loading

Det tyska forskningsfartyget Polarstern ska frysas fast i isen och driva mot Nordpolen.   Foto: John McConnico/AP/TT-arkivbild
Det tyska forskningsfartyget Polarstern ska frysas fast i isen och driva mot Nordpolen.   Foto: John McConnico/AP/TT-arkivbild
Miljö

Vill driva med isen mot Nordpolen

Epoch Times

Över ett sekel efter det att Fridtjof Nansen gav sig av på sin djärva polarexpedition planeras en liknande forskningsresa. Det tyska fartyget Polarstern kommer att frysas fast i havsisen för att sedan driva mot Nordpolen.

Den norske upptäcksresanden Fridtjof Nansen planerade att bli först på Nordpolen genom sin djärva idé att frysa fast träskeppet Fram i isen och låta havsströmmen föra honom mot Nordpolen. Expeditionen inleddes 1893 och Fram drev mycket riktigt en bra bit med packisen – men i fel riktning. Nansen övergav sedermera skeppet på skidor, och nådde aldrig sitt mål.

Över hundra år senare planerar forskare att göra ett nytt försök att nå Nordpolen med hjälp av polarisens kraft. Planen är att använda det 120 meter långa tyska forskningsfartyget Polarstern i vad som beskrivs som den största enskilda arktiska forskningsresan hittills.

Rekordlåg havsis

Forskarna hoppas kunna få nya värdefulla insikter om Arktis, däribland varför regionen värms upp snabbare än någon annan plats på jorden. I januari låg havsisarna i Arktis och Antarktis på rekordlåg nivå, enligt FN:s väderorganisation WMO.

Den 2 500 kilometer långa polarresan väntas börja 2019 och kommer sannolikt att ta ett år. Projektet, kallat Mosaic (Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate), kommer att ledas av professor Markus Rex.

Bättre prognoser

– Den arktiska havsisen minskar mycket snabbare är vad klimatmodeller kan reproducera och vi behöver bättre klimatmodeller för att kunna göra bättre prognoser för framtiden, sade Markus Rex i helgen, enligt BBC.

– Om några decennier kan det vara så att Arktis kommer att vara isfritt på sommaren. Det skulle vara en annorlunda värld och vi behöver veta om det i förväg. Vi måste veta om det kommer att hända eller inte.

Expeditionen kommer att innefatta 50 institutioner från 14 länder, däribland Storbritannien, USA och Ryssland.

(TT)

Viktigaste målen för expeditionen
Att undersöka hur den snabba uppvärmningen i Arktis förändrar den polära virveln.
Direkta observationer av klimatprocesser som inkluderar atmosfär, hav, is och ekosystem.
Undersöka livet i smältdammar, små sjöar som bildas på isen under våren.
Att stödja bättre prognoser för havsisarna, regionala väderprognoser och klimatprognoser.
Källa: International Business Times

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Det tyska forskningsfartyget Polarstern ska frysas fast i isen och driva mot Nordpolen.   Foto: John McConnico/AP/TT-arkivbild
Det tyska forskningsfartyget Polarstern ska frysas fast i isen och driva mot Nordpolen.   Foto: John McConnico/AP/TT-arkivbild
Miljö

Vill driva med isen mot Nordpolen

Epoch Times

Över ett sekel efter det att Fridtjof Nansen gav sig av på sin djärva polarexpedition planeras en liknande forskningsresa. Det tyska fartyget Polarstern kommer att frysas fast i havsisen för att sedan driva mot Nordpolen.

Den norske upptäcksresanden Fridtjof Nansen planerade att bli först på Nordpolen genom sin djärva idé att frysa fast träskeppet Fram i isen och låta havsströmmen föra honom mot Nordpolen. Expeditionen inleddes 1893 och Fram drev mycket riktigt en bra bit med packisen – men i fel riktning. Nansen övergav sedermera skeppet på skidor, och nådde aldrig sitt mål.

Över hundra år senare planerar forskare att göra ett nytt försök att nå Nordpolen med hjälp av polarisens kraft. Planen är att använda det 120 meter långa tyska forskningsfartyget Polarstern i vad som beskrivs som den största enskilda arktiska forskningsresan hittills.

Rekordlåg havsis

Forskarna hoppas kunna få nya värdefulla insikter om Arktis, däribland varför regionen värms upp snabbare än någon annan plats på jorden. I januari låg havsisarna i Arktis och Antarktis på rekordlåg nivå, enligt FN:s väderorganisation WMO.

Den 2 500 kilometer långa polarresan väntas börja 2019 och kommer sannolikt att ta ett år. Projektet, kallat Mosaic (Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate), kommer att ledas av professor Markus Rex.

Bättre prognoser

– Den arktiska havsisen minskar mycket snabbare är vad klimatmodeller kan reproducera och vi behöver bättre klimatmodeller för att kunna göra bättre prognoser för framtiden, sade Markus Rex i helgen, enligt BBC.

– Om några decennier kan det vara så att Arktis kommer att vara isfritt på sommaren. Det skulle vara en annorlunda värld och vi behöver veta om det i förväg. Vi måste veta om det kommer att hända eller inte.

Expeditionen kommer att innefatta 50 institutioner från 14 länder, däribland Storbritannien, USA och Ryssland.

(TT)

Viktigaste målen för expeditionen
Att undersöka hur den snabba uppvärmningen i Arktis förändrar den polära virveln.
Direkta observationer av klimatprocesser som inkluderar atmosfär, hav, is och ekosystem.
Undersöka livet i smältdammar, små sjöar som bildas på isen under våren.
Att stödja bättre prognoser för havsisarna, regionala väderprognoser och klimatprognoser.
Källa: International Business Times

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024