loadingAlmi tilldelades förra året 256 315 300 kronor från Tillväxtverket för främjandet av svenska små- och medelstora bolag. Foto: Almi
Almi tilldelades förra året 256 315 300 kronor från Tillväxtverket för främjandet av svenska små- och medelstora bolag. Foto: Almi
Inrikes

Företagare: Almi konkurrerar med privata bolag

Glenn Mattsing

Företagare vittnar om konkurrens från statliga Almi, som ska gynna svenskt företagande. Almis bidrag till den svenska ekonomin har ifrågasatts tidigare, bland annat av Riksrevisionen, då för att vara svårberäknat.

Statliga Almi konkurrerar med privata aktörer som kan utföra samma uppgift utan att belasta statskassan, anser flera aktörer som Epoch Times har talat med.

I Värmland har Anette Rhudin reagerat på hur Almi tagit allt större plats på marknaden. Hon är förtroendevald revisor från Sunne, företagare och affärsutvecklare i stiftelsen Navigator som hjälper företagare med investeringar och utveckling.

Statliga bolag med samhällsuppdrag

Vissa statliga bolag har så kallat samhällsuppdrag. Dessa bolag syftar inte till ekonomisk avkastning utan till att nå andra mål som riksdagen beslutat om. Därför kan det finnas en potentiell målkonflikt då samhällsuppdragen tar resurser i anspråk, vilket påverkar hur ambitiösa de ekonomiska målen kan vara.

Styrningen av bolag med samhällsuppdrag kräver därför särskilda processer och kompetens i förvaltningen när det gäller att förtydliga uppdragen, hur uppdragen ska finansieras och hantera potentiella målkonflikter.

Exempel på sådana bolag är Almi, Kungliga Operan, Swedavia, Samhall och Systembolaget.

Almi är moderbolaget i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av respektive region och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest AB ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAlmi tilldelades förra året 256 315 300 kronor från Tillväxtverket för främjandet av svenska små- och medelstora bolag. Foto: Almi
Almi tilldelades förra året 256 315 300 kronor från Tillväxtverket för främjandet av svenska små- och medelstora bolag. Foto: Almi
Inrikes

Företagare: Almi konkurrerar med privata bolag

Glenn Mattsing

Företagare vittnar om konkurrens från statliga Almi, som ska gynna svenskt företagande. Almis bidrag till den svenska ekonomin har ifrågasatts tidigare, bland annat av Riksrevisionen, då för att vara svårberäknat.

Statliga Almi konkurrerar med privata aktörer som kan utföra samma uppgift utan att belasta statskassan, anser flera aktörer som Epoch Times har talat med.

I Värmland har Anette Rhudin reagerat på hur Almi tagit allt större plats på marknaden. Hon är förtroendevald revisor från Sunne, företagare och affärsutvecklare i stiftelsen Navigator som hjälper företagare med investeringar och utveckling.

Statliga bolag med samhällsuppdrag

Vissa statliga bolag har så kallat samhällsuppdrag. Dessa bolag syftar inte till ekonomisk avkastning utan till att nå andra mål som riksdagen beslutat om. Därför kan det finnas en potentiell målkonflikt då samhällsuppdragen tar resurser i anspråk, vilket påverkar hur ambitiösa de ekonomiska målen kan vara.

Styrningen av bolag med samhällsuppdrag kräver därför särskilda processer och kompetens i förvaltningen när det gäller att förtydliga uppdragen, hur uppdragen ska finansieras och hantera potentiella målkonflikter.

Exempel på sådana bolag är Almi, Kungliga Operan, Swedavia, Samhall och Systembolaget.

Almi är moderbolaget i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av respektive region och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest AB ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024