Volvo Cars satsar vidare i Kina. En ny fabrik öppnas, och byggandet av modellen S90 flyttas till största delen från Göteborg. Analytiker ser utvecklingen som logisk, och inte direkt hotande mot verksamheten i Sverige.
Det är knappt ett år sedan Volvo Cars lanserade sin stora sedan S90, som i första hand siktar mot marknaderna i Kina och USA.
Modellen presenterades på fabriken i Torslanda i Göteborg. Men nu har Volvo beslutat att i huvudsak flytta S90 från Torslanda till fabriker i Kina, där företagets ägare finns. När detta ska ske vill man ännu inte säga.
En viss produktion av S90 för mindre marknader blir dock kvar i Göteborg, uppger Volvo Cars.
Får nya modeller
Den svenska fabriken kommer också att få ta sig an nya Volvo-modeller, som ska introduceras under de närmaste åren.
– Så om du frågar om det här innebär negativa konsekvenser för Torslanda är svaret ett tydligt nej, säger en talesperson för Volvo Cars till TT.
Analytiker anser att flytten av S90 är väntad och logisk.
– Det säljs inte så många sedaner i Skandinavien, mest suvar och kombibilar. Kina är den stora marknaden, och det är naturligt att ha produktion nära stora marknader, säger Christer Karlsson, professor på handelshögskolan i Köpenhamn och även vid ett institut i Kina.
Nätverksföretag
Han beskriver Volvo Cars som ett ”nätverksföretag”.
– Man lokaliserar aktiviteter till de ställen där de görs bäst. Om man har produktutveckling och forskning i Göteborg, kring bilar och bilkoncept, så kan teknologin överföras till ställen där man producerar, säger Karlsson.
Bilproduktion i ett företag med globala ambitioner är ett strategiskt pussel, enligt Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm.
– Om Torslanda fortsätter jobba på, med sin tradition och kunskap, är fabriken där ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, säger Sköld.
En ny version av S90, och lyxmodellen S90 Excellence, ska premiärvisas på bilmässan i kinesiska Guangzhou (tidigare Kanton) senare i november.
Tre fabriker i Kina
Volvo Cars ägs sedan 2010 av Zhejiang Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Företaget har två fabriker i Kina. En tredje, ägd av Geely, är på väg att byggas i Luqiao söder om Shanghai. Tanken är att bygga de mindre Volvo-modellerna i Luqiao, S90 i nordliga Daqing, och modellerna i 60-serien i Chengdu.
– Det kan kännas tråkigt emotionellt med en kinesisk ägare till Volvos personbilar. Men det är ett bra partnerskap, anser Christer Karlsson.
(TT)
Volvo Cars i Kina |
Volvo Cars såldes 2010 från Ford till kinesiska intressen. Zhejiang Geely Holding äger 51 procent. En regional utvecklingsfond i Daqing, i norra Kina, äger 37 procent. En liknande fond i Shanghaiområdet äger 12 procent. Moderbolaget Geely Holding äger även biltillverkaren Geely Automobile. Volvo Cars har bilfabriker i Chengdu och Daqing, och en motorfabrik i Zhangjiakou, nära Peking. Kina var i fjol Volvo Cars största enskilda marknad, före Sverige och USA. |