loadingSecond hand eller begagnatvaror är fortsatt populärt bland svenska. Mode och kläder är den populäraste kategorin. Foto: Shutterstock
Second hand eller begagnatvaror är fortsatt populärt bland svenska. Mode och kläder är den populäraste kategorin. Foto: Shutterstock
Inrikes

Svensk Handel: Second hand fortsätter att växa

Tony Lingefors

Försäljningen när det gäller second hand fick ett uppsving i februari jämfört med månaden innan. Enbart inom mode var omsättningen nästan en halv miljard kronor, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

Den totala omsättningen för second hand eller begagnatvaror uppgick till 1,7 miljarder kronor. Det ska jämföras med januari då försäljningen hamnade på 1,5 miljarder kronor. 

– Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSecond hand eller begagnatvaror är fortsatt populärt bland svenska. Mode och kläder är den populäraste kategorin. Foto: Shutterstock
Second hand eller begagnatvaror är fortsatt populärt bland svenska. Mode och kläder är den populäraste kategorin. Foto: Shutterstock
Inrikes

Svensk Handel: Second hand fortsätter att växa

Tony Lingefors

Försäljningen när det gäller second hand fick ett uppsving i februari jämfört med månaden innan. Enbart inom mode var omsättningen nästan en halv miljard kronor, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

Den totala omsättningen för second hand eller begagnatvaror uppgick till 1,7 miljarder kronor. Det ska jämföras med januari då försäljningen hamnade på 1,5 miljarder kronor. 

– Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024