch Times)
Bilder från origamiutställningen Surface to Structure, på Cooper Union i New York, som ägde rum mellan 19 juni och 3 juli. De följande bilderna togs på invigningsdagen 19 juni 2014. (Foto: Samira Bouaou / Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Klurig matematisk origami – se vad man kan göra av papper (+bilder)

Christine Lin, Epoch Times

Om du som vuxen fortfarande är stolt över att du kommer ihåg hur man viker en origamitrana eller en samurajhatt, kan du förundras och få inspiration av de här bilderna.

USA:s första origamiutställning ägde rum för 55 år sedan på ”Cooper Union för främjandet av vetenskap och konst”. Surface to Structure är en omvärdering av den utställningen, och med 134 verk av 88 konstnärer visades hur origamidesign har utvecklats med hjälp av bildbehandlingsprogram och komplicerad matematik.

Häpnadsväckande papperskonst – origami

– Ett av mina mål är att bryta ned vad den traditionella uppfattningen om origami är, att det är ett enkelt pappershantverk när det i verkligheten kan vara en mycket seriösare konstform, säger utställningsintendenten Uyen Nguyen.

Upptäckte origamis möjligheter

Liksom de flesta barn hade Nguyen vikta pappersflygplan och andra enkla föremål, men hon blev på allvar intresserad av origami när hon studerade det maskintekniska programmet vid Cooper Union.

Under sitt andra år arbetade hon på ett designprojekt av en origamicylinder som skulle vecklas ut och expandera av sig själv för att hålla en artär öppen. Även om projektet inte föll ut som tänkt, blev erfarenheten en känsla av att ha berikats i sin uppskattning av origamis mer tekniska aspekter.

– Det finns en hel del matematiska tillämpningar i origami. Det fungerar på två sätt – du kan använda origami för att studera matematik och du kan använda matematik för att skapa komplicerad origami, säger hon.

Matematik och origami

Den amerikanska origamimästaren Robert Lang skrev en programvara kallad Treemaker som låter honom skapa ett utskriftsvänligt veckmönster från en grov skiss. Bland hans verk på utställningen ingick en pilgrimsfalk, en kalkon-gam vid namn Richard och en överraskande verklighetstrogen gul jacka.

Till flera av verken visas utskrifter av mönstren så att åskådarna kan uppskatta det stora antalet berg- och dal-vikningar, och axiella vikningar som behövs för att bygga en liten insekt eller fågel.

Martin och Erik Demaine, som är far och son och MIT-professorer (Massachusetts Institute of Technology), skapar böljande skulpturer som börjar med koncentriska skåror i papper. För dem är origami ett sätt att förstå tillämpning av böjda veck i tillverkning och konstruktion.

– Matematiken av böjda veck är ännu inte lika väl definierad och kända som linjära veck och det är en av de frågor som intresserar dem, säger Nguyen.

Ann gör skulpturer för godhet och fred

Flera artister tillämpar matematik för modulorigami byggda av flera samverkande enheter vikt papper. Andra använder mosaik i sina konstruktioner på en plan yta.

Thomas Crain skapade ett antal korgar som ser ut som om varje korg var vävd av pappersremsor, men korgarna är faktiskt vikta och utförda i mosaik för att bilda korgens vävmönster, vilket ser verkar som svart magi för den oinvigde.

För att förstå logiken, speciellt i dessa komplicerade strukturer, krävs att betraktaren har en del av konstnärernas tekniska skarpsinne. Men allt är visuellt imponerande och man behöver inte räkna ut något för att uppskatta resultatet.

Bortom papper

På japanska betyder origami ordagrant ”vika papper” men det betyder inte att origamis principer inte kan tillämpas på andra medier.

Tomohiro Tachi från Japan skär med laser ett blad av metall enligt ett origamimönster och vrider det till något som liknar en vinkelversion av Anish Kapoors ”Cloud Gate” i Chicago.

En del av utställningen handlar om mode, som har sitt eget arv av vikningar för att locka plana ytor till att bli välformade, bärbara plagg. Klänningar och accessoarer lånar här antingen element direkt från origami eller är helt och hållet skapade av vikt papper, som i fallet med Jule Waibels Entfaltung-klänning.

En medföljande video visar en modell som dansar i klänningen. När hon rör sig spänner och sväller de komplexa formerna, som ingår i kjolen, och för tankarna till minnet av en paradisfågels parningsdans.

Det mest högteknologiska verket på utställningen var nog Matthew Gardners ”Oribotics”, som kombinerar origami med robotteknik. Tre pappersblommor styrda av rörelsesensorer öppnas och stängs när besökare nalkas.

Av all teknik som används i dagens origami, kan ändå ingenting ersätta den mänskliga handen. Det mesta av origamin görs fortfarande med krävande vikning.

VIDEO: Förföljelsen av falungong i Kina

– Vi är alla kända för att vara lite besatta av vikning. Många gånger när man viker, viker man inte helt enligt den exakta mallen, och anledningen till det är att du måste ta hänsyn till papprets tjocklek, och när det byggs på får du den här som kallas krypning av papper (lager av papper dras bort från sin plats), säger Nguyen.

Detta bevisar det gamla talesättet att tekniken är bara så smart som dess användare.

Läs om Surfice to Structure-origamiutställning www.surfacetostructure.com



”Phoenix” av Satoshi Kamiya, Japan, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Star Icosahedron” av Evan Zodl, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Asymmetri” (i förgrunden) och ”Destructors VI” (i bakgrunden, stående) av Erik och Martin Demaine, USA origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Häst och Hund” av David Brill, Storbritannien, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Kaniner i farten” av Ronald Koh, vikta av Ng Boon Choon, Singapore /Malaysia, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Sork” av Bernie Peyton, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Kristallgaller av diamant” av Jeannine Mosely, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)


“Beständig prisma

“Beständig prisma” av Uyen Nguyen, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Begränsad skål” av Linda Smith, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Moln” av Scott Macri, USA, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Intryckta boxar”, designade av David Huffman, rekonstruerade av Eli Davis, Erik Demaine, Martin Demaine, och Jennifer Ramseyer, vikta av Eli Davis och Jennifer Ramseyer, USA. En del av origamiutställningen i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Mosaikmönster av blomma” av Evan Zodl, USA, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Gorilla” av Nguyen Hung Cuong, Vietnam, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Manet” av Beth Johnson, USA, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Ärkeängeln Mikael” av Tran Trung Hieu, Vietnam, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Puzzel” av Hana Coufalova, Tjeckien, origamiutställning i New York. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)



”Entfaltung” av Jule Waibel, Storbritannien, origamiutställning i New York 2014. (Foto: Samira Bouaou/Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024