loading
Volvo Cars utökar sin produktion i Kina. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Volvo Cars utökar sin produktion i Kina. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Utrikes

Volvo-produktion flyttas till Kina

Epoch Times

Volvo Cars satsar vidare i Kina. En ny fabrik öppnas, och byggandet av modellen S90 flyttas till största delen från Göteborg. Analytiker ser utvecklingen som logisk, och inte direkt hotande mot verksamheten i Sverige.

Det är knappt ett år sedan Volvo Cars lanserade sin stora sedan S90, som i första hand siktar mot marknaderna i Kina och USA.

Modellen presenterades på fabriken i Torslanda i Göteborg. Men nu har Volvo beslutat att i huvudsak flytta S90 från Torslanda till fabriker i Kina, där företagets ägare finns. När detta ska ske vill man ännu inte säga.
En viss produktion av S90 för mindre marknader blir dock kvar i Göteborg, uppger Volvo Cars.

Får nya modeller

Den svenska fabriken kommer också att få ta sig an nya Volvo-modeller, som ska introduceras under de närmaste åren.

– Så om du frågar om det här innebär negativa konsekvenser för Torslanda är svaret ett tydligt nej, säger en talesperson för Volvo Cars till TT.

Analytiker anser att flytten av S90 är väntad och logisk.

– Det säljs inte så många sedaner i Skandinavien, mest suvar och kombibilar. Kina är den stora marknaden, och det är naturligt att ha produktion nära stora marknader, säger Christer Karlsson, professor på handelshögskolan i Köpenhamn och även vid ett institut i Kina.

Nätverksföretag

Han beskriver Volvo Cars som ett ”nätverksföretag”.

– Man lokaliserar aktiviteter till de ställen där de görs bäst. Om man har produktutveckling och forskning i Göteborg, kring bilar och bilkoncept, så kan teknologin överföras till ställen där man producerar, säger Karlsson.

Bilproduktion i ett företag med globala ambitioner är ett strategiskt pussel, enligt Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.

– Om Torslanda fortsätter jobba på, med sin tradition och kunskap, är fabriken där ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, säger Sköld.

En ny version av S90, och lyxmodellen S90 Excellence, ska premiärvisas på bilmässan i kinesiska Guangzhou (tidigare Kanton) senare i november.

Tre fabriker i Kina

Volvo Cars ägs sedan 2010 av Zhejiang Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Företaget har två fabriker i Kina. En tredje, ägd av Geely, är på väg att byggas i Luqiao söder om Shanghai. Tanken är att bygga de mindre Volvo-modellerna i Luqiao, S90 i nordliga Daqing, och modellerna i 60-serien i Chengdu.

– Det kan kännas tråkigt emotionellt med en kinesisk ägare till Volvos personbilar. Men det är ett bra partnerskap, anser Christer Karlsson.

(TT)

Volvo Cars i Kina
Volvo Cars såldes 2010 från Ford till kinesiska intressen.
Zhejiang Geely Holding äger 51 procent. En regional utvecklingsfond i Daqing, i norra Kina, äger 37 procent. En liknande fond i Shanghaiområdet äger 12 procent.
Moderbolaget Geely Holding äger även biltillverkaren Geely Automobile.
Volvo Cars har bilfabriker i Chengdu och Daqing, och en motorfabrik i Zhangjiakou, nära Peking.
Kina var i fjol Volvo Cars största enskilda marknad, före Sverige och USA.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Volvo Cars utökar sin produktion i Kina. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Volvo Cars utökar sin produktion i Kina. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Utrikes

Volvo-produktion flyttas till Kina

Epoch Times

Volvo Cars satsar vidare i Kina. En ny fabrik öppnas, och byggandet av modellen S90 flyttas till största delen från Göteborg. Analytiker ser utvecklingen som logisk, och inte direkt hotande mot verksamheten i Sverige.

Det är knappt ett år sedan Volvo Cars lanserade sin stora sedan S90, som i första hand siktar mot marknaderna i Kina och USA.

Modellen presenterades på fabriken i Torslanda i Göteborg. Men nu har Volvo beslutat att i huvudsak flytta S90 från Torslanda till fabriker i Kina, där företagets ägare finns. När detta ska ske vill man ännu inte säga.
En viss produktion av S90 för mindre marknader blir dock kvar i Göteborg, uppger Volvo Cars.

Får nya modeller

Den svenska fabriken kommer också att få ta sig an nya Volvo-modeller, som ska introduceras under de närmaste åren.

– Så om du frågar om det här innebär negativa konsekvenser för Torslanda är svaret ett tydligt nej, säger en talesperson för Volvo Cars till TT.

Analytiker anser att flytten av S90 är väntad och logisk.

– Det säljs inte så många sedaner i Skandinavien, mest suvar och kombibilar. Kina är den stora marknaden, och det är naturligt att ha produktion nära stora marknader, säger Christer Karlsson, professor på handelshögskolan i Köpenhamn och även vid ett institut i Kina.

Nätverksföretag

Han beskriver Volvo Cars som ett ”nätverksföretag”.

– Man lokaliserar aktiviteter till de ställen där de görs bäst. Om man har produktutveckling och forskning i Göteborg, kring bilar och bilkoncept, så kan teknologin överföras till ställen där man producerar, säger Karlsson.

Bilproduktion i ett företag med globala ambitioner är ett strategiskt pussel, enligt Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.

– Om Torslanda fortsätter jobba på, med sin tradition och kunskap, är fabriken där ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, säger Sköld.

En ny version av S90, och lyxmodellen S90 Excellence, ska premiärvisas på bilmässan i kinesiska Guangzhou (tidigare Kanton) senare i november.

Tre fabriker i Kina

Volvo Cars ägs sedan 2010 av Zhejiang Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Företaget har två fabriker i Kina. En tredje, ägd av Geely, är på väg att byggas i Luqiao söder om Shanghai. Tanken är att bygga de mindre Volvo-modellerna i Luqiao, S90 i nordliga Daqing, och modellerna i 60-serien i Chengdu.

– Det kan kännas tråkigt emotionellt med en kinesisk ägare till Volvos personbilar. Men det är ett bra partnerskap, anser Christer Karlsson.

(TT)

Volvo Cars i Kina
Volvo Cars såldes 2010 från Ford till kinesiska intressen.
Zhejiang Geely Holding äger 51 procent. En regional utvecklingsfond i Daqing, i norra Kina, äger 37 procent. En liknande fond i Shanghaiområdet äger 12 procent.
Moderbolaget Geely Holding äger även biltillverkaren Geely Automobile.
Volvo Cars har bilfabriker i Chengdu och Daqing, och en motorfabrik i Zhangjiakou, nära Peking.
Kina var i fjol Volvo Cars största enskilda marknad, före Sverige och USA.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024