loadingWalmartanställda fyller på varor i en butik i Miami i USA. Den amerikanska butikskedjan ingår nu allians med kinesiska JD.com. (Foto: Joe Raedle/Getty Images)
Walmartanställda fyller på varor i en butik i Miami i USA. Den amerikanska butikskedjan ingår nu allians med kinesiska JD.com. (Foto: Joe Raedle/Getty Images)
Utrikes

Walmart i allians med kinesiska e-handlaren JD.com

Epoch Times

Den amerikanska detaljhandelskedjan Walmart meddelar att företaget ska sälja sin e-handelsverksamhet i Kina till kinesiska JD.com. Detta som en del av en strategisk allians mellan de båda företagen.

I gengäld kommer Wal-Mart Stores Inc. att äga 5 procent av aktierna i JD.com Inc. som är Kinas största e-handlare sett till omsättningen och är börsnoterat på Nasdaq.

Genom affären tar JD.com över Walmarts näthandelsplattform i Kina, Yihaodian, inkluderande varumärke, hemsida och app. Baserat på JD.coms nuvarande aktiekurs är affärens prislapp cirka 1,5 miljard dollar.

Expertens snabba tips om att göra affärer i Kina – Del 1: Mästare på pokerface

Yihaodian är en e-handelsplattform för livsmedelsförsäljning. Det startades av två kinesiska entreprenörer 2008, Walmart började investera i företaget 2011 och tog full kontroll 2015.

Brett spektrum av samarbete

När affären blev känd steg JD.coms aktiekurs med nära 5 procent på Nasdaq-börsen. E-handelsföretaget med huvudkvarter i Peking är en stor konkurrent till Alibabas Tmall och säljer huvudsakligen elektronik, mobiltelefoner och datorer.

Walmart och JD.com kommer att samarbeta på många olika sätt för att kunna fortsätta växa i Kina och även skapa kostnadsbesparande samordningsfördelar.

Företagen ska nu satsa gemensamt på flera strategiska områden i Kina, gällande handel både online och offline (alltså fysiska butiker). Som en del av avtalet kommer Walmart fortsätta att sköta Yihaodians direktförsäljning och kommer även att vara en säljare på Yihaodians marknadsplats. Båda företagen ska samarbeta för att Yihaodian ska växa.

Walmarts företag Sam’s Club China ska öppna en flaggskeppsbutik på JD.com, något som ökar tillgängligheten för Sam’s Clubs importerade kvalitetsprodukter runt landet.

Möjligheter och utmaningar

Walmarts butiker i Kina kommer att listas som utvalda återförsäljare på JD.coms plattform för utlämningsställen. Detta kommer att öka intresset för butikerna och innebär att kunderna även kan köpa färskvaror.

Kina ger förstås stora möjligheter för att sälja produkter både via nätet och via butiker. Men marknaden innebär också utmaningar när ekonomin bromsar in och konkurrensen skärps.

Analytiker tror att denna allians med JD.com kommer att öka Walmarts chanser att förbli konkurrenskraftigt på den kinesiska marknaden, och även öka försäljningen.

Rapportering av Emel Akan

Mest lästa

Rekommenderat

loadingWalmartanställda fyller på varor i en butik i Miami i USA. Den amerikanska butikskedjan ingår nu allians med kinesiska JD.com. (Foto: Joe Raedle/Getty Images)
Walmartanställda fyller på varor i en butik i Miami i USA. Den amerikanska butikskedjan ingår nu allians med kinesiska JD.com. (Foto: Joe Raedle/Getty Images)
Utrikes

Walmart i allians med kinesiska e-handlaren JD.com

Epoch Times

Den amerikanska detaljhandelskedjan Walmart meddelar att företaget ska sälja sin e-handelsverksamhet i Kina till kinesiska JD.com. Detta som en del av en strategisk allians mellan de båda företagen.

I gengäld kommer Wal-Mart Stores Inc. att äga 5 procent av aktierna i JD.com Inc. som är Kinas största e-handlare sett till omsättningen och är börsnoterat på Nasdaq.

Genom affären tar JD.com över Walmarts näthandelsplattform i Kina, Yihaodian, inkluderande varumärke, hemsida och app. Baserat på JD.coms nuvarande aktiekurs är affärens prislapp cirka 1,5 miljard dollar.

Expertens snabba tips om att göra affärer i Kina – Del 1: Mästare på pokerface

Yihaodian är en e-handelsplattform för livsmedelsförsäljning. Det startades av två kinesiska entreprenörer 2008, Walmart började investera i företaget 2011 och tog full kontroll 2015.

Brett spektrum av samarbete

När affären blev känd steg JD.coms aktiekurs med nära 5 procent på Nasdaq-börsen. E-handelsföretaget med huvudkvarter i Peking är en stor konkurrent till Alibabas Tmall och säljer huvudsakligen elektronik, mobiltelefoner och datorer.

Walmart och JD.com kommer att samarbeta på många olika sätt för att kunna fortsätta växa i Kina och även skapa kostnadsbesparande samordningsfördelar.

Företagen ska nu satsa gemensamt på flera strategiska områden i Kina, gällande handel både online och offline (alltså fysiska butiker). Som en del av avtalet kommer Walmart fortsätta att sköta Yihaodians direktförsäljning och kommer även att vara en säljare på Yihaodians marknadsplats. Båda företagen ska samarbeta för att Yihaodian ska växa.

Walmarts företag Sam’s Club China ska öppna en flaggskeppsbutik på JD.com, något som ökar tillgängligheten för Sam’s Clubs importerade kvalitetsprodukter runt landet.

Möjligheter och utmaningar

Walmarts butiker i Kina kommer att listas som utvalda återförsäljare på JD.coms plattform för utlämningsställen. Detta kommer att öka intresset för butikerna och innebär att kunderna även kan köpa färskvaror.

Kina ger förstås stora möjligheter för att sälja produkter både via nätet och via butiker. Men marknaden innebär också utmaningar när ekonomin bromsar in och konkurrensen skärps.

Analytiker tror att denna allians med JD.com kommer att öka Walmarts chanser att förbli konkurrenskraftigt på den kinesiska marknaden, och även öka försäljningen.

Rapportering av Emel Akan

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024