Den amerikanska detaljhandelskedjan Walmart meddelar att företaget ska sälja sin e-handelsverksamhet i Kina till kinesiska JD.com. Detta som en del av en strategisk allians mellan de båda företagen.
I gengäld kommer Wal-Mart Stores Inc. att äga 5 procent av aktierna i JD.com Inc. som är Kinas största e-handlare sett till omsättningen och är börsnoterat på Nasdaq.
Genom affären tar JD.com över Walmarts näthandelsplattform i Kina, Yihaodian, inkluderande varumärke, hemsida och app. Baserat på JD.coms nuvarande aktiekurs är affärens prislapp cirka 1,5 miljard dollar.
Expertens snabba tips om att göra affärer i Kina – Del 1: Mästare på pokerface
Yihaodian är en e-handelsplattform för livsmedelsförsäljning. Det startades av två kinesiska entreprenörer 2008, Walmart började investera i företaget 2011 och tog full kontroll 2015.
Brett spektrum av samarbete
När affären blev känd steg JD.coms aktiekurs med nära 5 procent på Nasdaq-börsen. E-handelsföretaget med huvudkvarter i Peking är en stor konkurrent till Alibabas Tmall och säljer huvudsakligen elektronik, mobiltelefoner och datorer.
Walmart och JD.com kommer att samarbeta på många olika sätt för att kunna fortsätta växa i Kina och även skapa kostnadsbesparande samordningsfördelar.
Företagen ska nu satsa gemensamt på flera strategiska områden i Kina, gällande handel både online och offline (alltså fysiska butiker). Som en del av avtalet kommer Walmart fortsätta att sköta Yihaodians direktförsäljning och kommer även att vara en säljare på Yihaodians marknadsplats. Båda företagen ska samarbeta för att Yihaodian ska växa.
Walmarts företag Sam’s Club China ska öppna en flaggskeppsbutik på JD.com, något som ökar tillgängligheten för Sam’s Clubs importerade kvalitetsprodukter runt landet.
Möjligheter och utmaningar
Walmarts butiker i Kina kommer att listas som utvalda återförsäljare på JD.coms plattform för utlämningsställen. Detta kommer att öka intresset för butikerna och innebär att kunderna även kan köpa färskvaror.
Kina ger förstås stora möjligheter för att sälja produkter både via nätet och via butiker. Men marknaden innebär också utmaningar när ekonomin bromsar in och konkurrensen skärps.
Analytiker tror att denna allians med JD.com kommer att öka Walmarts chanser att förbli konkurrenskraftigt på den kinesiska marknaden, och även öka försäljningen.
Rapportering av Emel Akan