loadingFlaskor med företaget Huiyuans Juice i en kinesisk affär, på en bild från 2008. Tre av Kinas största juicetillverkare, Huiyuan, Haisheng och Andre, har visat sig använda rutten frukt i sin produktion. (Foto: Liu Jin/AFP/Getty Images)
Flaskor med företaget Huiyuans Juice i en kinesisk affär, på en bild från 2008. Tre av Kinas största juicetillverkare, Huiyuan, Haisheng och Andre, har visat sig använda rutten frukt i sin produktion. (Foto: Liu Jin/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinas största juicetillverkare använder rutten frukt

Epoch Times, Lu Cheng

De tre största tillverkarna av fruktjuicer i Kina har visat sig använda stora mängder ruttnande och skämd frukt i sina drycker, enligt undersökningar som nyligen publicerats i kinesisk media. Det mesta av juicen exporteras.

En fruktförsäljare på trehjuling i Xuzhou i Jiangsuprovinsen erkände utan omsvep för en reporter vad han tänkte göra med sin ruttna frukt.

Kinesiska jordgubbar var hormonbehandlade – och ihåliga

”Den här frukten kan inte säljas som människoföda”, sade fruktförsäljaren, som sade att han hette Wang. ”De är till juicetillverkarna.”

Wang pekade på Andre Juice, ett stort företag som låg på andra sidan gatan. ”Jag kan troligen få ihop tillräckligt med frukt i morgon och ta med det till företaget”, sade han till reportern från 21st Century Herald, en stor kinesisk tidning.

”Ju närmre jag kom fruktförsäljarens trehjuling, desto värre blev lukten”, berättar reportern i artikeln. ”Det droppar vätska från cykeln. Det är flugor överallt.”

Frukten värderas – sämst blir till juice

Förutom Andre Juice i Jiangsu så visade det sig att andra företag också använder sig av dålig frukt, bland annat Huyian Juice och China Haisheng Juice i Anhuiprovinsen och på andra ställen. Företagen i fråga ligger vanligtvis nära Kinas stora fruktproduktionsområden.

Lokala odlare har utvecklat en hierarki för den frukt de säljer: den bra frukten säljs till allmänheten, sämre kvalitet går till konserveringsindustrin och den allra sämsta, inklusive ruttnande frukt, går till juiceproducenterna.

Kinas vattenföroreningar är ”bortom all kontroll”

Chen, som äger en fruktmarknad i Dangshan-häradet i Anhuiprovinsen sade till reportern att han dagligen levererar i snitt mellan 20 och 30 ton ”blind frukt” till juiceföretagens fabriker i närheten. Ibland handlar det om mer än 60 ton. ”Blind frukt” betyder rutten eller skadad frukt.

Chen sade att han spenderar 400 yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) på att köpa ett ton ”blind frukt” från odlarna, som han sedan säljer vidare till juiceföretagen för 450 yuan.

Juicen exporteras till väst

Juiceföretagen Huiyuan och Andre sade till kinesisk media att det inte var några problem med deras frukt, men efter skriverierna stoppade Anhuiprovinsens livsmedelsadministration produktionen i väntan på att problemen skulle åtgärdas, enligt det statliga mediespråkröret Xinhua.

Företagens aktier föll på Hongkongbörsen med upp till 5 procent den 23 september, dagen efter medierapporteringen.

Huiyuan Juice hade en marknadsandel på nästan 50 procent i Kina 2012. Enligt Haisheng Juices hemsida så exporterar de 95 procent av sina produkter, bland annat till Nordamerika. Deras äppeljuicekoncentrat utgör 20 procent av den totala världshandeln.

Falungong ser fram emot ett nytt Kina

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFlaskor med företaget Huiyuans Juice i en kinesisk affär, på en bild från 2008. Tre av Kinas största juicetillverkare, Huiyuan, Haisheng och Andre, har visat sig använda rutten frukt i sin produktion. (Foto: Liu Jin/AFP/Getty Images)
Flaskor med företaget Huiyuans Juice i en kinesisk affär, på en bild från 2008. Tre av Kinas största juicetillverkare, Huiyuan, Haisheng och Andre, har visat sig använda rutten frukt i sin produktion. (Foto: Liu Jin/AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinas största juicetillverkare använder rutten frukt

Epoch Times, Lu Cheng

De tre största tillverkarna av fruktjuicer i Kina har visat sig använda stora mängder ruttnande och skämd frukt i sina drycker, enligt undersökningar som nyligen publicerats i kinesisk media. Det mesta av juicen exporteras.

En fruktförsäljare på trehjuling i Xuzhou i Jiangsuprovinsen erkände utan omsvep för en reporter vad han tänkte göra med sin ruttna frukt.

Kinesiska jordgubbar var hormonbehandlade – och ihåliga

”Den här frukten kan inte säljas som människoföda”, sade fruktförsäljaren, som sade att han hette Wang. ”De är till juicetillverkarna.”

Wang pekade på Andre Juice, ett stort företag som låg på andra sidan gatan. ”Jag kan troligen få ihop tillräckligt med frukt i morgon och ta med det till företaget”, sade han till reportern från 21st Century Herald, en stor kinesisk tidning.

”Ju närmre jag kom fruktförsäljarens trehjuling, desto värre blev lukten”, berättar reportern i artikeln. ”Det droppar vätska från cykeln. Det är flugor överallt.”

Frukten värderas – sämst blir till juice

Förutom Andre Juice i Jiangsu så visade det sig att andra företag också använder sig av dålig frukt, bland annat Huyian Juice och China Haisheng Juice i Anhuiprovinsen och på andra ställen. Företagen i fråga ligger vanligtvis nära Kinas stora fruktproduktionsområden.

Lokala odlare har utvecklat en hierarki för den frukt de säljer: den bra frukten säljs till allmänheten, sämre kvalitet går till konserveringsindustrin och den allra sämsta, inklusive ruttnande frukt, går till juiceproducenterna.

Kinas vattenföroreningar är ”bortom all kontroll”

Chen, som äger en fruktmarknad i Dangshan-häradet i Anhuiprovinsen sade till reportern att han dagligen levererar i snitt mellan 20 och 30 ton ”blind frukt” till juiceföretagens fabriker i närheten. Ibland handlar det om mer än 60 ton. ”Blind frukt” betyder rutten eller skadad frukt.

Chen sade att han spenderar 400 yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) på att köpa ett ton ”blind frukt” från odlarna, som han sedan säljer vidare till juiceföretagen för 450 yuan.

Juicen exporteras till väst

Juiceföretagen Huiyuan och Andre sade till kinesisk media att det inte var några problem med deras frukt, men efter skriverierna stoppade Anhuiprovinsens livsmedelsadministration produktionen i väntan på att problemen skulle åtgärdas, enligt det statliga mediespråkröret Xinhua.

Företagens aktier föll på Hongkongbörsen med upp till 5 procent den 23 september, dagen efter medierapporteringen.

Huiyuan Juice hade en marknadsandel på nästan 50 procent i Kina 2012. Enligt Haisheng Juices hemsida så exporterar de 95 procent av sina produkter, bland annat till Nordamerika. Deras äppeljuicekoncentrat utgör 20 procent av den totala världshandeln.

Falungong ser fram emot ett nytt Kina

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024